פרסום ראשון: פרופ' שוקי שמר, יו"ר מועצת המנהלים של אסותא, יציג הערב (רביעי) יחד עם פרופ' רוני גמזו, ראש הצוות המיוחד לבדיקת מחדל ההפריה, את מסקנותיהם ואת ההמלצות שלהם לגבי המשך תהליך הבדיקה. ל-ynet נודע כי השניים מתכננים להמליץ להפסיק לקרוא לבדיקות באופן יזום לנשים שטופלו בסמיכות לאישה ההרה, אבל כן לאפשר בדיקה לכל אישה שתרצה לבדוק אם יש לה קשר גנטי לתינוקת. ההמלצה נמצאת בבדיקה משפטית, אך ההערכה היא שנשים רבות שטופלו בסמיכות לאישה ההרה יבחרו בסופו של דבר לא לעבור את הבדיקות ולהניח למקרה.
פרופ' שמר התייחס הערב לראשונה לאחר פרסום תוצאות הבדיקה הגנטית לפרשה - והבהיר כי הוא אינו יכול להתחייב שההורים הביולוגיים יימצאו בעתיד. הוא מציין כי זוהי "משימת חייו", אך מבהיר כי אין בכוונתו להתפטר: "זה חוסר אחריות".
"זו תינוקת מאוד מיוחדת, שעברה לפני כמה שבועות הליך תוך-רחמי בתור עוברית", אמרה ד"ר שרון בוריק-חיגר, מנהלת שירות צנתורי לב בבי״ח ספרא לילדים בשיבא.
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב שוקי יהושע שמר
ועידת הבריאות ידיעות אחרונות ynet היכל התרבות תל אביב שוקי יהושע שמר
פרופ' שוקי שמר
(צילום:יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
סופיה התינוקת מפרשת החלפת הביציות באסותא
התינוקת סופיה
(באדיבות המשפחה)
ד"ר בוריק-חיגר עדכנה על מצבה הרפואי של התינוקת באישור היולדת והוסיפה: "עשינו לתינוקת צנתור בגלל שהיה לה מום מאוד קשה. מדובר בצנתור מאוד מורכב שנעשה פעמים בודדות בארץ. אנחנו מאוד שמחים שההליך עבר בהצלחה. האמא הצליחה לסיים את ההיריון וללדת במועד. אנחנו עוד בודקים את התינוקת, הדרך עוד ארוכה. היא תזדקק לעוד פרוצדורות, אבל כרגע היא הגיעה למועד, נולדה במצב טוב, היא ורודה, חיונית ואנחנו פה ממשיכים את הדרך איתה".
בתשובה לשאלה כיצד עוברים עליו השבועות האחרונים, אמר ל-ynet יו"ר אסותא פרופ' שמר: "זו תקופה מהקשות שבחיי. זה אירוע טרגי, קשה, מורכב מאוד, אירוע שלא היה צריך לקרות. הוא בלתי נסלח ובלתי נסבל. יחד עם זאת, צריך להפשיל שרוולים ולהיכנס לעומקם של דברים. אני חי את האירוע הזה 24 שעות ביממה ולומד את הדברים לעומקם. רואים אם הדברים שנעשים אכן נעשים נכון. לכאורה נראה שלא נעשה דבר, אך אני אומר בצורה מוחלטת - הפעילות של אסותא ראשל"צ בחודשיים האחרונים צריכה לעורר הערכה רבה וכבוד גדול למערכת הבריאות בישראל. אנחנו לא לוקחים את הדברים בצורה קלה אלא מנסים להפוך כל אבן. כל הנושא הזה מטופל בצורה מאוד רצינית, ואנחנו עובדים על זה מסביב לשעון".
מה בפועל קורה עכשיו? איך מתכוונים להגיע להורים הביולוגיים של התינוקת? "הניתוחים שעשינו עד עכשיו מראים שהמתודולוגיה נכונה. אנחנו ממשיכים לבדוק ולראות מהי הדרך הכי נכונה לטפל בנשים שעברו אצלנו טיפולים. מיניתי את פרופ' רוני גמזו כאיש חיצוני, ואם הייתי יודע לתת תשובה לשאלה הזו הייתי במצב טוב. מדובר בפעילות שיש בה חמישה תהליכים שתלויים אחד בשני אך בזמנים שונים. אנחנו מנסים לצמצם את מספר הנשים הפוטנציאליות. לי יש אחריות לא לעורר בהלה ואנחנו צריכים לבוא ולהישיר מבט לציבור ולומר מה צריך לעשות. עדיף לעשות את הדברים נכון ולא לעשות את הדברים מתוך לחץ".

אתה יודע להעריך כמה נשים פוטנציאליות יש היום? "היום אשמע את הנתונים מפרופ' גמזו ונוכל לומר אם בכלל אפשר להציג מספרים ואם כן, מהו המספר".
אתה יכול להתחייב שתמצאו בסופו של דבר את ההורים הביולוגיים? "אנחנו צריכים לבדוק מה הסיכויים הסטטיסטיים למצוא את האמא הביולוגית ועל פי זה לקבל את ההחלטות. אנחנו נמשיך לחפש, השאלה היא ברמה הפרקטית מה עושים ומה אומרים לאימהות ולזוגות. ככל שאפשר להגיע לחקר התקלה שהייתה פה אני לא אשקוט. זו משימת על מבחינתי, זו משימת חיי, אבל אני לא יודע להגיד מה הסיכוי שנצליח. נכון להיום אנחנו לא יכולים לזהות את מקור הכשל. בסוף אבוא עם בשורה לעם ישראל, נשקם את הדבר הזה. הלקחים לא יהיו רק תהליכים רגילים. נכניס מחשוב וטכנולוגיות חדשות כדי שהמקום יהיה ברמה הטובה ביותר".
עד עכשיו אף אחד מבעלי התפקידים ובהם מנהל בית החולים ומנהל המחלקה לא שילמו בתפקידם. מדוע? "בניהול משברים, מעבר לכך שצריך למצוא את מקור התקלה, השגיאה הכי גדולה שיכולה להיות זה לקחת שעיר לעזאזל. אם יש תאונה וראית שמישהו עבר אור אדום, צריך לקחת אותו ולהעניש אותו. באירוע שאתה עוד לא יודע מה מקור התקלה אתה צריך את האנשים כרגע לעבודה. עריפת ראשים היא מדיניות שגויה. בעת הזו צריך לתמוך בצוות כי לאנשים לא קל. חשבתי לסגור את המקום, אך אי אפשר לעשות את זה. עריפת ראשים זה דבר הכי שגוי שאני יכול לעשות היום".
3 צפייה בגלריה
אסותא הפריה IVF
אסותא הפריה IVF
בית החולים והמחדל
(צילום: קובי קואנקס, shutterstock)
שר הבריאות אמר אתמול שיש היתכנות לסגירת המכון. אתה חושב שזה יקרה? "אני מאמין ומקווה מאוד שלא. בסמכותו ואחריותו לשקול את העניין הזה, אך אני חושב שהדבר הזה הוא לא בר יישום. משרד הבריאות יקבל את התשובות לכל הבעיות שהתגלו. אנחנו נשביע את רצונו. הוא יראה שאנחנו רציניים מאוד. אני מקווה מאוד שהדבר הזה לא יקרה כי זה מאוד בעייתי".
האם בדיעבד התקלה המצערת הזו היא לא תוצאה של תאוות בצע שבאה לידי ביטוי במספרים אסטרונומיים של מטופלות שגרמו לשעות עבודה ארוכות במעבדות ולפוטנציאל גבוה מאוד לטעויות מסוג זה? "תאוות בצע לא, כי כל מי ששומע אותי במשך שנים - כולל באסותא - יודע שבין לעשות רווחים לרפואה, הרפואה תמיד במקום הראשון. עם זאת, יש פה ביקוש בלתי רגיל. ישראל היא מעצמת IVF והיא אלופת העולם בזה. בתקופת הקורונה אנשים נמנעו מהפעולות והשנה הזו נוצר עומס. בהחלט יש עומס. ביום הראשון הוריתי להוריד את העומס בצורה ניכרת עד שנבדוק את כל הדברים. בסופו של דבר נצטרך להקטין את העומס וגם בהקשר של התשובות שלנו למשרד הבריאות אנחנו נוריד את העומס עד לסף מסוים".
פורסם לראשונה: 17:40, 26.10.22