גוברת המתיחות בין משרד מבקר המדינה לבין כל גופי הביטחון סביב בדיקת המבקר את המלחמה. אף שהמבקר מתניהו אנגלמן טוען כי עדיין אינו מראיין אף גורם בכיר הקשור בלחימה כל עוד היא מתנהלת, המסמכים המפורטים והתכתובות שהוא דורש לקבל כבר עכשיו מגופי הביטחון מטילים עול על ראשי המערכות, הרואים עצמם כמי שנאלצים כבר עתה לארגן מידע הדורש זמן יקר בלי היכולת להסבירו. הפירוט של דרישות המבקר נחשף כאן לראשונה.
1 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
הרצי הלוי, מתניהו אנגלמן, בנימין נתניהו
המבקר בין הרמטכ"ל לנתניהו
(צילום: דובר צה"ל, יאיר שגיא, EPA)
לדברי מקורות ביטחוניים, "משרד המבקר לא מכנה זאת 'חקירה' כדי שלא לשבש מהלכי מלחמה, אך זו טרחה בירוקרטית לצד חשש מחשיפת מסמכים מודיעיניים סודיים ביותר במהלך הקרבות. למעשה זו חקירה לכל דבר ועניין". בנוסף לכך, טוענים במערכת הביטחון כי המבקר דורש להתחיל בחקירתו עוד לפני תחילת פעילותו של צוות תחקור המלחמה שמונה על ידי הרמטכ"ל הרצי הלוי, צוות שבראשו עומד הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז לצד שלושה אלופים במילואים.
בשבוע שעבר נחשף ב-ynet כי המבקר פנה לרמטכ"ל בבקשה לקבל מסמכים ב-33 נושאים (זו הרשימה המלאה). בינתיים נודע שהמבקר פנה במקביל גם לדרג הפוליטי וגם למל"ל, לאמ"ן, לשב"כ ולמוסד בבקשות דומות. הוא ביקש למשל מגופי הביטחון לקבל סיכומי דיונים והתייעצויות, הערכות מצב וחיתוכי מצב של לשכות הרמטכ"ל, מפקד חיל האוויר, מפקד חיל הים, ראש אגף המבצעים, מפקד פיקוד דרום ומפקד אוגדת עזה מהלילה של 6 באוקטובר עד סוף היום של 7 באוקטובר.
אינפו מבקר המדינה
בנוסף ביקש המבקר את יומני המבצעים של הבור המטכ"לי בקריה, בור חיל האוויר, חמ"ל חיל הים, חמ"ל פיקוד דרום, אוגדת עזה ושתי החטיבות המרחביות בעזה מאותו יום. הבקשות כוללות גם את התוכניות המבצעיות ופקודות ההגנה בגזרת עזה בכלל וכן את התוכניות להגנה באירוע מתפרץ. המבקר דרש גם את כלל התחקירים המבצעיים שבוצעו עד כה ביחס לאירועי 7 באוקטובר והלילה שקדם לו, פקודת הקפצת הכוחות והקצאתם באותו יום - ביחס לאגף המבצעים, חיל האוויר וחיל הים.
בין המסמכים המודיעיניים שביקש ממערכת הביטחון נמצאים סיכומי הערכת מודיעין משלוש השנים האחרונות, בדגש על עזה וחמאס, כלל מסמכי המודיעין הנוגעים לחמאס, בניין הכוח ותוכניות התקפיות שנכתבו והופצו באמ"ן. הבקשה גם מתפרשת למסמכי מחלקת הבקרה באמ"ן בשלוש השנים האחרונות.

גורמים ביטחוניים וגורמים פוליטיים אומרים שמפניית המבקר לרמטכ"ל הנחשפת כאן עולה שהמבקר לא ממתין לוועדת החקירה הממלכתית, וגם לא לסיום המלחמה, והחליט להיכנס לתחומים אשר מעוררים סערה ציבורית ופוליטית. "זו דרך מושלמת להפיל את התיק על הדרג הצבאי, ולנקות את הפוליטיקאים", אומרים מבקריו. "זהו מחטף שנועד לגלגל את האחריות אל הדרג הצבאי, ובתוך כך לנטרל מראש את האיום הנשקף לדרג הפוליטיקאים מוועדת החקירה הממלכתית". כבר אתמול תקף את אנגלמן יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, וכינה אותו "מבקר מטעם".
לשם השוואה, דוח המבקר בנושא מבצע "צוק איתן" פורסם בפברואר 2017, יותר משנתיים וחצי לאחר סיום המבצע, ובדק ארבעה נושאים בלבד: תהליכי קבלת החלטות בקבינט בנוגע לרצועת עזה לפני המבצע ובתחילתו, התמודדות עם איום המנהרות, היערכות להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות, ופעילות צה"ל בהיבטים של הדין הבינלאומי.
במשרד מבקר המדינה אמרו בתגובה: "מדובר באחד הכשלים הגדולים ביותר מקום המדינה ותמוה שבמקום לחזק את ידי המבקר יש מי שבכוח חושש מביקורת ומנסה להניא אותו מלפתוח בביקורת נוקבת כלפי הדרג המדיני, הצבאי והאזרחי בכלל הגופים הרלוונטיים.
"בהתאם להודעת מבקר המדינה, נעשתה פנייה על פתיחת ביקורת לראש הממשלה, לשרים הרלוונטיים, לגופים האזרחיים הרלוונטיים ולגופי מערכת הביטחון השונים. רשימת המסמכים הנדרשים בכל ביקורת מתגבשת בהתאם לנושא הביקורת ולגופים המבוקרים בה. במכתב פתיחת הביקורת לא נקבע סד זמנים להמצאת מסמכים ע"י הגופים השונים. לפי חוק מבקר המדינה יש להמציא לרשות צוותי הביקורת כל מסמך נדרש".