4 צפייה בגלריה
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ ואבו מאזן
(צילום:, רויטרס, אבי מועלם)
אורח חריג בראש העין: שר הביטחון בני גנץ אירח אמש (שלישי) את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לפגישה בביתו. מלשכת גנץ נמסר כי השניים דנו בסוגיות הביטחוניות והאזרחיות השונות שעל הפרק: "שר הביטחון עדכן את יו"ר הרשות הפלסטינית כי בכוונתו להמשיך לקדם צעדים בוני אמון בתחום הכלכלי והאזרחי, כפי שסוכם בפגישתם הקודמת. שר הביטחון הדגיש את האינטרס המשותף בחיזוק התיאום הביטחוני והשמירה על היציבות הביטחונית, ומניעת טרור ואלימות".
בעקבות הפגישה, אישר גנץ לקדם שורת צעדים בוני אמון: אישור של פעימה נוספת של עדכון 6,000 תושבים במרשם האוכלוסין הפלסטיני באיו"ש על רקע הומניטארי, וכן מתן אישור לעדכון של 3,500 תושבים על רקע הומניטארי השוהים ברצועת עזה; הקדמת תשלומי מיסים בשווי מאה מיליון שקלים; תוספת של 600 היתרי BMC לאנשי עסקים בכירים פלסטינים, תוספת של 500 בעלי היתר מסוג זה המורשים להיכנס עם רכב לישראל, וכן תוספת של עשרות היתרי VIP לבכירים ברשות הפלסטינית. בנוסף גנץ ואבו מאזן שוחחו על הצורך לאשר תוכניות מתאר פלסטיניות נוספות.
בפגישה נכח מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, וכן השר לנושאים אזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין א-שייח האחראי על התיאום האזרחי והביטחוני מול ישראל, וראש המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פארג'. הפגישה נמשכה כשעתיים וחצי - חלקה בפורום רחב וחלקה בארבע עיניים.
4 צפייה בגלריה
ביתו של בני גנץ בראש העין
ביתו של בני גנץ בראש העין
ביתו של בני גנץ בראש העין
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס
מחמוד עבאס
פגישה ראשונה בישראל מאז 2010. אבו מאזן
(צילום: AP)
מדובר בפגישה הרשמית הראשונה שאבו מאזן מקיים בישראל מאז שנת 2010, אם לא נלקחת בחשבון הגעתו הלא צפויה של יו"ר הרשות הפלסטינית להלווייתו של הנשיא לשעבר שמעון פרס. הפגישה הסתיימה בסביבות השעה 22:30, ובסופה אבו מאזן שב בשיירה מאובטחת מראש העין לרמאללה.
בדומה למפגש הקודם, גם הפעם סיכמו שני האישים שלא תצא תמונה מהפגישה. ראש הממשלה נפתלי בנט עודכן על דבר הפגישה. הדמות המרכזית בפגישה מבחינת ביצוע ויישום ההקלות לרשות היה אלוף עליאן, שגם תרגם את השיחה בין השניים.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בנושא נגיף האומיקרון
נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת בנושא נגיף האומיקרון
עודכן על הפגישה. נפתלי בנט
(צילום: מארק ישראל סלם)
בתום הפגישה הודיע השר הפלסטיני חוסיין א-שייח כי היא עלתה גם "החשיבות של יצירת אופק מדיני שיוביל לפתרון מדיני על פי ההחלטות הבינלאומיות". בנוסף דנו הצדדים, לפי א-שייח, במצב המתוח בשטח בשל "פעולות המתנחלים". א-שייח הוסיף כי הפגישה עסקה בנושאים ביטחוניים, כלכליים והומניטריים רבים.
שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ כתב בטוויטר: "מברך על פגישתם של שר הביטחון בני גנץ ונשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. חיזוק הקשרים וחתירה לפתרון מדיני הם אינטרס ראשון במעלה של שני העמים".

בליכוד תוקפים: "ויתורים מסוכנים הם רק עניין של זמן"

באופוזיציה תקפו את דבר הפגישה. מהליכוד נמסר: "הממשלה הישראלית-פלסטינית של בנט מחזירה את אבו מאזן והפלסטינים לסדר היום. ויתורים מסוכנים לביטחון ישראל הם רק עניין של זמן. ממשלת בנט-סער-לפיד מסוכנת לישראל".
מפלגת הציונות הדתית מסרה: "עשר שנים שהימין הצליח להפוך את אבו-מאזן ללא רלוונטי ולפרסונה נון-גרטה בעולם ולהוריד מסדר היום את שיח חלוקת הארץ והקמת מדינת טרור בלב ליבה של ארץ ישראל. בנט וממשלת השמאל שלו מחזירים את אוסלו אל השולחן ואת אבו-מאזן למרכז הבמה. בנט, רע ליהודים".

מנגד, גם בחמאס תקפו: "הפגישה של יו"ר הרשות אבו מאזן עם שר המלחמה הישראלי בני גנץ מגונה ובלתי מתקבלת מצד כל הגורמים הלאומיים, זוהי סטייה מהרוח הלאומית של עמנו הפלסטיני. במקביל לפגישה הזאת בוצעה מתקפה של המתנחלים על אנשינו בגדה המערבית, מה שמוסיף עוד יותר למבוכה מהפשע של הנהגת הרשות. זוהי דקירה באינתיפאדה בגדה".
"ההתנהגות הזאת של הנהגת הרשות מעמיקה את הפילוג הפוליטי הפלסטיני, מסבכת את המצב הפלסטיני, מעודדת את הגורמים באזור שרוצים לנרמל את היחסים עם ישראל ומחלישים את העמדה הפלסטינית המתנגדת לנורמליזציה", הוסיפו בחמאס.
בחודש אוגוסט האחרון נפגש גנץ עם אבו מאזן ברמאללה. מלשכתו של גנץ נמסר אז כי השניים דנו בנושאים מדיניים-ביטחוניים, אזרחיים וכלכליים, וכי גנץ אמר לאבו מאזן שישראל נכונה לצעדים שיחזקו את כלכלת הרשות הפלסטינית.
גורם בסביבת ראש הממשלה נפתלי בנט אמר על הפגישה באוגוסט: "פגישת גנץ-אבו מאזן אושרה מראש על ידי ראש הממשלה. מדובר בפגישה שעניינה סוגיות שוטפות של מערכת הביטחון מול הרשות הפלסטינית. אין שום תהליך מדיני מול הפלסטינים וגם לא יהיה".
ביולי האחרון שוחח גנץ עם אבו מאזן בטלפון לרגל חג הקורבן. שר הביטחון בירך את יו"ר הרשות הפלסטינית לרגל החג, ובלשכתו אמרו כי השניים העלו את הצורך לקדם "צעדים בוני אמון" בין ישראל לפלסטינים, שיסייעו לביטחון ולכלכלת האזור כולו.
בחמאס, מנגד, גינו אז את הפגישה: "הפגישה של אבו מאזן עם שר המלחמה הציוני הפושע גנץ היא סכין בגבו של עמנו והקרבתו, ובגידה בדמם של השהידים", נמסר בהודעה מטעם ארגון הטרור. "אבו מאזן ממשיך לוותר על הערכים הלאומיים ופועל לייפות את פני הכיבוש. הוא לא מייצג את עמנו אלא את עצמו בלבד".
בתדרוך כתבים שקיים בתום מבצע "שומר החומות" הודיע גנץ כי כוונתו היא לחזק את הרשות הפלסטינית אל מול חמאס. הוא הציג תוכנית מדינית-ביטחונית ואמר כי "מה שהיה הוא לא מה שיהיה", בהתייחסו לכל הנוגע ליחס של ישראל לרצועת עזה. גנץ אמר כי הוא סבור שיש להחליש את חמאס, לחזק את הקשר המדיני עם הרשות הפלסטינית - ולהקים מנגנון בינלאומי ואזורי דרך הרשות וגופים בינלאומיים שתפקידם יהיה לשקם את עזה.
"יש לנקוט מדיניות מחזקת כלפי הרשות הפלסטינית וכזו שמערבת שחקנים בינלאומיים כמו ארה"ב ואירופה ומדינות באזור כמו מצרים, ירדן וכמובן מדינות המפרץ", אמר גנץ אז. הוא הוסיף כי במסגרת תוכניתו הוא "חושב שצריך לתת תפקיד גובר לרשות הפלסטינית ולחזק אותה ביו"ש וברצועת עזה, ואת כל תהליך השיקום של הרצועה נעשה באמצעות הרשות הפלסטינית מבלי לתת ביטוי לחמאס".
פורסם לראשונה: 23:16, 28.12.21