2 צפייה בגלריה
אבי דיכטר ויעל גרמן בועדת חוק חוקה ומשפט
אבי דיכטר ויעל גרמן בועדת חוק חוקה ומשפט
גרמן
(צילום: אלכס קולמויסקי)
כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, שגרירת ישראל בצרפת יעל גרמן התפטרה היום (חמישי) מתפקידה במחאה נגד הרכב הממשלה החדשה. גרמן, שכיהנה בעבר כחברת כנסת ושרה מטעם יש עתיד ומונתה לתפקיד על-ידי ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד, שיגרה מכתב התפטרות לבנימין נתניהו - שבו טענה כי תתקשה להגן על מדיניות הממשלה שהקים.
לדברי גרמן, "הממשלה שהקמת כוללת נציגי מפלגות שעמדותיהם הקיצוניות באות לביטוי בקווי היסוד שלה, במדיניותה ובהצהרות על חקיקה, פסולה בעיני, שבכוונתה להעביר. הדבר מעמיד, לדעתי, בסכנה את אופייה של מדינת ישראל וערכיה, כפי שבאים לביטוי במגילת העצמאות, עליה חונכנו וגדלנו, והיא משמשת לנו תעודת זהות ומגדלור. אי לכך, כאמור, מדיניותך, הצהרות השרים בממשלתך וכוונות החקיקה מנוגדים למצפוני, לתפיסת עולמי, ולהבטחות הטמונות במגילת העצמאות למדינה יהודית ודמוקרטית. בנסיבות אלה לא אוכל לעשות שקר בנפשי ולהמשיך לייצג מדיניות השונה באופן כה קיצוני מכל מה שאני מאמינה בו, ולכן אני מוצאת לנכון להגיש התפטרותי ולסיים תפקידי כשגרירת ישראל בצרפת".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מונתה על ידו. לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גרמן שימשה בעבר כראש עיריית הרצליה, במשך שלוש קדנציות, והייתה שרת הבריאות מטעם יש עתיד. במרץ 2020 הודיעה גרמן על התפטרות מהכנסת בשל אירוע מוחי קל שעברה. ב-3 באוגוסט 2021 מונתה על ידי יאיר לפיד לשגרירת ישראל בצרפת במסגרת מכסת המינויים הפוליטיים. ביולי 2022 הגישה את כתב האמנתה לנשיא צרפת עמנואל מקרון.
ללפיד יש עוד שבעה מינויים פוליטיים בשירות החוץ, שחוץ מגרמן לא נראה שמישהו מהם מתכוון להתפטר ולחזור לארץ. מייק הרצוג משמש כשגריר ישראל בארה"ב מאוקטובר 2021 (למעשה מונה על ידי ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, בהסכמת לפיד); אמיר חייק, שגריר ישראל באבו דאבי, החל את תפקידו באוקטובר 2021; רון פרושאור, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר ושגריר ישראל לשעבר באו"ם, משמש כשגריר ישראל בגרמניה מאוגוסט 2022; אללי אדמסו, לשעבר ח"כ בליכוד ובכחול לבן, משמש מינואר 2021 כשגריר ישראל באתיופיה; שמעון סולומון, לשעבר ח"כ ביש עתיד, משמש מינואר 2022 כשגריר ישראל באנגולה; אסף זמיר, שר לשעבר בכחול לבן ואחד מגדולי מבקריו של נתניהו, משמש כקונסול הכללי של ישראל בניו יורק מאוקטובר 2021; ורונן הופמן, לשעבר ח"כ ביש עתיד, משמש כיום כשגריר ישראל בקנדה מאוקטובר 2021.
לכל אחד מהמינויים הפוליטיים יש חוזה לשלוש שנים. הם לא חייבים להתפטר, ויכולים להישאר עד גמר החוזה שלהם. בדרך כלל ממשלות אינן ממהרות להדיח שגרירים פוליטיים של ממשלות קודמות, הגם ששקלו את זה בעבר. בנט ולפיד לא החזירו לארץ את ציפי חוטבולי וגלעד ארדן - שני מינויים פוליטיים של נתניהו. חוטובלי החלה את תפקידה בספטמבר 2020, ואמורה לסיים בספטמבר 2023. ארדן החל את תפקידו באוגוסט 2020, ואמור לסיים בקיץ 2023.