ביממה שאחרי צו הביניים הדרמטי של בג"ץ, שקבע כי יש לעצור מיד את התקציבים לישיבות עבור מי שלא מתגייס, בממשלה חושבים על פתרון שיימנע משבר פוליטי ואולי אף הליכה לבחירות. במסגרת הזו, נודע ל-ynet כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שוקל להקפיא את תקציבי הישיבות, כפי שדורש בג"ץ, אך את הכספים לשמור "בצד" - עד שיגיע יום שבו ניתן יהיה לשלם להן רטרואקטיבית.
3 צפייה בגלריה
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
נתניהו וסמוטריץ' בהצהרה לתקשורת
יעקפו את בג"ץ? סמוטריץ', נתניהו - ובהרב-מיארה שהתנגדה להארכה כפי שביקש רה"מ
(צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ', אלעד גרשגורן)
תוקף האיסור על מימון הישיבות יחל ב-1 באפריל, יום שני הקרוב, אז יפוג תוקפה של הוראת השעה הממשלתית שאפשרה לדחות את גיוס תלמידי הישיבות - חרף פקיעת תוקפו של חוק הפטור מגיוס הקודם ביולי אשתקד. המימון, כך לפי הצו, יימשך עבור תלמידים שלא נמצאים "בגדר הצו", עד לתום שנת הלימודים הנוכחית.
התוכנית של סמוטריץ' נבחנת כעת, ברקע זעם החרדים על בג"ץ, היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שלא שיתפה פעולה עם בקשת ההארכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו - וגם על נתניהו עצמו. ביקורת חריפה נמתחה הבוקר בעיתונות החרדית, נגד החלטת בג"ץ. רוב הביקורת כאמור הופנתה לשופטי בג"ץ, אך חיצים הופנו גם לראש הממשלה.
בטור המערכת של ביטאון "המבשר" לא חסכו ביקורת מנתניהו וטענו כי "בקרב המפלגות החרדיות ניכרת מורת רוח רבה מגרירת הרגליים של ראש הממשלה נתניהו עד הרגע האחרון כשלא עמד בהבטחתו מאז כינון הקואליציה להסדיר את מעמד בני הישיבות".
3 צפייה בגלריה
שלושה: הדרך המבשר יתד נאמן
שלושה: הדרך המבשר יתד נאמן
העיתונים החרדים, ב"יום שאחרי" צו הביניים של בג"ץ
3 צפייה בגלריה
ישיבת פוניבז'
ישיבת פוניבז'
זעם חרדי עצום על בג"ץ - ביקורת גם על נתניהו. ישיבת פוניבז', ארכיון
(צילום: שאול גולן)
נזכיר כי השופטים קבעו שבחודש מאי הקרוב ייערך דיון, בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בנוגע לשאלה אם להפוך את צו הביניים הזמני למוחלט. הדיון ייערך כחלק מעתירות הדורשות לחייב אכיפת גיוס תלמידי ישיבות ולשלול תקציבים ממוסדות שתלמידיהן לא מתגייסים.
כבר בתחילת החודש נחשף ב-ynet, ברקע סערת הפטור מגיוס לחרדים שניסתה הממשלה לקדם, כי שר האוצר אמר לחברי הקבינט כי אם הייעוץ המשפטי ובג"ץ ימנעו הקצאת כספים (ה"תמיכות") לישיבות בגלל משבר הגיוס - הוא ייזום חוק מיוחד שיאפשר להן להמשיך לפעול. סמוטריץ', בנאום ארוך שנשא בישיבת הקבינט, אמר לחבריו השרים שלחרדים לא תהיה כל ברירה אלא לפרוש מהממשלה אם התקצוב לישיבות ייפסק.
הוא הסביר זאת בכך שהדבר דומה למצב בו הממשלה הייתה מחליטה לפנות את גוש עציון - מצב שבו הציונות הדתית לא הייתה יכולה בשום אופן להישאר. עוד אמר סמוטריץ' כי הכוונה ליזום חוק שלמעשה יעקוף את הייעוץ המשפטי ובג"ץ הוא בשל הצורך "לשמור על האחדות בעת מלחמה", והוסיף כי "אסור שעולם התורה יינזק".
הצעתו של סמוטריץ' כעת, אחרי הצו הדרמטי, מגיעה בזמן שהקואליציה מצויה במתח שיא. שר הביטחון יואב גלנט כבר הבהיר כי לא יתמוך באף פתרון למשבר הפטור מגיוס שאיננו מקובל על "כל חלקי ממשלת החירום", כלומר גם על חברי המחנה הממלכתי ובראשם בני גנץ וגדי איזנקוט.