לפני חודשיים, ב-17 במאי, שב והניף שגריר ישראל באוקראינה, מיכאל ברודסקי, את דגל ישראל סמוך לבניין השגרירות בקייב. עובדי השגרירות, שעברו לפעול מפולין אחרי הפלישה הרוסית, עובדים כעת במתכונת של שבועיים-שבועיים: חצי מהחודש בבירה האוקראינית וחציו בוורשה.
אחרי השיבה לקייב, ביקשנו לדבר עם השגריר ברודסקי על העבודה מול האוקראינים ומול הקהילה היהודית, ועל האפשרות להגיע ולהתפלל באומן בראש השנה. הריאיון הבלעדי ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" התקיים בדיוק אחרי שהשגריר סיים פרק של שבועיים בקייב והיה בדרכו לוורשה.
2 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי ונשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי ונשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי
"ישראל גם תהיה שותפה לשיקום אחרי המלחמה". ברודסקי עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(צילום: שגרירות ישראל בקייב)
מה הכי מאתגר בעבודת השגרירות בתנאי מלחמה? "הקושי הגדול כרגע הוא מצב אי הוודאות. בגלל המלחמה קשה מאוד לתכנן את העבודה לטווח ארוך, כפי שאנו עושים בדרך כלל. גם אופי העבודה השתנה. בתחילת הלחימה עיקר הדגש היה על חילוץ הישראלים, אך כעת אנחנו עסוקים בעיקר בתיאום סיוע הומניטרי לאוקראינה ובהסברת העמדה הישראלית".
איך מתקיים הקשר שלכם עם זכאי העלייה באזורים שכבר לא בשליטת קייב? "אנחנו בקשר הדוק עם הקהילה היהודית. בחודשים הראשונים למלחמה, יחד עם אנשי הקהילה, סייענו לפנות יותר מ-15 אלף ישראלים ויהודים. למזלנו כמעט ולא נשארו יהודים באזורים שנכבשו על ידי רוסיה. בדיקת הזכאות לעלייה מתבצעת על ידי הקונסולים של נתיב, שפרוסים בכמה מדינות באזור".
ומה היחסים שלך עם שגריר אוקראינה בישראל? "במישור האישי יש לנו יחסים טובים מאוד. עם זאת, לעיתים הביקורת שלו על ישראל אינה מוצדקת ואף פוגעת ביחסי המדינות. אני מודאג ממצב היחסים ועושה הכול על מנת לחזק את הידידות וההערכה בין שני העמים".
2 צפייה בגלריה
מיכאל ברודסקי
מיכאל ברודסקי
פעילות השגרירות מתחלקת בין פולין ואוקראינה. השגריר ברודסקי במעבר הגבול לפולין
ולשאלה שמטרידה ישראלים לא מעטים - אפשר יהיה לנסוע לאומן השנה? "השבוע ניהלתי שיחות בנושא עם ראשי השלטון האוקראיני. ההחלטה על ראש השנה טרם התקבלה. חשוב להדגיש שאוקראינה נמצאת במלחמה ויהיה קשה מאוד להבטיח את ביטחון המתפללים. לכן, ללא קשר להחלטה בקייב, השנה הייתי ממליץ לכל הישראלים להימנע מהגעה לאוקראינה".
האם אתה תומך במתן סיוע צבאי ישראלי לאוקראינה? "ישראל צריכה קודם כל לדאוג לביטחונה ולהימנע מצעדים שעלולים לפגוע בביטחון אזרחיה וחייליה. אנחנו מעניקים סיוע נרחב לאוקראינה, בדגש על תחום הבריאות, ונמשיך לעשות זאת. ישראל גם תהיה שותפה לשיקום אוקראינה אחרי המלחמה".
אמרת לאחרונה שבישראל חשבו שאוקראינה תקרוס אחרי יומיים. איך להערכתך המלחמה תיגמר? "לא רק אנחנו - רבים בעולם חשבו כך. אישית, אני מקווה שיימצא פתרון דיפלומטי, ומאמין שאוקראינה תמשיך להתקיים כמדינה עצמאית, דמוקרטית וידידותית לישראל".