אירועי הפטור מגיוס הגיעו לקצה בעיתוי הגרוע ביותר האפשרי מבחינת ממשלת הימין: אף אחד לא יודע לומר בוודאות שהפצצה שנחתה אמש (יום חמישי), עם הוצאת צו ששולל תקציבים מישיבות לצעירים חרדים שאינם מתגייסים, תוביל בוודאות לבחירות במהלך 2024 - אבל כולם במערכת הפוליטית מעריכים שהסיכוי לכך גדול מהסיכוי שלא יהיו בחירות.
עבור החרדים, לא היה תזמון גרוע מזה להתמודד עם אחת הסוגיות הנפיצות ביותר בחברה הישראלית. בדיוק כשהקואליציה כבר כמעט קורסת ולא מחזיקה את הכובד המוטל עליה, נחתה הלבנה הזאת.
1 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
גולדקנופף, גפני ודרעי. הציבור החרדי תהה מאז שהוקמה הממשלה יותר מפעם אחת, מדוע דרושות מפלגות חרדיות אם הן לא יודעות להגן על עולם התורה
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
משבר האמון שנוצר מול הממשלה בסוגיית הביטחון עם מתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה, מסמוס רפורמת הדגל המשפטית וכעת פלונטר הגיוס, יוצרים חברה עם עצבים רופפים במיוחד - ונבחרי ציבור בהתאם.
הצו של בג"ץ הותיר הערב את בכירי המערכת מצד הקואליציה המומים ומבולבלים. הם לא צפו את הנחיות היועמ"שית, לא צפו את השורה התחתונה של בג״ץ - אף שזהו צו ביניים, אבל מיידי והחלטי במיוחד - ולא הכינו תסריט מסודר לפעולה מה צריך לעשות עכשיו.
"במפלגות החרדיות מתחילה לחלחל התובנה שממשלת הימין וביבי זה נזק מלא מבחינתם"
בשונה מתקופות אחרות מאז הקמת הממשלה, היום כבר לא ניתן להעביר מתווה בעל פינות מעוגלות. זה כבר לא תופס יותר. ומכך נגזרת שאלת הבחירות.
כדי שמתווה גיוס יעבור בציבור, החרדים יצטרכו ללכת כברת דרך ולהתפשר. פשרה שכזאת ודאי תפגע אלקטורלית במפלגות החרדיות מצד הפלגים הקיצוניים יותר, ואם כך, עדיף להגיע למועד הפשרה אחרי בחירות ולא לפניהן. כאן נשאלת השאלה אם לא פוספסה נקודת הזמן הזאת.
סוגיה דרמטית נוספת היא הרווח המיידי של המפלגות החרדיות מממשלת הימין. מצד אחד יאמרו תומכי נתניהו: לאף שחקן פוליטי בגוש שלו, אין לאן ללכת. להיפך. הדבק אמור להתחזק בחסות אויב משותף: בג"ץ.
אלא שהסיפור מורכב יותר, וסוגיית המפתח היא מה מרוויחים החרדים מהמבנה הפוליטי הקיים. בכירים המעורים בנושא הגיוס אומרים כי הציבור החרדי תהה מאז שהוקמה הממשלה יותר מפעם אחת, מדוע דרושות מפלגות חרדיות אם הן לא יודעות להגן על עולם התורה.
הפוליטיקאים החרדים, אומרים לא מעטים בציבור שאותו הם מייצגים, אפשרו לנתניהו לדחות ולמסמס, עד הרגע שבו פקע ההסדר החוקי והוביל אותם לנקודה הקשה ביותר שבה עמדו עד כה. הביקורת הזו, מעריכים הבכירים, היא וקטור לחץ אדיר שאין לזלזל בו.
"במפלגות החרדיות מתחילה לחלחל התובנה שממשלת הימין וביבי זה נזק מלא מבחינתם. סיבכו אותם עם המהפכה המשפטית ולא דאגו לאינטרסים של החרדים וכעת יש לא מעט מהם שמרגישים מרומים", מעריך גורם פוליטי.
נכון לשעת הפרסום, ולמרות ההלם, ההתייעצויות הקדחתניות טרם הניבו מסקנה. אין רעיון מסדר אבל יש הבנה שלא ברור כיצד הממשלה הזאת תגן על האינטרסים של העולם החרדי. מוקדם להעריך לאן תוליך פסיקת בג"ץ בהיבט הפוליטי, אבל ההסתברות לרעידת אדמה במערכת גדלה אמש משמעותית.
פורסם לראשונה: 21:42, 28.03.24