אנשי הסיירת לביטחון עירוני (סל"ע) של עיריית תל אביב-יפו חוו שלשום (שבת) אובדן גדול, עם מותו של הסייר חן אמיר מיחידת האופנועים - שנהרג מירי מחבל שאותו ניגש לתשאל לאחר שזיהה אותו כחשוד. חבריו ליחידה ולאגף סל"ע הגיעו אתמול והיום לזירת הפיגוע, להדליק נר או להניח זר. כמעט כולם עם משקפי שמש שהסתירו את הדמעות מתחת לעין - לאחר שפרצו בבכי למראה פינת ההנצחה לחברם.
"זה מראה קשה, לא פשוט. אבל איך אומרים? גם לגיבורים יש רגעי משבר", אמר ל-ynet חנן פרץ, מנהל אגף סל"ע, "לצערנו הם גם מתורגלים ולמודי ניסיון. תל אביב לצערנו זה מקום אסטרטגי וארגוני הטרור מגיעים לכל מקום, אבל אנחנו חזקים ואנחנו יודעים לקום. אם לא אנחנו, לא יהיה מי שיעשה את זה".
2 צפייה בגלריה
סיירת לביטחון עירוני בתל אביב
סיירת לביטחון עירוני בתל אביב
"בנוגע לפח"ע, זה הגיע לפתח דלתינו". התדריך של דוד אליהו למשמרת הבוקר של הסיירת, היום
(צילום: יריב כץ)
הבוקר, הגיעו הסיירים והשוטרים בחזרה למפקדת השיטור העירוני כדי להתחיל את משמרת היום. את קולות הצחוק שמלווים לרוב את החלל, החליף שקט מתוח. רובם חזרו מאוחר בלילה מההלוויה של אמיר, והגיעו השכם בבוקר לחדר התדריכים, כשהתחושות עדיין קשות במיוחד. "בנוגע לפח"ע, זה הגיע לפתח דלתינו ונפגענו מזה באופן אישי", אמר לאנשיו דוד אליהו, מנהל משמרת בסל"ע. "המטרה העליונה בשבילי במשמרות היא שכולם ייצאו בריאים ושלמים, ויחזרו בריאים ושלמים".
הסיירת הוקמה על ידי ראש העיר רון חולדאי בשנת 2015 במטרה לשמור על הסדר הציבורי ולחזק את תחושת הביטחון בקרב תושבי העיר והמבקרים בה, בדגש על דרום ת"א. בדומה לפיגועים קודמים בעיר, גם הפעם סיירי סל"ע היו הראשונים שהגיבו בזירת הפיגוע, והסייר שהיה לצד אמיר אף נטרל את המחבל.
2 צפייה בגלריה
סיירת לביטחון עירוני בתל אביב
סיירת לביטחון עירוני בתל אביב
"לחן היו 3 תכונות בולטות: אהבת המדינה, עזרה לזולת וגבורה". מפקד השיטור העירוני, רפ"ק חן עומסי
(צילום: יריב כץ)
אליהו חידד בתדריך גם את חשיבות הימצאות כוחות סל"ע בעיר ומה תפקידם. "לפתוח עיניים ולגלות עירנות. אם מישהו לא יצר איתכם קשר עין ומתהפכת לכם הבטן תיגשו לבדוק", אמר מפקד המשמרת. "לא לפחד ולא להתחיל עכשיו להתמהמה בעניין הזה. אתם תראו שכשאתם תגיעו אל אותו אדם אם שפת גוף שלו משתנה, ואז כמובן נוכל להעלות חשד ולטפל בהתאם".
גם מפקד השיטור העירוני, רפ"ק חן עומסי, עלה לדבר בתדריך. "אני רוצה לדבר על מה שנחשפנו אליו מההספדים בהלוויה אתמול, וגם מההיכרות עם חן. היו לו שלוש תכונות שבלטו אצלו: אהבת המדינה, עזרה לזולת וגבורה", ציין עומסי. "אני לא סתם חוזר על התכונות האלה, הן תכונות שנדרשות ולשמחתי יש אותן לכל מי שיושב פה בחדר הזה".
מפקד השיטור העירוני פנה לסיירים, ואמר להם: "זו אחריות כבדה שמוטלת עליכם. אם נחשוב לרגע על הערך האחרון, על הגבורה, בכל אירוע שכל האזרחים בורחים ממנו, אתם רצים לתוכו. צריך לזכור את זה ולהמשיך בדרך הזו. בסופו של דבר התושבים סומכים עלינו".
לאחר התדריך, הניידות יצאו לסיור של משמרת הבוקר. "בשבת שמעתי את הדיווח בקשר, וחנן מנהל האגף ואני יצאנו מיד למקום האירוע. הסייר צעק וביקש סיוע, אמר שסייר אחד נפצע. תוך דקות ספורות המון כוחות הגיעו, ואנחנו הגענו ממש כשהאמבולנס הוציא את חן", סיפר ל-ynet ראובן שכטמן, מנהל מרחב השיטור שהיה במשמרת תגבור כוחות בזמן הפיגוע בשבת.
עדן זילברמן, סיירת סל"ע שנכחה גם היא בסיור היום, סיפרה כי בדיוק חזרה מהעבודה כשהתרחש הפיגוע. "בדרך כלל אני לא פותחת טלוויזיה, אבל פתחתי חדשות ופתאום אני רואה שאומרים שסייר ביטחון נפצע אמרתי לעצמי 'בבקשה לא, בבקשה לא'", שיתפה זילברמן. "ברגע שאמרו שזה חן אז התקשרתי לשותפים שאיתי והם סיפרו שהוא קיבל כדור בבטן ובראש, התחלתי לבכות. הוא היה אדם כל כך טוב, היה נכנס לכל משמרת עם חיוך, מדבר ועוזר לכולם".
הסיירת סיפרה שהתחושות הקשות מהפיגוע לא עזבו אותה עדיין. "אני מרגישה שלכל סייר וסייר יש איזשהו פחד, אבל ידענו למה אנחנו מתגייסים לעבודה הזאת. זה בשביל לשמור על האזרחים, בשביל אירועים כאלה", ציינה זילברמן. "אני יודעת כשאני מגיעה למשמרת שאם אני רואה אדם חשוד אני אפנה אליו. אין מה לעשות, המטרה היא להגן על האנשים".
גם מנהל האגף מאמין שזו המטרה. "הסיירת הזו התחילה מאפס והיום מונה 232 סיירים ועוד 50 שוטרים. המטרה שלשמה היא הוקמה זה בעיקר לתת תחושת ביטחון במרחב הציבורי לתושבים, לבעלי העסקים ולכמויות האנשים שמגיעים לפה", אמר פרץ. "באירוע האחרון נמנע אסון כבד אך לצערנו שילמנו מחיר כבד. אנחנו מנסים לאסוף בחזרה את הצוות ולחזק אותו. אין לנו את הפריבילגיה ליפול ולהתרסק, יש לנו משימה על הראש".