נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (בין שני לשלישי) כי הוא מקווה שתושג הפסקת אש ברצועת עזה עד יום שני הקרוב. לדברי ביידן, "היועץ שלי לביטחון לאומי אמר לי שאנחנו קרובים. אנחנו קרובים, אבל זה עוד לא נגמר".
את הדברים אמר ביידן כשהוא אוחז בגביע גלידה ביציאה מאולפני רשת NBC בניו יורק, שם עשרות מפגינים פרו-פלסטינים חברי תנועת "הקול היהודי לשלום" השתלטו על לובי הבניין במשך דקות ארוכות - עד שכוחות המשטרה הוזעקו למקום. הם קראו לביידן להפסיק "לספק נשק לטבח עם" ו"להפסיק את המצור על עזה עכשיו".

3 צפייה בגלריה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
הצהרת הנשיא ביידן והמלך עבדאללה
"אנחנו קרובים, אבל זה עוד לא נגמר". נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP)
ביידן גם אמר הלילה כי ישראל הסכימה לנצור את האש במהלך הרמדאן (בין 10 במרץ ל-9 באפריל), כדי שתוכל לשחרר חטופים מהשבי. לצד זאת, הוא נמנע מלקרוא להפסקת המלחמה, והותיר פתח לפעולה קרקעית ישראלית ברפיח - אך אמר כי ישראל התחייבה לפנות משם את העקורים לפני שתפעל.
ברויטרס דווח כי ההצעה שהוגשה לחמאס ונבחנת כעת היא שחרור 40 חטופים ישראלים, כולל נשים, ילדים מתחת לגיל 19, מבוגרים מעל גיל 50 וחולים - בעבור שחרור כ-400 אסירים פלסטינים, והתחייבות ישראלית לא לעצור אותם מחדש. בנוסף, דווח, ההצעה כוללת את תיקון בתי החולים והמאפיות בעזה, כניסת 500 משאיות סיוע לרצועה מדי יום והקמת אלפי אוהלים וקרוואנים לשכן את העקורים העזתים.
הלילה גם דווח ברשת אל-ג'זירה הקטארית כי ישראל הסכימה בפסגה בפריז לכמה סעיפים שמהווים חלק ממסגרת לעסקה להפסקת אש ולשחרור חטופים. לפי המקורות, ישראל הסכימה בין היתר לחזרה הדרגתית של עקורים לצפון רצועת עזה, למעט אלו שבגיל "שירות צבאי". עוד דווח כי ישראל הסכימה לשחרור 400 אסירים, בהם "כבדים", תמורת שחרור 40 חטופים נשים ומבוגרים. המקורות ציינו גם כי ישראל הציעה למקם מחדש את כוחות צה"ל מחוץ לאזורים צפופים ולהפסיק את הסיורים האוויריים למשך שמונה שעות ביממה. לפי הדיווח, הושגה הסכמה גם על הכנסת הסיוע והבתים הזמניים לרצועה, וכן על הכנסת ציוד כבד.
באל-אחבאר הלבנוני, שמזוהה עם חיזבאללה, נטען כי המשלחות בדוחא "פותרות נקודות טכניות לקראת הגעה לעסקה שעתידם להתפרסם בפגישות בקהיר תוך שבוע". לפי העיתון, "האישור הישראלי להכניס אוהלים ובתים מוכנים למרכז ולצפון הרצועה נתן תנופה חיובית למו"מ".

"זה תלוי בחמאס"

מוקדם יותר, דובר מחלקת המדינה האמריקנית מת'יו מילר אמר בשיחה עם עיתונאים כי הוא מאמין שעסקה להפסקת אש ולשחרור חטופים היא אפשרית, אבל הוא לא יודע אם היא תושג לפני חודש הרמדאן, שמתחיל ב-11 במרץ. "אני לא יכול לתת הערכת זמנים כי זה תלוי בחמאס, אנחנו מאמינים שעסקה היא אפשרית, ואנחנו מקווים שחמאס יסכים", אמר מילר.
עוד אמר מילר כי ארצות הברית לא ראתה את התוכניות של ישראל למבצע צבאי ברפיח. "לא היינו בקשר סביב הנושא הזה עם ממשלת ישראל. ראינו דיווחים בתקשורת, אבל עדיין לא נפגשנו לשיחה מפורטת על התוכנית שלהם", אמר מילר לעיתונאים.
לדברי מילר, כל מה שארצות הברית יכולה לעשות זה "להציג את החזון שלנו לשלום ולביטחון במזרח התיכון, ולהגיד בבירור לעם ולממשלה בישראל כי יש נתיב לביטחון בר-קיימא, ולמערכות יחסים טובות יותר בין ישראל לבין שכניה". לבסוף, הוא הוסיף: "אם הם מוכנים לעשות זאת, אנחנו מוכנים לעבוד איתם על הדרך שבה ניתן להשיג את החזון הזה".
3 צפייה בגלריה
תקיפה ב רפיח רצועת עזה
תקיפה ב רפיח רצועת עזה
"לא היינו בקשר סביב הנושא הזה עם ממשלת ישראל". תקיפה אווירית ברפיח
(צילום: SAID KHATIB / AFP)
האופטימיות של ביידן מגיעה במידה מסוימת של הפתעה, לאחר שגורמים מדיניים ישראלים בכירים אמרו אמש על השיחות שמתנהלות בדוחא בירת קטאר: "אין התקדמות כרגע. יש פערים מאוד גדולים בין הצדדים, ומנסים לגשר עליהם. ממשיכים לעבוד ולהגיע לתוצאה". המשלחת הישראלית בקטאר, שמורכבת מנציגי המוסד, השב"כ וצה"ל, מקיימת שיחות עם בכירים במודיעין הקטארי - שבמקביל מנהל מגעים מול חמאס.
למרות המגעים, בישראל עדיין ממתינים לתשובת חמאס על ההבנות שגובשו בפסגה האחרונה בפריז - והמתווכות העבירו מסרים לישראל שלפיהם קיבלו איתותים שליליים מארגון הטרור על כך שאינו מרוצה מהמתווה ושהוא אינו עומד בקווים האדומים שלו. לפיכך, בישראל נשמעו אתמול פחות אופטימיים כאמור לגבי הסיכויים להגיע לעסקה. יחד עם זאת הודגש כי מוקדם מדי לקפוץ למסקנות.
המגעים מתקדמים בפרטים של העסקה המתגבשת, שמצריכה "תפירה" רגישה מאוד של מרכיבים רבים, בהם זהות החטופים: כתנאי להמשך המגעים לעסקה דורשת ישראל לקבל רשימה מפורטת שתבהיר מי מהחטופים חי ומי מת. נושאים רגישים נוספים שעומדים על הפרק הם תנאי הפסקת האש ונסיגת צה"ל (כולל אורך הפסקת האש), זהות החטופים שישוחררו בעסקה (כ-35 עד 40 נשים, מבוגרים וחולים), אופן הכנסת הסיוע ההומניטרי לעזה ומי יחלק אותו, ויישוב צפון רצועת עזה: חמאס מבקש לאפשר החזרת תושבים, וישראל בוחנת חזרה מוגבלת. בתוך כך, ב"ניו יורק טיימס" דווח אתמול כי הצוות הישראלי הביע נכונות לשחרר 15 אסירים "כבדים" עם דם על הידיים תמורת שחרורן של חמש חיילות.
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
ביידן, בן סלמאן ונתניהו. ארה"ב עושה כל שביכולתה לעצור את המלחמה - ולנסות להגיע לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS, gettyimages, עמית שאבי)
ההערכה בישראל היא שאם תושג עסקה, אז מספר החטופים שישוחררו במסגרתה לא יהיה יותר מ-40 - בניגוד לעסקה הקודמת שהחלה בשחרור של 50 חטופים, והסתיימה בהחזרתם של יותר מ-100. עם זאת, בישראל מעריכים שהאמריקנים ינסו להאריך ככל האפשר את הפסקת האש מעבר לשישה שבועות. הסיבה לכך היא שהאמריקנים רוצים לקשור את הפסקת האש למגעים לנורמליזציה עם סעודיה.
גורמים שמעורים בנושא אומרים שארה"ב עושה כל שביכולתה לעצור את המלחמה, ולנסות להגיע להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה. החרפת המדיניות האמריקנית נגד ההתנחלויות - לרבות הסנקציות נגד מתנחלים קיצוניים - נועדה גם להראות לסעודיה ולמדינות המתונות שארה"ב נלחמת בקיצוניים ולא נותנת לישראל לעשות כרצונה. האמריקנים גם לוחצים שעסקת החטופים תיכנס לתוקף לפני הרמדאן, מחשש להסלמה בתקופה הזו ולהרחבת המלחמה לזירות נוספות.
האמריקנים רוצים להאריך את הפסקת האש מסיבות נוספות: הם רוצים לנצל את הרגיעה בעזה כדי לקדם את ההסדר המדיני שלהם בין ישראל ללבנון, ולמנוע מלחמה עם חיזבאללה. אולם, ישראל הודיעה שבזמן הפסקת אש בעזה היא לא תגביל את עצמה מלפעול נגד חיזבאללה, ונראה שהיא אף מגבירה את הלחץ על ארגון הטרור כדי לאלץ אותו להסכים להתרחק 10 ק"מ מהגבול.