הצטרפו למשדר הבוקר

שבוע לאחר חשיפת ההתקדמות האיראנית בבניית אתר הגרעין שעלול להיות חסין מול פצצות מפצחות בונקרים, וחמש שנים אחרי עזיבת נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ את הסכם הגרעין, מעריך מומחה גרעין אמריקני כי לאיראן יש כיום יכולת כמעט מיידית לייצר פצצת אטום. לדברי אותו מומחה, היא מתקרבת למצב שבו אם תשתמש בכל מלאי האורניום המועשר שלה, היא תוכל לייצר שבע פצצות בטווח של חצי שנה.
ההערכות הללו ניתנו ב"אקונומיסט" על ידי מומחה הגרעין האמריקני דיוויד אולברייט, מייסד המכון למדע וביטחון בינלאומי. הוא העריך זאת שבוע לאחר פרסום תמונות הלוויין המראות את חפירת המנהרות בהרים ליד אתר הגרעין נתנז שבמרכז איראן, שעומקו כנראה בין 80 ל-100 מטר מתחת לקרקע. עומק שכזה עלול להוות בעיה לפצצות GBU-57, הנשק המרכזי של הצבא האמריקני להשמדת בונקרים תת-קרקעיים. בתיאור קודם של יכולות הפצצה, אמר חיל האוויר האמריקני כי היא יכולה לחדור עד לעומק של 60 מטר מתחת לקרקע.
הפיזיקאי אולברייט, לשעבר פקח נשק גרעיני אמריקני בכיר, העריך כי החלק העמוק ביותר במקום עשוי לשמש כאולם ובו מספר קטן של צנטריפוגות מתקדמות, שיכולות לייצר במהירות מספיק אורניום מועשר ל-90%, רמה הנדרשת לייצור נשק גרעיני, כך שאיראן תוכל לפרוץ אל הפצצה מבלי שניתן יהיה לעצור אותה.
4 צפייה בגלריה
נתנז איראן
נתנז איראן
אתר הגרעין בנתנז. מנהרות בעומק עצום
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
פצצה חודרת בונקרים GBU-57
פצצה חודרת בונקרים GBU-57
פצצה חודרת בונקרים GBU-57. לא בטוח שתהיה יעילה מול האתר בנתנז
(צילום: AP)
הגבלות הסכם הגרעין מ-2015 הבטיחו שלאיראן תידרש כשנה כדי לייצר מספיק חומר לפצצה. עכשיו, מעריכים מומחים, היא כנראה יכולה לעשות זאת מיד. צוותו של אולברייט סבור כי איראן יכולה להעשיר אורניום ב-90% הנדרש לייצור נשק גרעיני תוך 12 יום. היא תצטרך לשם כך רק שלוש קסקדות של צנטריפוגות מתקדמות וחצי מהמאגר הנוכחי שלה של אורניום מועשר ל-60%.
בנוסף, לפי הערכתם איראן יכולה להשתמש במאגר האורניום המועשר שלה כדי להעשיר אורניום ברמה של 90% לייצור ארבע פצצות גרעין תוך חודש. תוך חודשיים נוספים, כשהיא משתמש באורניום המועשר ברמה נמוכה שלה, היא יכולה להשיג חומר לשתי פצצות נוספות.
זה עדיין לא אומר שאיראן עומדת לפרוץ ולהפוך למדינת נשק גרעיני מן המניין, שכן אין לה עדיין גם את הטילים ויכולת שיגור הפצצות, אבל לדברי אולברייט זה כן אומר שהיא "יכולה לייצר נשק גרעיני פחות או יותר על פי דרישה". לפי הערכות המומחים, ייקח לאיראן עוד שישה חודשים עד שתוכל לבצע ניסוי בפצצה או להרכיבה על מערכת שיגור, כמו מטוס או ספינה. להרכבת ראש נפץ גרעיני על טיל ייקח לה יותר זמן - שנה או שנתיים.
4 צפייה בגלריה
בואינג kc-46
בואינג kc-46
בואינג kc-46. ישראל לא צפויה לקבל את המכליות האוויריות לפני 2025
(צילום: בואינג)
לפי ה"אקונומיסט", "ישראל עלולה לראות את החלון שלה לפעולה נסגר, בין היתר כי היא כנראה זקוקה לסוג של מכלית אווירית, ה־kc-46 Pegasus, כדי לבצע תקיפה באיראן שבכל מקרה תהיה קשה ומסוכנת. בואינג לא צפויה לספק אותן עד 2025". כך או אחרת, על פי העיתון שירותי המודיעין של ישראל עדיין לא משוכנעים שאיראן החליטה לפרוץ להעשרה בדרגת נשק, או שעשתה את הצעדים המרכזיים לקראת הפעלת נשק.
בתוך כך, דוח מעודכן של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שפורסם אתמול, קובע כי בחודשים האחרונים איראן המשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין והגדילה משמעותית את מלאי האורניום המועשר שלה. בדוח סבא"א נאמר כי כמות האורניום המעושר של הרפובליקה האיסלאמית גבוהה כעת פי 23 מהכמות המותרת בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015 בין טהרן למעצמות.
נכון ל-13 במאי, כמות האורניום המועשר הייתה 4,744.5 ק"ג, כאשר הסכם הגרעין מגביל את הכמות ל-202.8 ק"ג. בנוסף איראן ממשיכה להעשיר אורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם הגרעין – שעומדת על 3.67%. מאגר האורניום המועשר לרמה של עד 20% עומד כעת על 470.9 ק"ג – עלייה של 36.2 ק"ג מהנתונים בדוח הקודם בחודש פברואר. כמות האורניום שמועשר לרמה של עד 60% היא 114.1 ק"ג, עלייה של 26.6 ק"ג מהדוח הקודם. לנשק גרעיני דרוש אורניום שמועשר לרמה של 90%.
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
איברהים ראיסי צנטריפוגות גרעין איראן
נשיא איראן ראיסי. האם החליט לפרוץ לפצצה? עד כה אין עדויות כאלה
(צילום: EPA, AFP)
רויטרס דיווחה כי מהממצאים בדוח של סבא"א עולה שמאגר האורניום המועשר לרמה של עד 60% מספיק כעת לייצור שתי פצצות גרעיניות. לפי סבא"א, די בכ-42 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60% כדי להחזיק במה שבסוכנות מגדירים "כמות משמעותית", מונח שפירושו "הכמות המשוערת של חומר גרעיני שמרגע שנאגר אי אפשר לשלול את האפשרות של פיתוח מטען נפץ גרעיני". כאמור, כדי לפתח מטען כזה צריך החומר לעבור העשרה נוספת, ל-90%, אבל היא מהירה יחסית.
על אף שתיאורטית 42 ק"ג אכן עשויים להספיק, בפועל כדי לפתח פצצה גרעינית אחת נדרשים יותר מ-55 ק"ג שהועשרו לרמה של 60%, בשל החומר שמתבזבז תוך כדי תהליך ההעשרה.
בדוח נפרד ציינה סבא"א כי שיתוף הפעולה בין הסוכנות לאיראן הוביל לסגירת חקירה שנוגעת לאחד משלושת אתרי הגרעין שעליהם היא לא הצהירה בפני הפקחים. שלשום דיווחה איראן כי בעקבות הבנות בין הצדדים נסגרה החקירה הנוגעת לאתר "מריבאן" בקרבת העיר אבדה בדרום המדינה, שבו נמצאו שרידי אורניום. אותו אתר נחשף על-ידי ישראל ב-2019, ולאחר מכן איראן הרסה חלקים גדולים ממנו. לפי סבא"א, החקירה נסגרה בעקבות "הסברים" שסיפקו האיראנים.
איראן דיווחה שלשום כי חקירה נוספת שנסגרה עסקה במציאת שרידי אורניום במתקן ההעשרה התת-קרקעי בפורדו במרכז המדינה. האורניום שנמצא בפורדו בחודש פברואר הועשר עד לרמה של 83.7% - מרחק של מעט יותר מ-6% מהרמה הדרושה לפיתוח נשק גרעיני. מדובר ברמת ההעשרה הגבוהה ביותר שמצאו עד כה פקחי הסוכנות. טהרן טוענת כי הצנטריפוגות שלה מכוונות להעשיר אורניום לרמה של 60% לכל היותר. אנשי סבא"א אישרו כי גם חקירה זו נסגרה.