שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק, שהרבה לבקר את ישראל על הסיוע שלה במלחמה באוקראינה, פרסם בצהריים (ראשון) הודעת תמיכה בציבור הישראלי בעקבות מבצע "עלות השחר". "כאוקראיני שארצו תחת מתקפה ברוטלית וממושכת מצד שכנתה הקרובה - אני חש סימפטיה גדולה כלפי הציבור הישראלי. מתקפה נגד ילדים ונשים היא דבר מתועב. טרור ומתקפה בזדון כלפי אזרחים היא המציאות היום-יומית של ישראלים ואוקראינים, ואת האיום המזעזע הזה יש לעצור באופן מיידי", הוא כתב. "אנו מתפללים לשלום בתקווה שההסלמה תסתיים בקרוב".
2 צפייה בגלריה
יבגן קורנייצ'וק
יבגן קורנייצ'וק
יבגן קורניצ'וק
(צילום: יריב כץ)
קורניצ'וק, נזכיר, מתח ביקורת על ישראל במספר הזדמנויות, שעיקרן נגעו להיקף הסיוע הביטחוני שאותו העניקה ישראל למדינתו. בתחילת חודש יוני אמר השגריר במסיבת עיתונאים שכינס בתל אביב כי דרש מהממשלה להעביר סיוע בהיקפים משמעותיים יותר, ואף ציין כי ביקש כלים הגנתיים בדמות כיפת ברזל. זאת, לדבריו, "כפי שישראל מגינה על תושבי עוטף עזה מירי החמאס, אנחנו חייבים להגן על אזרחינו - נשים, ילדים וגברים, מפני הפגזות הרוסים שטובחות בהם".
"תושבי ישראל מגלים כלפינו אהבה ואהדה. גם הממשלה מגלה אמפטיה בדיבורים, אבל כשזה מגיע למעשים - זה כבר משהו אחר", אמר השגריר. "לדוגמא: ביקשנו לקבל קסדות מגן ואפודי מגן וקיבלנו כמות של כ-10% ממה שביקשנו", טען קורניצ'וק, והוסיף: "אנחנו מבקשים מישראל לקבל חיילים לשעבר שגפיהם נגדעו כדי להתאים להם פרוטזות - וישראל מתמהמהת. אין סיוע יותר הומניטרי מזה. מדינות באירופה קלטו 250 חיילים".
בסוף חודש יוני הוא אף איים בריאיון בארצו כי קייב תשלול זמנית את הפטור מוויזה לישראלים שמגיעים לאוקראינה, בתגובה, לדבריו, ל"מגבלות הלא-מוצדקות שמטילה ישראל על כניסת אזרחים אוקראינים לשטחה". באותו השבוע זומן השגריר לשיחת נזיפה במשרד החוץ, בעקבות קמפיין ממומן שלפיו ישראל לא מטפלת בפצועים אוקראינים.
2 צפייה בגלריה
מריה זחרובה ארכיון ינואר 2020 דוברת משרד החוץ של רוסיה
מריה זחרובה ארכיון ינואר 2020 דוברת משרד החוץ של רוסיה
"ההסלמה הגיעה כתוצאה מהתקיפות האוויריות של ישראל בעזה". דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זחרובה
(צילום: AP)
בעוד השגריר האוקראיני בחר להתייצב לצדנו כעת, בצד הרוסי בחרו לגנות באופן מסוים את ישראל. בהודעת דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זחרובה, שהופצה אתמול נכתב: "מוסקבה מודאגת מסבב חדש של אלימות באזור הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אנחנו עוקבים בדאגה עמוקה אחרי ההתפתחויות באזור זה וחידוש העימות הצבאי הכולל, שהביא להידרדרות נוספת של המצב ההומניטרי המצער ממילא בעזה". עוד נכתב כי "ההסלמה התקופתית הזו באה כתוצאה מהתקיפות האוויריות הישראלית על רצועת עזה ב-5 באוגוסט, שבתגובה הביאו לכך שהפלגים הפלסטיניים פתחו בהפגזה אינטנסיבית ללא הבחנה על שטח ישראל".
גם משרדי החוץ של גרמניה ובחריין פרסמו הודעות בנוגע למבצע. "ההתפתחויות האחרונות בעזה וישראל הן מקור לדאגה גדולה. אנו מגנים בחריפות את ירי הרקטות לעבר ערים ויישובים בישראל, זה חייב להיפסק מיידית. כמו כל מדינה אחרת גם לישראל יש את הזכות להגנה עצמית. אזרחים לעולם לא יכולים להיות מטרת ההתקפות. יש למנוע כל הסלמה נוספת, ולהפגין את מירב האיפוק", נכתב בהודעה משרד החוץ הגרמנית.
משרד החוץ של בחריין בחר בקו תקיף נגד ישראל, ובהודעת הגינוי שהפיץ כתב: "מגנים את ההתקפות הישראליות על עזה, שגרמו לאובדן חיים ורכוש. מביעים את דאגתנו הכבדה מההשלכות של התקפות אלה על הביטחון והיציבות של האזור".