נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם על חוק שדורש מקהילת המודיעין האמריקנית לפרסם חומרים מסווגים, במסגרת חקירת הקשר בין התפרצות הקורונה למעבדת הנגיפים בעיר ווהאן שבסין.
הנשיא האמריקני אמר אתמול (יום ב') כי ארה"ב צריכה לחקור לעומק את מקור התפרצות המגפה, "כולל את הקשר האפשרי למכון ווהאן לווירולוגיה". לדברי ביידן, באמעצות יישום החוק, הממשל האמריקני "יסיר את הסיווג ויפרסם כמה שיותר מידע" על חקירת מקורות המגפה.
8 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
נשיא ארה"ב ג'ון ביידן נשיא סין שי ג'ינפינג פגישה ראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד אינדונזיה ועידת G20
ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג בפגישה בשולי ועידת G20
(צילום: AP)
ב-2021, אחרי שהחל את כהונתו בבית הלבן, הנחה ביידן את קהילת המודיעין האמריקנית להשתמש בכל האמצעים שברשותה כדי לחקור את מקורות המגפה. ביידן אמר כעת כי חקירת מקורות הקורונה נמשכת, וכי המידע שיובא לידי הציבור יתפרסם "מבלי לגרום נזק לביטחון הלאומי".
מגפת הקורונה גרמה למתיחות אדירה ביחסי ארה"ב וסין, והנחייתו של ביידן עלולה להחריף את המתיחות בין הצדדים עוד יותר. במשרד החוץ הסיני מחו היום על דבריו של נשיא ארה"ב. דובר משרד החוץ אמר כי "סין קוראת לארה"ב להפסיק מיד במניפולציה הפוליטית".
8 צפייה בגלריה
בדיקה בדיקות קורונה ב ווהאן סין
בדיקה בדיקות קורונה ב ווהאן סין
בדיקות קורונה בווהאן, "עיר הנגיף" בסין
(צילום: AFP)
בקהילת המודיעין ובמערכת הבריאות בארה"ב יש מחלוקת על הסיבה להתפרצות הקורונה. חלק מהסוכנויות האמריקניות מאמינות כי הנגיף התפשט בצורה טבעית, כשעבר מבעלי חיים לבני אדם בשוק האוכל בווהאן. סוכנויות אחרות מעריכות כי המגפה נגרמה מדליפה במעבדת הנגיפים בווהאן - הערכה שבשיא המגפה העולמית נחשבה לתיאוריית קונספירציה.
דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר בחודש שעבר שהממשל האמריקני טרם הגיע למסקנה חד משמעית על מקור המגפה שהתפשטה בעולם ב-2020, כמה חודשים אחרי ההתפרצות בסין.
ראש ה-FBI כריסטופר ריי אמר החודש כי להערכת הבולשת הפדרלית, מגפת הקורונה נגרמה "ככל הנראה" מדליפה במעבדה בווהאן. ריי אמר את הדברים אחרי דיווח שלפיו משרד האנרגיה בארה"ב מעריך שהתרחיש הסביר ביותר להתפרצות המגפה הוא דליפה בלתי מכוונת ממעבדה בסין.
ריי האשים החודש את ממשלת סין בניסיון להערים קשיים על ארה"ב, שמנסה לחקור את הסיבות למגפה העולמית. ריי אמר כי הממשלה בבייג'ינג "עושה כל שביכולתה" כדי לסכל את העבודה של וושינגטון ובעלות בריתה. ריי אמר כי הוא לא יכול לספק פרטים נוספים מכיוון שהם מסווגים.
8 צפייה בגלריה
מעבדה ב מכון ווהאן לווירולוגיה ב סין טענות לא-מבוססות ש נגיף ה קורונה התפרץ שם
מעבדה ב מכון ווהאן לווירולוגיה ב סין טענות לא-מבוססות ש נגיף ה קורונה התפרץ שם
במעבדת הנגיפים בווהאן
(צילום: AFP)
ממשלת סין מכחישה את הטענות שמקור המגפה הוא דליפה מהמעבדה לאיסוף נגיפים, וטוענת שמדובר בקמפיין שקרי שנועד להכפיש את בייג'ינג. כשמשרד החוץ בבייג'ינג נדרש בתחילת החודש להגיב על ההערכות בארה"ב הוא הפנה את העיתונאים לדו"ח שפרסם ב-2021 ארגון הבריאות העולמי. באותו דו"ח קבע ארגון הבריאות העולמי כי התיאוריה שהנגיף דלף ממעבדה "אינה סבירה בצורה קיצונית". נגד אותו דו"ח נמתחה ביקורת חריפה, ומזכ"ל ארגון הבריאות קרא לאחר מכן לערוך חקירה חדשה, וציין כי צריך להמשיך ולבחון את כל האפשרויות.
הקהילה המדעית מאמינה כי מסקנה בנוגע למקור מגפת הקורונה היא דבר קריטי, שיעזור להתמודד בצורה טובה יותר עם המגפה הבאה - ואף למנוע אותה.