שגריר ישראל בקנדה רונן הופמן הודיע להנהלת משרד החוץ כי הוא מבקש לסיים את תפקידו לאור חילופי השלטון ובעקבות מדיניות הממשלה החדשה בראשות בנימין נתניהו. הופמן, ח"כ לשעבר מטעם יש עתיד, שמונה כמינוי פוליטי על ידי ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד, ביקש לקצר את שליחותו ולסיים אותה בקיץ הקרוב, במקום בנובמבר 2024. עזיבתו של הופמן מותירה לשר החוץ אלי כהן ולראש הממשלה נתניהו שלושה מינויים פוליטיים אפשריים.
2 צפייה בגלריה
רונן הופמן
רונן הופמן
הופמן. "איש מקצוע אבל גם מינוי פוליטי"
(צילום: ליאת מנדל )
הופמן הסביר בפנייתו להנהלת משרד החוץ כי היושרה שלו מחייבת אותו לבקש לקצר את השליחות, "מאחר שאני איש מקצוע אבל גם מינוי פוליטי", כלשונו. הופמן היה מקורב ליאיר לפיד, ושימש בעבר גם חבר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת ויו"ר ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה.
הופמן הוא השגריר הפוליטי השני של לפיד שמבקש להתפטר או לקצר את כהונתו. קדמה לו יעל גרמן, השגרירה בפריז ששימשה בעבר גם שרה בממשלה. כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, גרמן התפטרה במחאה על הרכב הממשלה. "הממשלה שהקמת מעמידה בסכנה את אופיה של מדינת ישראל וערכיה כפי שבאו לביטוי במגילת העצמאות. לא אוכל לעשות שקר בנפשי ולהמשיך לייצג מדיניות השונה באופן כה קיצוני מכל מה שאני מאמינה בו", כתבה במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
כהן לצד נתניהו בכנסת. 3 מינויים
(צילום: יואב דודקביץ)
קיצור כהונתו של הופמן והתפטרותה של גרמן מפנה לשר החוץ אלי כהן ולראש הממשלה נתניהו שלושה מינויים פוליטיים. הם יוכלו למנות שגריר בפריז באוטווה וגם מינוי נוסף בהתאם למכסת 11 המינויים הפוליטיים האפשריים. בהסכמים הקואליציוניים בין ש"ס לליכוד צוין גם כי לש"ס תהיה האפשרות למנות את שגריר ישראל במרוקו ואת הקונסול הכללי בלוס אנג'לס, אולם הסכמים קואליציוניים אינם מחייבים משפטית - ואין הכרח שההבטחות יתממשו.
ללפיד יש חמישה מינויים פוליטיים שעדיין מכהנים: מייק הרצוג, שמונה על ידי נפתלי בנט בהסכמת לפיד משמש שגריר ישראל בארה"ב, אמיר חייק שגריר ישראל באבו דאבי, רון פרושאור שמונה לשגריר בגרמניה, שמעון סולומון שמשמש שגריר ישראל באנגולה, והשר לשעבר אסף זמיר, ממבקריו הגדולים של נתניהו, שמשמש הקונסול הכללי בניו יורק. מלבדם, מינוי פוליטי אחר הוא אללי אדמסו, השגריר באדיס אבבה, שמונה כמינוי פוליטי על ידי שר החוץ לשעבר גבי אשכנזי.
לכל אחד מהמינויים הפוליטיים יש חוזה לשלוש שנים, אבל התקנות לא מחייבות אותם להתפטר - והם יכולים להישאר בתפקידם עד גמר החוזה שלהם. ממשלות לא ממהרות להדיח שגרירים פוליטיים של ממשלות קודמות, הגם ששקלו את זה בעבר. בנט ולפיד לא החזירו לארץ את ציפי חוטבולי וגלעד ארדן – שני מינויים פוליטיים של נתניהו - ושר החוץ אלי כהן אף האריך את כהונתם של שניהם בשנה.