ראש ה-FBI כריסטופר ריי אמר כי להערכת הבולשת הפדרלית, מגפת הקורונה נגרמה "ככל הנראה" מדליפה במעבדה בעיר ווהאן שבסין. בראיון שהעניק הלילה ל"פוקס ניוז" אמר ריי: "כבר זמן מה ה-FBI מעריך שמקורה של המגפה הוא בתקרית פוטנציאלית במעבדה בסין".
בניגוד להערכת ה-FBI, סוכנויות אחרות בקהילת המודיעין בארה"ב מאמינות כי הנגיף התפשט בצורה טבעית ולא כתוצאה מדליפה ממעבדת הנגיפים בווהאן. סוכנויות נוספות טרם הכריעו בנושא.
4 צפייה בגלריה
מעבדה ב מכון ווהאן לווירולוגיה ב סין טענות לא-מבוססות ש נגיף ה קורונה התפרץ שם
מעבדה ב מכון ווהאן לווירולוגיה ב סין טענות לא-מבוססות ש נגיף ה קורונה התפרץ שם
במעבדת הנגיפים של ווהאן
(צילום: AFP)
ריי אמר את הדברים אחרי דיווח שפורסם השבוע ב"וול סטריט ג'ורנל", לפיו משרד האנרגיה בארה"ב מעריך שהתרחיש הסביר ביותר להתפרצות המגפה הוא דליפה בלתי מכוונת ממעבדה בסין. דובר הבית הלבן ג'ון קירבי אמר שלשום שהממשל טרם הגיע למסקנה חד משמעית על מקור המגפה.
בראיון האשים ריי את ממשלת סין בניסיון להערים קשיים על ארה"ב, שמנסה לחקור את הסיבות למגפה העולמית. ריי אמר כי הממשלה בבייג'ינג "עושה כל שביכולתה" כדי לסכל את העבודה של וושינגטון ובעלות בריתה. ריי אמר כי הוא לא יכול לספק פרטים נוספים מכיוון שהם מסווגים.
4 צפייה בגלריה
ראש ה-FBI כריסטופר ריי
ראש ה-FBI כריסטופר ריי
ראש ה-FBI כריסטופר ריי
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
ממשלת סין מכחישה את הטענות שמקור המגפה הוא דליפה ממעבדה, וטוענת שמדובר בקמפיין שקרי שנועד להכפיש את בייג'ינג. כשמשרד החוץ בבייג'ינג נדרש להגיב על הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל" הוא הפנה את העיתונאים לדו"ח שפרסם ב-2021 ארגון הבריאות העולמי.
באותו דו"ח קבע ארגון הבריאות העולמי קבע כי התיאוריה שהנגיף דלף ממעבדה "אינה סבירה בצורה קיצונית". נגד אותו דו"ח נמתחה ביקורת חריפה, ומזכ"ל ארגון הבריאות קרא לאחר מכן לערוך חקירה חדשה, וציין כי צריך להמשיך ולבחון את כל האפשרויות.

1,500 זנים של נגיפים ב"מכון ווהאן לווירולוגיה"

במשך חודשים, בשיא המגפה העולמית, האפשרות שהנגיף התפשט כתוצאה מדליפה ממעבדה בסין נחשבה לתיאוריית קונספירציה. הקהילה המדעית מאמינה כי מסקנה בנוגע למקור מגפת הקורונה היא דבר קריטי, שיעזור להתמודד בצורה טובה יותר עם המגפה הבאה - ואף למנוע אותה.
בכמה מחקרים על התפרצות הקורונה נטען כי הנגיף עבר מבעלי חיים לבני אדם בווהאן, ככל הנראה בשוק האוכל של העיר שבו נמכרו חיות בר למאכל. השוק נמצא במרחק 40 דקות נסיעה מ"מכון ווהאן לווירולוגיה" - שם נמצאת המעבדה הסינית לאיסוף נגיפים. לפי אתר האינטרנט של המכון מדובר במאגר הווירוסים הגדול באסיה, ונשמרים בו יותר מ-1,500 זנים שונים של נגיפים.