מאז פתיחת מבצע "מגן וחץ" אתמול בלילה (בין שני לשלישי), וחיסולם של שלושה מבכירי הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה - ארגון הטרור לא ירה ולו רקטה אחת לעבר ישראל. אולם, ההמתנה הדרוכה לתגובה הורגשה אתמול היטב במרכז המסחרי "גלובוס סנטר" שנמצא ביציאה מאשקלון - והיה שומם מאדם. במהלך היום חנו רק כמה רכבים בודדים בחניון הענק.
דוריאן בן דהן, מוכרת בחנות במרכז המסחרי סיפרה כי מהשעה 12:00 בצהריים נכנסו רק לקוח אחד או שניים לחנות. "מעניין אם יהיה לנו לילה לבן", תהתה דוריאן. גם חנות מקס סטוק באזור התעשייה באשקלון עמדה שוממת, ואחד המוכרים בחנות סיפר כי "ביום רגיל אין מקום לעמוד בחנות - ועכשיו ריק".
3 צפייה בגלריה
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
"אני משעה 12 בחנות - ואין נפש חיה". החניון של "גלובוס סנטר" באזור אשקלון, אתמול
(צילום: מאיר תורג'מן )
3 צפייה בגלריה
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
המרכז המסחרי באשקלון ריק מאנשים, מבצע מגן וחץ
(צילום: מאיר תורג'מן )
מרבית החנויות ב"גלובוס סנטר" בכלל לא פתחו אתמול את שעריהן, ובאלו שכן המוכרים ישבו משועממים - בתקווה שאזעקות לא יפלחו את השקט עד לסגירה. מוכרת נוספת במתחם סיפרה כי היא "משעה 12:00 בחנות - ואין נפש חיה. הקופה עם כלום כסף, לעומת יום רגיל שמפוצץ בעבודה - זו הזיה". לדבריה, "קראתי לחברה שתבוא לשבת איתו. אנחנו במתחם פשוט ממתינים לאזעקה - אשכרה מחכים שיעשו לנו משהו, שינחיתו עלינו משהו".
ליאור סימנטוב ואשתו, תושבי אשקלון, היו בין הבודדים שיצאו מהבית והגיע לקנות בגדים במרכז, שבימים רגילים הומה בקונים. "הרשנו לעצמנו לבוא לקניות כי אנחנו גרים קרוב, אבל התחושה נוראית - ככה לראות מתחם שבשגרה הוא תוסס ועכשיו הוא סגור ושומם".
3 צפייה בגלריה
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
ההריסות ברצועת עזה באיזורים בהם תקף צה"ל
תקיפת צה"ל ברצועת עזה, אתמול בלילה. במערכת הביטחון לא העריכו תחילה שהג'יהאד האיסלאמי יתעכב שעות ארוכות בתגובה
(צילום: רויטרס)
במערכת הביטחון לא העריכו תחילה שהג'יהאד האיסלאמי יתעכב שעות ארוכות בתגובה על חיסול שלושת הבכירים שלו, במכת הפתיחה אתמול לפנות בוקר של מבצע "מגן וחץ". מאחורי העיכוב הזה עומדות כנראה כמה סיבות, בהן ה"הלם" מהפעולה המוצלחת והמדויקת של חיסול שלושת הבכירים שעמדו בצמרת המבצעית של ארגון הטרור – באופן שפגע אולי בהיררכיה שלו ויצר בקרב אנשיו תחושת "בלגן".
סיבה נוספת היא כנראה ניסיון לתאם תגובה עם חמאס או לתכנן תגובה שתכלול גזרות אחרות, כגון לבנון או יו"ש. בג'יהאד גם נהנים לבטח מההמתנה ממושכת בישראל לתגובה הצפויה שלו, המתנה שיוצרת חרדה בקרב המוני אזרחים. בנוסף, בג'יהאד רוצים גם להגדיל את ה"סנטימנט" כלפי הארגון, ולכן דאגו להמתין לסיום הלוויות הבכירים ושאר ההרוגים בפעולה הישראלית, בהם ילדים ונשים, באופן שיחזק את התמיכה בארגון בדעת הקהל הפלסטינית.
ייתכן גם שהג'יהאד כבר ניסה להוציא לפועל תגובה בדמות "פיגוע איכותי" – כגון הניסיון לירות טילי נ"ט שסוכל על ידי צה"ל, שתקף אתמול אחר הצהריים חוליית נ"ט ליד חאן יונס וחיסל לפי הדיווחים שני מחבלים.
פורסם לראשונה: 23:26, 09.05.23