סאגת המאחז אביתר, שעשויה לגרום לסדק משמעותי בקואליציה, מגיעה לשלב היישום ‑ ולרגע דרמטי. אחרי שבמהלך החודשיים האחרונים עמלו צוותים במינהל האזרחי על בדיקת הסקר לקרקע עליה הוקם המאחז, שנמצא סמוך לצומת תפוח שבשומרון, גילתה עבודת המטה גילתה כי כ-60 דונמים מהשטח התגלו כאדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב.
4 צפייה בגלריה
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
הכניסה למאחז אביתר. דיון בנושא: כבר בשבוע הבא
(צילום: עמית שאבי)
כזכור, מתווה הפינוי מרצון שעליו חתמו המתנחלים מול שר הביטחון כולל בתוכו מספר שלבים ‑ בהם בדיקת הקרקע והליכי תכנון להקמת יישוב בשומרון. השלב הבא אמור להיות הצבת ישיבה במקום עם כמה משפחות שיישארו על הגבעה ופתיחה בהליכי תכנון מבנים. העניין צפוי להגיע לפתחם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ, שיצטרכו להכריע ‑ וכבר במהלך השבוע הבא צפוי להתקיים דיון בנושא במשרדי הממשלה השונים.
הסאגה החלה לאחר הרצח של יהודה גואטה במאי האחרון. לאחר הרצח עלו כמה מתנחלים, אנשי תנועת אמנה, יחד עם פעילים מהמועצה אזורית שומרון לגבעה ‑ והקימו בה מאחז. ככל שחלפו הימים הם הגבירו את קצב הבנייה מתחת לאף של הרשויות, עד שהגיעו למצב שבו היו במקום עשרות משפחות.
4 צפייה בגלריה
מאחז אביתר בשומרון
מאחז אביתר בשומרון
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון באזור מאחז אביתר בשומרון שבהם נהרג עימאד דויכאת בן 37
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון באזור מאחז אביתר בשומרון שבהם נהרג עימאד דויכאת בן 37
פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון ליד המאחז
(צילום: AFP)
בשלב מסוים הגיעו למקום חברי כנסת ושרים, שטענו כי יש לאשר את ההתיישבות במקום. בסופו של דבר, לאחר כמה ימים של משא ומתן בין המתנחלים (בהם אנשי נחלה וראש מועצת שומרון יוסי דגן) לשר הביטחון גנץ (בתיווך שרת הפנים איילת שקד), נחתם הסכם ולפיו המתנחלים יעזבו מרצון את המקום, והקרקע תיבחן על ידי המינהל האזרחי. בנוסף סוכם כי אם תימצא הקרקע ככזאת שניתן לבנות עליה, יחלו הליכי התכנון.
במקביל לעלייתם של המתנחלים לגבעה, החלו הפלסטינים מהכפרים הסמוכים לקיים הפגנות והתעמתו עם חיילי צה"ל. לטענתם מדובר באדמות פלסטיניות השייכות לכפר ביתא. במהלך העימותים במקום נהרגו מספר פלסטינים. גם אנשי הרשות הפלסטינית הגיעו למקום כדי למחות והגבעה הפכה לסמל.
התחלת העבודות וההתיישבות במקום, אם תתרחש, עלולה להגביר את המתיחות הקיימת ממילא בקואליציה. כבר בימים שלפני פינוי המתנחלים מהמקום טענו אנשי מרצ והעבודה כי יש לפנות את המאחז, שיושב על אדמות פלסטיניות והוקם באופן בלתי חוקי.
חברי הכנסת יואב קיש ואורית סטרוק, העומדים בראש שדולת ארץ ישראל בכנסת, קראו לממשלה לאשר כבר בימים הקרובים את הקמת ההתנחלות באופן רשמי. "ההסכם שנחתם מול מתיישבי אביתר הוא בבחינת המינימום הנדרש, ומכיון שנמצאו במקום אדמות מדינה - יהיה זה הפרת הסכם בוטה ועוול נוראי אם המדינה תגרור רגליים ולא תאשר באופן מיידי את חזרת המתיישבים למקום", אמרו.
מנגד, ב"שלום עכשיו" מסרו כי "סקר האדמות שטרם הושלם בג'בל סביח ("אביתר") מראה שהרוב המכריע של השטח הוא קרקע פלסטינית פרטית. גם אם ניתן להכריז על חלק קטן כאדמות מדינה, בלתי אפשרי לבנות שום דבר כי דרכי הגישה יעברו דרך אדמות פרטיות. נזכיר כי המאחז הוקם בעומק הגדה המעררבית, בלב אוכלוסייה פלסטינית וכל נוכחות מתנחלית במקום היא נטל ביטחוני שפוגעת באינטרס הישראלי. אנו דורשים משר הביטחון לשים סוף לסחטנות המתנחלית ולהורות על פינוי המאחז. הגיע הזמן לומר שלום ולהתראות לקייטנת אביתר".