חוק האזרחות שוב מחולל מאבקים בין הקואליציה לאופוזיציה: הבוקר (יום ג') נרשם פיצוץ במגעים האינטנסיביים שהתקיימו לאחרונה בנושא בין שרת הפנים איילת שקד מ"ימינה" לח"כ שמחה רוטמן מ"הציונות הדתית", בניסיון לגייס את תמיכת האופוזיציה בחוק שנפל על חודו של קול בחודש יולי. השניים מסרו גרסאות שונות לסיבת הנתק במגעים, שהביאו גם למתיחות בקואליציה בשבוע שעבר.
בכל מקרה, אם לא יושגו רוב או הסכמות בקרוב, שקד תעלה את חוק האזרחות רק לאחר אישור תקציב המדינה - באזור חודש נובמבר.
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
תעלה את חוק האזרחות רק לאחר התקציב? השרה שקד
(צילום: אבי מועלם)
"שקד סירבה לחזור בה מההסכמות לעבאס והמו"מ על חוק יסוד: ההגירה התפוצץ", טען ח"כ רוטמן הבוקר וציין: "נכנסתי למו"מ במטרה להגן על גבולותיה של מדינת ישראל והתאכזבתי. ברגע האמת איילת שקד בחרה להישאר מחויבת לעבאס והורוביץ וסירבה לחזור מההתחייבויות המסוכנות אליהם".
בין היתר בשיחות בין השניים ביקשה שקד מרוטמן לדחות את ההצבעה על חוק יסוד: ההגירה שהוא מתכוון להביא ביום רביעי הקרוב ורוטמן בחן את האפשרות. הבוקר הוא כבר הבהיר: "חוק יסוד: ההגירה יעלה להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי לאחר שהשרה שקד נכנעה ללחצים בקואליציה וסירבה לחזור בה מההתחייבויות המסוכנות שהעניקה לרע"מ ומרצ בחוק האזרחות".
2 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
שמחה רוטמן מהציונות הדתית
"שקד בחרה להישאר מחויבת לעבאס". ח"כ רוטמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריו, "ההתחייבויות שניתנו כללו בשלב הראשון אישור לאיחוד אלפי משפחות פלסטיניות בישראל". הוא טען כי שקד סירבה להצעתו לחוקק חוק אזרחות שכולל מכסות ושקיפות בכנסת. החוק שיעלה להצבעה ביום רביעי יקבע בחוק את איסור איחוד משפחות, איסור מתן אזרחות למחבלים וכניסת פעילי BDS וימנע זכות שיבה שקטה.
בסביבת שקד תקפו את רוטמן וטענו כי קטע את המו"מ לאחר שלא הצליח לגייס את האופוזיציה מאחוריו. "ההפלה של חוק האזרחות ע"י האופוזיציה משמעה פגיעה בביטחון המדינה ובצביונה של המדינה", אמרה שקד, "ח"כ רוטמן ואני שוחחנו על הנושא בחודש האחרון. גם הוא וגם חברי אופוזיציה אחרים מבינים את הטעות שהם עשו ורוצים לתקן אותה".
לדבריה, "הגעתי עם רוטמן להבנות לפיהן יגיש עם ח"כ השכל הצעת חוק פרטית של חוק האזרחות והיא תוצמד לממשלתית. אך הוא נאלץ לומר לי: 'לא הגענו להבנות, אצטרך לעשות לך קמפיין על הראש'. ככה זה עובד. פוליטיקה קטנה".
מנתוני רשות האוכלוסין עולה כי בשנת 2020 הוגשו למעלה מ-1,300 בקשות לאיחוד משפחות, אשר מתוכן אושרו למעמד זמני ללא זכויות סוציאליות כ-600 בלבד. בשנת 2021 הוגשו עד סוף יוני יותר מ-680 בקשות ומתוכן 168 אושרו.