הקלות לפלסטינים, לאחר הפגישה יוצאת הדופן בראש העין בין יו"ר הרשות הפלסטינית לשר הביטחון: בהודעה מטעם שר הביטחון בני גנץ הבוקר (יום ד'), נמסר כי הוא אישר כמה צעדים בוני אמון, ובהם הקדמת תשלומי מיסים, היתרי כניסה למאות אנשי עסקים פלסטינים עם רכביהם, וכן אישורי VIP לעשרות בכירים ברשות. גורמים בישראל אמרו כי "הפגישה נועדה למנוע אינתיפאדה".
2 צפייה בגלריה
(צילום: אבי מועלם, רויטרס, יואב זיתון)
לפי ההודעה, גנץ אישר לקדם הקדמת תשלומי מיסים לרשות בשווי מאה מיליון שקלים, תוספת של 600 היתרי BMC לאנשי עסקים בכירים פלסטינים וכן תוספת של 500 בעלי היתר מסוג זה המורשים להיכנס עם רכב לישראל. עד כה ניתנו למאות בודדות של פלסטינים ההיתרים לנהוג כך בכבישי ישראל, בעיקר לרופאים ואנשי עסקים - וכעת הכמות תוכפל. לצד זאת תקודם תוספת של עשרות היתרי VIP לבכירים ברשות הפלסטינית. בנוסף צוין כי גנץ ואבו מאזן שוחחו על הצורך לאשר תוכניות מתאר פלסטיניות נוספות.
בנוסף, אושרה פעימה נוספת של עדכון 6,000 תושבים במרשם האוכלוסין הפלסטיני ביו"ש על רקע הומניטרי, וכן מתן אישור לעדכון של 3,500 תושבים על רקע הומניטרי השוהים ברצועת עזה. הפגישה התקיימה בביתו של שר הביטחון בראש העין, בהשתתפות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן. נכחו גם השר לעניינים אזרחיים ברשות חוסיין א-שייח וראש שירותי הביטחון מאג'ד פראג'.
שר הביטחון עדכן את אבו מאזן בפגישה גם על שורת צעדים כלכליים נוספים שעל הפרק, לרבות האפשרות להורדת דמי הטיפול הנגבים עבור רכש דלקים, פיילוט להכנסת מכולות דרך גשר אלנבי, יצירת פלטפורמת מע"מ דיגיטלי שנמצאת בעבודת מטה מתקדמת ויצירת פלטפורמה לתשלום מקוון ממעסיקים ישראלים לעובדים הפלסטינים. מימוש צעדים אלו, וצעדים נוספים הנמצאים בעבודה, צפוי להוסיף מאות מיליוני שקלים לתקציב הרשות מדי שנה.
ההקלות לאבו מאזן
בפגישה הוצגו הצעדים שמומשו לאחר הפגישה הקודמת שנערכה ברמאללה: הקדמת העברת כספי מיסים בשווי חצי מיליארד שקלים, עדכון במרשם האוכלוסין הפלסטיני לחסרי תיעוד על רקע הומניטרי, הרחבת מכסת הפועלים (בסך הכול כ-20 אלף בכלל הענפים), מתן תו תקן ישראלי למפעלים פלסטינים ביהודה ושומרון (ניתן עד כה לארבעה מפעלים) ואישור שש תוכניות מתאר פלסטיניות.
זו הפגישה הרשמית הראשונה שאבו מאזן קיים בישראל מאז שנת 2010, אם לא נלקחת בחשבון הגעתו הלא צפויה של יו"ר הרשות הפלסטינית להלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס. הפגישה הסתיימה בסביבות השעה 22:30, ובסופה אבו מאזן שב בשיירה מאובטחת מראש העין לרמאללה. בדומה למפגש הקודם, גם הפעם סיכמו שני האישים שלא תצא תמונה מהפגישה. ראש הממשלה נפתלי בנט עודכן על דבר הפגישה.
בתום הפגישה הודיע השר הפלסטיני חוסיין א-שייח כי עלתה גם "החשיבות של יצירת אופק מדיני שיוביל לפתרון מדיני על פי ההחלטות הבינלאומיות". בנוסף דנו הצדדים, לפי א-שייח, במצב המתוח בשטח בשל "פעולות המתנחלים", כלשונו. א-שייח הוסיף כי הפגישה עסקה בנושאים ביטחוניים, כלכליים והומניטריים רבים.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו. בליכוד תקפו לפני פרסום ההקלות: "ויתורים מסוכנים - עניין של זמן"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
באופוזיציה תקפו את דבר הפגישה, עוד לפני פרסום ההקלות. מהליכוד נמסר: "הממשלה הישראלית-פלסטינית של בנט מחזירה את אבו מאזן והפלסטינים לסדר היום. ויתורים מסוכנים לביטחון ישראל הם רק עניין של זמן. ממשלת בנט-סער-לפיד מסוכנת לישראל".
מפלגת הציונות הדתית מסרה: "עשר שנים שהימין הצליח להפוך את אבו-מאזן ללא רלוונטי ולפרסונה נון-גרטה בעולם ולהוריד מסדר היום את שיח חלוקת הארץ והקמת מדינת טרור בלב ליבה של ארץ ישראל. בנט וממשלת השמאל שלו מחזירים את אוסלו אל השולחן ואת אבו-מאזן למרכז הבמה. בנט, רע ליהודים".
מנגד, גם בחמאס תקפו: "הפגישה של יו"ר הרשות אבו מאזן עם שר המלחמה הישראלי בני גנץ מגונה ובלתי מתקבלת מצד כל הגורמים הלאומיים, זוהי סטייה מהרוח הלאומית של עמנו הפלסטיני. במקביל לפגישה הזאת בוצעה מתקפה של המתנחלים על אנשינו בגדה המערבית, מה שמוסיף עוד יותר למבוכה מהפשע של הנהגת הרשות. זוהי דקירה באינתיפאדה בגדה".
"ההתנהגות הזאת של הנהגת הרשות מעמיקה את הפילוג הפוליטי הפלסטיני, מסבכת את המצב הפלסטיני, מעודדת את הגורמים באזור שרוצים לנרמל את היחסים עם ישראל ומחלישים את העמדה הפלסטינית המתנגדת לנורמליזציה", הוסיפו בחמאס.