יממה חלפה מאז איתור "הגופה בקיר" - ועדיין רב הנסתר על הגלוי: חוקרי היחידה ללוחמה בפשיעה (יל"פ) במרחב כרמל בודקים אם גופת האלמוני שנמצאה אתמול (רביעי) בקיר בבית בחיפה היא של ויטלי צ'וקלין (61) - גבר מוכר למשטרה, שהורשע בעבר וריצה מאסר בפועל לאחר שאיים לרצוח את בעל הדירה שבה התגורר באזור אחר בעיר.
לפי החשד שנבדק כעת במשטרה, גרגורי אשוט (55), שהתגורר במקום ונפטר לפני עשרה ימים ממנת יתר, רצח את חברו לדירה לפני יותר משנה, והעלים את גופתו בקיר.
אבל תשובות ודאיות לשאלות עדיין אין. אלו ייתכן שיינתנו בעקבות נתיחת הגופה במכון לרפואה משפטית באבו כביר. הפתולוגים יצטרכו להשיב על כמה שאלות מרכזיות: מהי סיבת המוות, מתי להערכתם בוצע המעשה ומיהו בוודאות הגבר שגופתו התגלתה בקיר, ושלפי ההערכה הוא צ'וקלין.

5 צפייה בגלריה
זירת מציאת הגופה בחיפה
זירת מציאת הגופה בחיפה
זירת מציאת הגופה בחיפה, אתמול
(צילום: ליאור אל-חי, דוברות המשטרה)
שרידי הגופה נמצאו אתמול בדירה בבניין מגורים מיושן מאוד ברחוב החלוץ בשכונת הדר בחיפה. רק לאחר שהחשוד ברצח נפטר, התגלתה הפרשה כשברוך (80), בעל הדירה, ביקש לשבור את קיר הבטון בעקבות סימנים מחשידים שזיהה עליו.
"את צ'וקלין אני מכיר מאוגוסט 2019", סיפר ברוך בשיחה עם ynet. "הוא גר אצלי בדירות ברחוב המגינים וברחוב השומר. לפני שנתיים הוא שכר את הדירה ברחוב החלוץ. בהמשך, הוא זה שהביא את חברו, אשוט, כדי שיגור איתו. הם שילמו שכר דירה של 750 שקלים. בזמן שגרו אצלי לא שמעתי מהם שום תלונה. פעם באתי לבקר והם לא רצו שאני אכנס. בכניסה לדירה הם אמרו: 'הכל בסדר. אין לנו תלונות'".
ברוך סיפר כי בחודשים האחרונים, כששוחח עם אשוט, הוא נהג לשאול לשלומו של צ'וקלין - ששכניו סיפרו כי לא ראו אותו כלל כבר שנה וחצי, אבל דיווח רשמי למשטרה על היעדרותו לא הועבר. "בכל פעם ששאלתי עליו, אשוט אמר לי שצ'וקלין ברח וגר בקריות. שאלתי אותו: 'יש לך קשר איתו?', הוא אמר שלא".

ב-1 באוגוסט קיבל ברוך תלונה מצד דיירים בבניין על ריח רע שעולה מהדירה. "הלכתי לבדוק. הרגשתי שיש הרבה ריח. התקשרתי למשטרה ואמרתי להם מה החשד שלי. הם הגיעו יחד איתי ופרצנו פנימה. מצאנו את הגופה של אשוט על הרצפה במצב ריקבון".
חוקרי המשטרה קבעו כי על הגופה אין סימני אלימות וכי ככל הנראה המוות נגרם כתוצאה ממנת יתר. "יומיים-שלושה אחרי פינוי הגופה שלחתי פועלים לפנות את הריהוט מהדירה כי הכול היה מסריח". יומיים לאחר מכן, ביקש בעל הדירה מקבלן שיפוצים לנקות את הדירה ולצבוע את הקירות, לקראת השכרתה לדיירים חדשים.
"באתי לבקר כי לראות איך מתקדמת עבודת הצביעה", שיחזר ברוך. "פתאום ראיתי על הרצפה גוש בטון בצורת קבר. זה מאוד הפתיע אותי. אמרתי לקבלן השיפוצים: 'זה לא היה פה' ואמרתי לו לפרק את זה. הוא התחיל לשבור את הבטון ואז התחיל להוציא מבפנים כלי בית, מחבתות, כוסות וסכו"ם. יומיים הוא עבד שם, הוציא 30-20 שקים".
5 צפייה בגלריה
הכניסה לבניין המגורים בו נמצאה בקיר גופת אדם נעולה בשער ברזל  - היום
הכניסה לבניין המגורים בו נמצאה בקיר גופת אדם נעולה בשער ברזל  - היום
הכניסה לבניין המגורים שבו נמצאה הגופה. "הייתי מזועזע"
(צילום: ליאור אל-חי)
ברוך סיפר: "אתמול בבוקר הוא המשיך לעבוד. בשלב מסוים, הוא אמר לי: 'ברוך, אני מרגיש משהו מוזר, תבוא לפה'. בדקתי והרגשתי משהו רך בתוך שקית ניילון שחורה. התחלתי לקרוע את השקית. ראיתי ראש, בהתחלה חשבתי שזו בובה. התקשרתי למשטרה והם שלחו שוטרים. אז התברר שזו גופה".
בעל הדירה מזועזע ממה שהתרחש בנכס שלו. "אני אדם עם המון ניסיון. נתקלתי בהרבה גופות בבתים שלי לצערי, כי אני איש חסד, נותן להם קורת גג, אוכל, ביגוד, כל מה שאפשר לעזור. אלה גם לא תמיד אנשים בריאים, אבל עם כל הניסיון שלי, דבר כזה לא ראיתי אף פעם. או שהוא קבר את חבר שלו או שזה אדם אחר. אולי בסוף יתברר שזו בחורה. צריך לתת לאנשי המקצוע לקבוע ולגלות את האמת".
אחד השכנים סיפר ל-ynet כי "אני זוכר דבר אחד, וזה את הריח המסריח שהיה יוצא מהבית שלו בכל פעם שהדלת הייתה נפתחת. זה היה נורא. ריח בלתי נסבל שאי אפשר היה להריח. לא ידעתי מה זה. לא הבנתי איך אפשר לחיות בסירחון כזה. עכשיו אני חושד שאולי זה היה הריח של הגופה, אבל אני לא יכול לדעת את זה".
לצ'וקלין שנרצח עבר פלילי. בשנת 2015 הוגש נגדו כתב אישום בגין איומים והחזקת סכין למטרה לא כשרה. בכתב האישום שהוגש נטען כי צ'וקלין שכר דירה ברחוב נורדאו בעיר לפרק זמן של חודש, וכמה ימים לפני סיום חוזה השכירות בין הצדדים, הם ניהלו מגעים לחידושו, אך לבסוף לא הסכים לכך בעל הדירה.
5 צפייה בגלריה
זירת מציאת הגופה בחיפה
זירת מציאת הגופה בחיפה
הזירה בחיפה. "היה ריח בלתי נסבל, עכשיו אני חושד שזה הריח של הגופה"
(צילום: ליאור אל-חי)
ביום סיום מועד השכירות, במהלך שיחה בין הצדדים, ובעקבות אי שביעות רצונו של צ'וקלין מהמצב, הוא איים על בעל הנכס, ואמר לו: "אתה מת, אני אהרוג אותך, אני לא יוצא מהבית". בהמשך, נכנס צ'וקלין לדירה, נטל סכין והמתין ברחוב. הוא פגש את בעל הנכס ואיים על חייו כשהוא אוחז בסכין, וחזר על דבריו: "אתה מת. אם אני יוצא מהבית אני אהרוג אותך".
צ'וקלין נעמד ליד עץ סמוך ונעץ בו את הסכין בזעם כדי להמחיש את איומיו. כמה ימים לאחר מכן, שב צ'וקלין ואיים על בעל הדירה. כשהגיעו שוטרים, הוא אמר בנוכחותם: "זה הבית שלי, אני עכשיו אביא סכין ואהרוג אותו". צ'וקלין הודה אז במיוחס לו והביע חרטה על מעשיו. בית המשפט גזר עליו שלושה חודשי מאסר בפועל וחצי שנה על תנאי למשך שלוש שנים.
באירוע אחר, באוגוסט 2019, נעצר צ'וקלין לאחר שלטענת המשטרה תקף את שכנו בן ה-44 בבניין דיור מוגן בשכונת נווה יוסף בחיפה ופצע אותו באורח קשה. בחקירתו טען צ'וקלין כי פעל מתוך הגנה עצמית, לאחר ששכנו הגיע לדירתו ותקף אותו.