חבר הכנסת משה גפני מיהדות התורה התייחס הבוקר (יום חמישי) בוועידת השלטון המקומי לחוק הגיוס, ואמר כי "לא יכול להיות שלא יהיה חיל של לומדי תורה במדינה יהודית. אין מציאות כזאת".
לדברי גפני, "כשהיו מלחמות עקובות מדם בימי מלכות דוד, הנביא בא לדוד המלך ואמר לו - חצי מהעם לומד תורה וחצי מהעם משרת בצבא, ומתחלקים. אני מציע את זה גם היום: שחצי מהעם ילמד תורה וחצי ישרת בצבא, ויתחלפו. אני אומר - תלמידי ישיבת פוניבז' ילכו לצבא לקרבי, אבל תביאו את ילדי התיכונים שבאותו זמן ילמדו תורה. ככה סיכמנו".
1 צפייה בגלריה
משה גפני
משה גפני
משה גפני
(צילום: מוטי קמחי)
גפני המשיך להקביל בין לימודי התורה לשירות צבאי וטען: "בן אדם לא יכול לשרת גם בחיל האוויר וגם בחיל הים באותו זמן". כשנשאל למה אדם לא יכול לשרת בחיל הים וללכת לאוניברסיטה, השיב גפני: "הוא לא יכול. העם שלנו שעבר שואות, אסונות, את האינקוויזיציה ואת מסעות הצלב חזר בסוף לארצו בגלל המציאות הזו - שתמיד היו בה לומדי תורה. אני רוצה שיהיה סטטוס קוו, לא נכנס לפרטים על חוק גיוס".
בקואליציה המיועדת עדיין לא מצליחים לגבש הסכמות אידיאולוגיות, גם סביב חוק הגיוס. החרדים דורשים חוק יסוד לימוד תורה שיפטור את תלמידי הישיבה מגיוס לצה"ל, או חוק טל "משופר" ללא מכסות ויעדים - כזה שיאפשר לכל תלמיד ישיבה או אברך לקבל פטור אוטומטי.
אותו חוק יסוד לימוד תורה, לפי אברהם יוסטמן, חבר צוות המשא ומתן של יהדות התורה ימנע אפשרות של בג"ץ לפסול אותו. "גם כשמחוקקים משהו צריך לוודא שזה יעמוד במבחן בג"ץ, שכבר כמה שנים טובות עוסק בעניין. יכול מאוד להיות שהפתרון יהיה חוק יסוד: לימוד תורה או משהו דומה, שיכיר בערך לימוד התורה כערך עליון בלימוד התורה בישראל. אין עדיין נוסחאות מוסכמות אבל זו אחת ההצעות שהועלו", אמר אתמול בריאיון ל-ynet radio.
הוא הבהיר כי "זה לא סוד שיהדות התורה רוצה שהמצב הסטטי יימשך ומי שרוצה ויכול ללמוד תורה, ימשיך ללמוד תורה. איך זה יוצג בחוק בצורה שזה לא ייפסל על ידי בג"ץ זה כבר עניין לניסוחים וטיוטות - אבל המסגרת הכללית היא לאפשר לימוד תורה למי שמעוניין בכך".