התביעה בבלגיה אינה שוללת עוד את האפשרות שפיגוע הירי אמש בבריסל, שבו נרצחו שני אוהדי כדורגל שבדים על-ידי מחבל שהציג עצמו כאיש דאעש, קשור למלחמה בין ישראל לחמאס. כך דיווחה בצהריים (יום ג') רשת RTBF. לפי הרשת, מתברר שהמחבל פרסם שלל הודעות תמיכה בעם הפלסטיני. הבוקר הוא נורה ונתפס, ובהמשך מת מפצעיו.
4 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה זה המחבל מצטלם
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה זה המחבל מצטלם
המחבל התוניסאי שרצח אוהדים שבדים, אתמול. מימין: מבצע את הירי, משמאל: מציג את עצמו בסרטון ברשת
4 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
"אני לוחם למען אללה". זירת הפיגוע בבריסל, אמש
(צילום: HATIM KAGHAT / BELGA / AFP)
הפיגוע אמש אירע במרכז בריסל, כ-5 קילומטרים מאצטדיון הייזל שבו נערך המשחק בין נבחרות בלגיה ושבדיה במסגרת מוקדמות אליפות אירופה בכדורגל. היורה, גבר בעל זקן עבות עם כובע בייסבול לבן לראשו וז'קט כתום זוהר לגופו, תועד יורה מנשק ארוך בגבר שנמלט לתוך בניין. לפי דיווחים הוא הספיק לרצוח שני אזרחים שבדים שהיו לבושים בחולצת הנבחרת הלאומית של ארצם, ונמלט על טוסטוס.
במהלך הלילה התנהל מצוד אחד היורה, ובמקביל צצו ברשתות החברתיות סרטונים שבהם הציג את עצמו ודיבר על מעשיו. "אללהו אכבר, השם שלי הוא עבד אל-סלאם אל-גווילאני ואני לוחם למען אללה", אמר המחבל בסרטון שפרסם. "אני מהמדינה האיסלאמית (דאעש). אנחנו אוהבים את מי שאוהבים אותנו ושונאים את מי ששונאים אותנו. אנחנו חיים למען דתנו ומתים למען דתנו. השבח לאללה. אחיכם נקם בשם המוסלמים. הרגתי שלושה שבדים בינתיים, השבח לאללה. שלושה שבדים, כן. מי שעשיתי לו משהו רע – שיסלח לי. ואני סולח לכולם. סלאם עליכום".
4 צפייה בגלריה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
בלגיה בריסל חשד ל פיגוע נרצחו שני אוהדי נבחרת שבדיה
שריפת הקוראן או המזרח התיכון? בבלגיה חוקרים את המניע. זירת הפיגוע אתמול
(צילום: REUTERS/Johanna Geron)
ייתכן שבדבריו על נקמה התכוון המחבל לאירועים שנרשמו בחודשים האחרונים בשבדיה ושבהם ניצלו כמה מפגינים את חוקי חופש הביטוי המתירניים שלה כדי לשרוף את הקוראן, לדרוך עליו ולבזות אותו. המעשים עוררו זעם אדיר והפגנות ענק בעולם המוסלמי, והביאו בין השאר מאות בני אדם לפרוץ לשגרירות שבדיה בעיראק. במדינות האיסלאם נשמעות זה זמן רב קריאות לנקום בשבדיה באמצעות פיגועים. בסרטונים אמר המחבל כי הקוראן מבחינתו הוא קו אדום.

גם המחבל בצרפת נשבע לדאעש, ארמון ורסאי נסגר

עדי ראייה סיפרו כי במהלך הפיגוע צעק המחבל "אללהו אכבר", ונטען גם כי הוא הכריז שהוא מבצע את הפיגוע כנקמה על האירוע המחריד אתמול בארה"ב, שבו ילד פלסטיני בן שש נרצח בדקירות כנקמה על מתקפת הטרור של חמאס נגד ישראל. לפי שעה אין לכך אישור רשמי. ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה קרו, אמר כי המחבל בחר באופן ספציפי לפגוע בשבדים.
היום התבררו פרטים נוספים על המחבל. לפי התקשורת הבלגית, מדובר באזרח תוניסיה בן 45 שבקשתו למקלט מדיני בבלגיה נדחתה בנובמבר 2019, ומאז נעלם ושהה במדינה בניגוד לחוק. הוא היה מוכר למשטרת בלגיה ממעשים של סחר בבני אדם, וממשלה זרה עדכנה לאחרונה את הרשויות הבלגיות כי הוא עבר הקצנה איסלאמיסטית, אך בלגיה לא הצליחה לאמת זאת ולכן הוא לא הופיע ברשימת סיכוני הטרור שלה.
4 צפייה בגלריה
זירת פיגוע דקירה ב בית ספר בעיר אראס צרפת
זירת פיגוע דקירה ב בית ספר בעיר אראס צרפת
כוחות הביטחון בארס, צרפת, אחרי רצח המורה בסוף השבוע. המחבל, מוחמד מ', נשבע אמונים לדאעש
(צילום: EPA/LUDOVIC MARIN / POOL MAXPPP OUT)
לצד זה, המחבל הסתבך גם בתקרית שבה תקף אדם במרכז למבקשי מקלט, וממש היום היה אמור להיערך לו שימוע. בבלגיה תוהים כעת כיצד שוהה בלתי-חוקי שהיה מעורב בפלילים ושעלה חשד ממשי לגבי מעורבותו הפוטנציאלית בטרור הסתובב בחופשיות רבה כל כך.
הפיגוע בבריסל בא בשעה שכוחות הביטחון במערב אירופה נמצאים בכוננות גבוהה מחשש לפיגועים איסלאמיסטיים על רקע המלחמה בין ישראל לחמאס. רק ביום שישי האחרון בצרפת נרצח מורה בדקירות על-ידי צעיר בן 20, ונשיא צרפת עמנואל מקרון כינה את האירוע ההוא "פיגוע איסלאמיסטי ברברי". היום הודיעה צרפת כי הרוצח, מוחמד מ', נשבע לפני כן אמונים לדאעש. בעקבות מתקפת הדקירות בעיר ארס, שבה פצע המחבל עוד שלושה בני אדם, שלחה צרפת תגבורת של 7,000 שוטרים לרחובות. החשש מפיגועים במדינה נמשך, והיום נסגר ארמון ורסאי למבקרים בשל איום בפצצה.