התפקידים כבר סוכמו, ועכשיו נותרה הדרישה המרכזית לשינוי חוק הגיוס: לאחר שאמש (שלישי) פורסם הסיכום בין יהדות התורה לליכוד לגבי התפקידים בקואליציה הבאה, חשף חבר צוות המשא ומתן הקואליציוני של הרשימה החרדית בריאיון ל-ynet radio כי ייתכן שהפתרון יהיה חוק יסוד: לימוד תורה - כך שלא ניתן יהיה לפסול אותו בבג"ץ.
במקביל, הליכוד החליט על הקמת ועדה מיוחדת בראשות ח"כ שלמה קרעי, שתטפל בחוקים שנועדו להכשיר את הקמת הממשלה - ובכלל זאת חוק שיאפשר את מינויו של אריה דרעי לשר וחוק שיאפשר את העברת הסמכויות לשר במשרד הביטחון מטעם הציונות הדתית. בנוסף ועדה זו, שתכונה "ועדה מיוחדת לדיון בחקיקה לקראת כינון הממשלה" תהיה אחראית גם על ביטול החוק שיאפשר לארבעה חברי כנסת להתפלג.
בחוק שיאפשר העברת סמכויות מהמשטרה לאיתמר בן גביר כשר לביטחון לאומי תטפל ועדה בראשות ח"כ אופיר כץ, שתכונה "ועדה מיוחדת לתיקון פקודת המשטרה". בליכוד מדברים על חקיקת בזק של ימים ספורים ומיד לאחר מכן השבעת ממשלה. באופוזיציה המסתמנת נערכים לקרב בלימה והעריכו כי לליכוד ולשותפיו זה ייקח לפחות שבועיים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יוצא מפגישות עם ראשי המפלגות
נתניהו יסכים לדרישת גפני וגולדקנופף?
(צילום: אלכס קולומויסקי, שאול גולן )
בתוך כך, וכפי שהוחלט במסגרת ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לציונות הדתית, הודיעה האחרונה כי ח"כ אורית סטרוק תכהן בממשלה הנכנסת כשרת המשימות הלאומיות, וח"כ אופיר סופר יכהן כשר העלייה והקליטה.
בריאיון ל-ynet radio הדגיש אברהם יוסטמן, חבר צוות המשא ומתן מיהדות התורה, כי השיחות עם הליכוד טרם הסתיימו: "מה שסיימנו איתו זה נספח התפקידים ובמקביל מתחילת השבוע דובר גם על הנושאים העקרוניים. מה שיהיה בהסכם הקואליציוני המורחב זה שני דברים עיקריים שחשובים ליהדות התורה - עניין השוואת תקציבי החינוך ועניין חוק הגיוס. הנושאים הללו יסוכמו בוודאות לפני הקמת הממשלה ויהיו חלק בלתי נפרד מקווי היסוד של הקואליציה".
יוסטמן ציין כי "יש שיחות על איך לעשות את זה נכון. הרעיון המרכזי אומר שלא להכניס את זה למכסות וליעדים כמו שהלכנו אליו בתקופה הקודמת, אלא לחזור לכיוון חוק טל, אולי בסגנון של חוק אחר, חוק יסוד, שיאפשר את הדבר הזה ואז לא יהיה ניתן לפסול אותו. כי הרי גם כשמחוקקים משהו צריך לוודא שזה יעמוד במבחן בג״ץ, שכבר כמה שנים טובות עוסק בעניין. יכול מאוד להיות שהפתרון יהיה חוק יסוד: לימוד תורה או משהו דומה, שיכיר בערך לימוד התורה כערך עליון בלימוד התורה בישראל. אין עדיין נוסחאות מוסכמות אבל זו אחת ההצעות שהועלו".
2 צפייה בגלריה
מימין: יצחק גולדקנופף, יריב לוין, משה גפני
מימין: יצחק גולדקנופף, יריב לוין, משה גפני
"רוצים שמי שרוצה ללמוד תורה, ימשיך ללמוד תורה". גולדקנופף, לוין וגפני, אתמול
הוא הבהיר כי "זה לא סוד שיהדות התורה רוצה שהמצב הסטטי יימשך ומי שרוצה ויכול ללמוד תורה, ימשיך ללמוד תורה. איך זה יוצג בחוק בצורה שזה לא ייפסל על ידי בג"ץ זה כבר עניין לניסוחים וטיוטות - אבל המסגרת הכללית היא לאפשר לימוד תורה למי שמעוניין בכך".
שר האוצר ויו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הגיב: "ברוך הבא חוק יסוד - השתמטות מצה״ל. הדרישות של המפלגות החרדיות עולות על כל דמיון והיריקה בפרצופם של אלו שמשרתים בצה"ל, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים מגיעה לממדים בלתי סבירים בעליל. גם אנשי ש"ס ויהדות התורה לא האמינו שאפשר לסחוט את ביבי עד כדי כך, אבל ביבי מגלה כושר סחטנות פנומנלית. הסכנה כבר כאן ואנחנו מתכוונים להילחם בה במלוא הכוח".
אמש, כאמור, סיכמו יהדות התורה והליכוד על התפקידים שתמלא המפלגה החרדית בממשלתו המיועדת של בנימין נתניהו. בסיכום, שעליו חתומים ראשי יהדות התורה ויריב לוין, נקבע כי יהדות התורה תקבל את ראשות ועדת הכספים (למשה גפני); את תפקיד שר הבינוי והשיכון שכולל את רשות מקרקעי ישראל (ליצחק גולדקנופף); סגן שר במשרד ראש הממשלה וסגן שר במשרד התחבורה (אורי מקלב) ושר לענייני ירושלים ומסורת (מאיר פרוש).
בנוסף תקבל המפלגה סגן שר במשרד הרווחה "או במשרד אחר", וכן את ראשות ועדת הפנים והגנת הסביבה, ועדת העבודה והרווחה, והוועדה לפניות הציבור. בסך הכול מדובר בשמונה תפקידים למפלגה שקיבלה שבעה מנדטים.