למרות ההכרזה של ישראל על שישה ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור, בסוכנות הביון האמריקנית (CIA) לא הצליחו לאמת את הטענות הישראליות. כך דווח בצהריים (שני) ב"גרדיאן" הבריטי. לפי גורם ששוחח עם העיתון, הדוח החשאי שגובש ב-CIA לא מעלה האשמות כלפי אותם ארגונים.
זהו לא הדוח הראשון שדוחה את הטענות הישראליות, ולמרות ששורת מדינות הודיעו כי הן לא רואות באותם ארגונים כארגוני טרור - האמריקנים הסתפקו בלבקש הבהרות מישראל אך לא מתחו ביקורת פומבית על ההחלטה לאשרר את ההכרזה בשבוע שעבר ולהפוך אותה לקבועה.
בפשיטה האחרונה של צה"ל על משרדי הארגונים, הלוחמים סגרו שבעה מוסדות והחרימו רכוש בזמן, שתושבים השליכו אבנים ובקבוקי תבערה לעברם. דובר מחלקת המדינה נד פרייס אמר לאחר הפשיטה כי ארה"ב בוחנת את ההוכחות שישראל העבירה לה - אך הבהיר שארצות הברית לא שינתה את עמדתה בעניין הארגונים. בתגובה לדיווח ב"גרדיאן" הפנה פרייס את העיתון הבריטי אל ה-CIA, אך הסוכנות סירבה להגיב.
במשרד הביטחון אמרו בשבוע שעבר כי מדובר בשלב נוסף במאבק נגד ארגון החזית העממית, וכי הארגונים "ביסאן", "אדמיר" ו"איחוד ועדות הנשים" מהווים זרועות של ארגון הטרור. במשרד הדגישו כי מאז ההכרזה עליהם כארגוני טרור באוקטובר אשתקד הם לא ערערו על כך, וכי ההשגות שהוגשו מצדם, כמו גם מהארגונים "אל-חק" ו"התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין", נדחו על ידי אלוף פיקוד המרכז.
"כלל הארגונים המדוברים פועלים בכיסוי ארגון החזית העממית ובשליחותו, בשטחי יהודה ושומרון וכן בחוץ לארץ", אמרו במשרד הביטחון. "הארגונים פועלים במסווה של ביצוע פעילות הומניטרית לקידום מטרות ארגון הטרור החזית העממית, להתעצמות הארגון ולגיוס פעילים, וכן מסייעים בגיוס כספים לטובת ארגון הטרור תוך שימוש במגוון דרכי זיוף ומרמה".
2 צפייה בגלריה
החיילים במוסד הפלסטיני
החיילים במוסד הפלסטיני
חיילי צה"ל במשרדי אחד הארגונים
עוד ציינו כי "חמשת הארגונים נשלטים על-ידי החזית העממית, מעסיקים פעילי חזית עממית בתפקידי ניהול ושטח ופועלים להסתרת שיוכם מתוך חשש מפני גופי הביטחון בארץ ובמדינות שבהן מגייסים הארגונים תרומות לפעילותם".
בחודש שעבר הודיעו תשע מדינות באיחוד האירופי כי במידע שהועבר מישראל לא נמצא ביסוס שמצדיק את שינוי המדיניות כלפי אותם הארגונים, שלפי פרשנים באירופה נועד כדי לעצור את התקציבים שמגיעים מהאיחוד אל אותם פעילים - אך לפי הדיווח המהלך כבר נכשל בעבר.
"לאמריקנים היו עשרה חודשים כדי לשכנע את ישראל לפעול אחרת - אך כעת ההכרה הפכה לקבועה בחוק", אמרה נשיאת הקרן לשלום במזרח התיכון, לארה פרידמן.
פעיל Human Rights Watch, עומאר שאקיר, הוסיף כי "ארצות הברית הייתה חייבת ללחוץ על ממשלת ישראל לבטל את ההחלטה כדי שאותם ארגונים יוכלו להמשיך בעבודתם. במקום זה, ארה"ב מעלימה עין במשך יותר מדי זמן - ולפעמים אף נותנת אור ירוק לישראל".