3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין
לא עוצרים את החקיקה. לוין ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הקואליציה אמנם הסכימה, לבקשת נשיא המדינה, לדחות בכמה ימים את ההצבעות במליאת הכנסת על "חוק דרעי 2", שימנע מבית המשפט להביע ביקורת שיפוטית על מינוי שרים, ועל "חוק מח"ש" שיעביר את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות לאחריות שר המשפטים יריב לוין, אך לוין, יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן ויו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ לא מתכוונים לעצור את החקיקה במהפכה המשפטית.
מאמצי הנשיא יצחק הרצוג להידברות בין הקואליציה לאופוזיציה לא צלחו, כשראשי האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ דרשו תחילה להקפיא את החקיקה לפני שיושבים להידבר, אך בקואליציה סירבו. לוין התעקש ואמר כי "לא נקפיא את החקיקה גם לא לדקה". גם רוטמן הבהיר שהדיונים בשבוע הבא נמשכים כמתוכנן וכך גם ההצבעות במליאה.
מחר (ראשון) בבוקר הדיונים בוועדת החוקה יחודשו ויתקיימו כל בוקר עד רביעי. הדיונים יעסקו בחלק השלישי ב"חוק השפיטה", שיקשה על בית המשפט העליון לפסול חוקים רגילים. לפי הנוסח של ח"כ רוטמן, כדי לפסול חוק רגיל בבית המשפט העליון, תידרש הסכמה פה אחד של כל הרכב השופטים – 15 מתוך 15 – מה שיאפשר אפילו לשופט בודד להטיל וטו ולמנוע את החלטת רוב הרכב השופטים לפסול חוק.
ביום שני צפויה הקואליציה להביא להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת את הצעת חוק השפיטה, ששניים מסעיפיה אושרו בוועדת החוקה בשבוע שעבר, לאחר דיון סוער במיוחד. כמו השבוע, גם ביום שני הקרוב צפויה הפגנה גדולה מחוץ לכנסת בזמן ההצבעה ושביתה רחבה במשק.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית
הפגנה נגד המהפכה המשפטית
ההפגנה ליד הכנסת, ביום שני
(צילום: AP)
לפי הצעת החוק, הרכב הוועדה למינוי שופטים ישונה כך שלקואליציה יהיה רוב מובנה של חמישה מתוך תשעה חברי הוועדה ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב כלל בשיפוט חוקי יסוד. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע בוועדה, תהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה. יו"ר ועדת החוקה אמר כי הוא פתוח לשינויים מסוימים בין הקריאה הראשונה לשנייה ושלישית, אך ממשיך להפנות אצבע מאשימה לחברי הכנסת מהאופוזיציה שלא נותנים לטענתו הצעות קונקרטיות חלופיות.
ברביעי, הצעות החוק שנדחו לבקשת נשיא המדינה, שגם הן מהוות שינויים משמעותיים במערכת המשפט, ככל הנראה יעלו להצבעה בקריאה טרומית. מדובר ב"חוק דרעי 2", שעליו חתומים כל חברי הקואליציה ויימנע מבית המשפט להביע ביקורת שיפוטית על מינוי שרים, ו"חוק מח"ש" שיעביר את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות להיות יחידה עצמאית תחת שר המשפטים.
ביום רביעי גם יתקיים בוועדת החוקה דיון חסוי באשר להשלכות החקיקה במהפכה המשפטית במישור הבינלאומי. בדיון, שייערך לבקשת ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד) ישתתפו בכירים במערכת הביטחון והמשפט.