על רקע הניסיונות להגיע להסכם לשחרור חטופים, ובזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס באשר לעקרונות שהציעו המתווכות בפסגת פריז השנייה - גורמים מדיניים אמרו הערב (רביעי) כי "הייתה התקדמות קטנה, מדודה וחשובה".
לדברי אותם גורמים, "עדיין יש פערים לא קטנים שדורשים התגמשות של שני הצדדים, וגם את תשובות חמאס. עיקר הדברים זה נושא סגירת המפתחות והמספרים בקטגוריות השונות". דברים אלה מגיעים אחרי שמוקדם יותר אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, כי ארגונו מגלה גמישות במשא ומתן לעסקה עם ישראל, אך מנגד מוכן להמשיך להילחם. "כל גמישות שאנחנו מגלים במשא ומתן היא מתוך דאגה לדמו של עמנו וכדי לשים קץ לכאבם", הצהיר הנייה.
מפתחות השחרור לפי המתווה בפריז

עוד אמרו הגורמים המדיניים כי "עובדים עכשיו על המספרים ועל כל נושא פריסת הכוחות והפסקת האש, יש הרבה סעיפים שצריך לסגור. יש דברים מהותיים שלגביהם עדיין לא התקבלו תשובות מחמאס אם הם מקבלים או לא, ולכן ממתינים. לצד זאת נעשית עבודה ומתקדמים לאט".
בתוך כך, קבינט המלחמה יתכנס מחר כדי לקבל עדכון על המגעים, בזמן שמשלחת ישראל נמצאת עדיין בקטאר ועוד לא נקבע מתי תחזור לארץ. ההערכה של גורמים המעורים בנושא היא שבסופו של דבר תהיה עסקה, אך עדיין יש פערים שצריכים לסגור.
ישראל הסכימה בפסגת פריז השנייה לשחרר 404 אסירים ביטחוניים בתמורה לשחרורם של 40 חטופים לפי מפתחות שונים. הממוצע ביניהם עומד על עשרה אסירים ביטחוניים עבור כל חטוף שיוחזר. על פי הצעת המתווכות, שטרם אושרה על ידי חמאס, עסקת החטופים ההומניטרית אמורה לכלול את שחרורן של שבע נשים שהיו כלולות בעסקת החטופים הראשונה תמורת 21 אסירים (שלושה אסירים על כל אישה לפי המפתח של העסקה הקודמת).

מלבד זאת, ישוחררו 15 גברים מעל גיל 50 תמורת 90 אסירים (שישה אסירים על כל גבר מבוגר); 13 חולים תמורת 156 אסירים (12 אסירים על כל חטוף חולה שישוחרר); וחמש חיילות תמורת שחרור 90 אסירים - בהם 15 אסירים רוצחים שעליהם הוטלו עונשים כבדים. בין האסירים שישוחררו, לפי ההסכם, יהיו גם 47 אסירים ממשוחררי עסקת שליט שישראל עצרה מחדש בגין פעילות טרור.
אמש התייחס דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מת'יו מילר, למגעים לעסקת חטופים ואמר כי ארה"ב פועלת "לדחוף את העסקה מעבר לקו הסיום", ומאמינה שהדבר אפשרי - אך הדגיש כי בסופו של דבר חמאס צריך להגיד "כן" ולהסכים לכך. "אנחנו קרובים יותר היום מאשר היינו אתמול (לעסקה). אנחנו מנסים לדחוף את זה מעבר לקו הסיום, אבל בסופו של דבר חמאס צריך להסכים. אנחנו מקווים שכן". מילר סירב לפרט על סמך מה קבע שיש התקרבות לעבר עסקה, אך הדגיש כי יש התקדמות במגעים.
דברי מילר הגיעו אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בלילה שבין שני לשלישי כי הוא מקווה שתושג הפסקת אש ברצועת עזה עד יום שני הקרוב. לדברי ביידן, "היועץ שלי לביטחון לאומי אמר לי שאנחנו קרובים. אנחנו קרובים, אבל זה עוד לא נגמר". ביידן גם אמר כי ישראל הסכימה לנצור את האש במהלך הרמדאן (בין 10 במרץ ל-9 באפריל), כדי שתוכל לשחרר חטופים מהשבי. לצד זאת, הוא נמנע מלקרוא להפסקת המלחמה, והותיר פתח לפעולה קרקעית ישראלית ברפיח - אך אמר כי ישראל התחייבה לפנות משם את העקורים לפני שתפעל.
1 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה. "מגלים גמישות במו"מ"
גורם בחמאס הגיב לדבריו של ביידן, ואמר לרויטרס שההתבטאות הייתה מוקדמת מדי ולא תואמת את המצב בשטח. "יש עדיין פערים גדולים שצריך לגשר עליהם לפני שתהיה הפסקת אש", אמר. גם בכירים ישראלים אמרו כי הם לא מבינים "על מה מבוססת האופטימיות" של הנשיא האמריקני. ברשת ABC האמריקנית אף דווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "הופתע" מההצהרה.
מקורות בחמאס אמרו אתמול ל"א-שרק אל-אווסט" הסעודי כי ההצעה שהוצגה לתנועה לא מתקבלת על הדעת במתכונתה - וכי נדרשים בה תיקונים. לטענת המקורות, יש התקדמות - אך עדיין קיימים פערים. סוגיית האסירים ניתנת להסדרה, לפי המקורות, אלא שסוגיית הנסיגה מעזה וחזרת העזתים לצפון הרצועה מונעות הסכמה בשלב הראשון. המקורות טענו בפני העיתון כי לא יהיה הסכם בקרוב - אלא אם צה"ל ייסוג לחלוטין מלב עזה, יפנה את ציר נצרים שמבתר את צפון הרצועה מדרומה, ויאפשר את חזרת התושבים.
בישראל, לפי רויטרס, הסכימו גם להגדלה משמעותית של הסיוע ההומניטרי שייכנס לעזה - 500 משאיות מדי יום. ישראל גם תאפשר הכנסה של 200 אלף אוהלים למגורים זמניים לאוכלוסייה, ו-60 אלף בתים יבילים. מלבד זאת, יתאפשר לגורמים בינלאומיים לשקם מיידית בתי חולים בעזה ולאפשר הכנסת ציוד הכרחי. ישראל גם תאפשר הכנסת ציוד כבד לפינוי ההריסות ברצועה. בפריז הסכימה ישראל גם להפסיק את איסוף המודיעין האווירי מעל שמי הרצועה, ולאפשר חזרה מדורגת של אוכלוסייה לצפון עזה לתושבים שאינם בגיל גיוס.