3 צפייה בגלריה
חיסון במנה שלישית נגד קורונה בירושלים
חיסון במנה שלישית נגד קורונה בירושלים
חיסון במנה שלישית נגד קורונה בירושלים
(צילום: רויטרס)
לאחר החלטת ה-FDA אמש (שישי) לאשר את מתן המנה השלישית של החיסון נגד קורונה רק לבני 65 ומעלה, במשרד הבריאות מברכים בהודעה רשמית. אך בכיר במשרד כבר מצביע על הבעיות שההחלטה עשויה לעורר במאמצי המשרד לעודד את ההתחסנות במנה השלישית בקרב כלל האוכלוסייה - מהלך שפאנל המומחים של ה-FDA הצביע נגדו.
בהודעה הרשמית שפרסם המשרד שעה קלה אחרי ההצבעה בפאנל המומחים נאמר: "מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) המליץ פה אחד על מתן מנת בוסטר לאנשים מעל גיל 65 ולאנשים בסיכון, כמו גם לעובדי מערכת הבריאות - בדיוק כפי שנעשה תחילה אצלנו. בכך נתן ה-FDA תוקף למבצע החיסון השלישי אשר החל בישראל ובעקבותיה בקנדה, אוסטריה, גרמניה, צרפת ומדינות נוספות".

עוד נאמר בהודעה: "הצגנו ל-FDA נתונים מחקריים על דעיכת החיסון והעליה במוגנות לאחר חיסון שלישי, עליהם נאמר שהם משכנעים". בהודעה התייחסו במרומז להחלטה שלא לאשר את המנה השלישית באופן גורף לכל הגילאים: "‌‎בישראל הוחלט לפעול באופן אחראי ומהיר בכדי לטפל בתחלואה הגוברת, וכך מוכיחים גם נתוני היעילות הגבוהים של מנת הבוסטר - המשיב את ההגנה מפני נגיף הקורונה".
בכיר במשרד הבריאות אמר שלא לייחוס כי "אין לי ספק שעכשיו זה ישפיע על שיעור האנשים שלא קיבלו את המנה השלישית - וסביר שרבים עכשיו יהרהרו".
הוא גם התייחס לאפשרות שישראל לא תוכל להתנות את מתן התו הירוק בהתחסנות במנה שלישית לאחר שהיא לא אושרה ב-FDA. "האם אנשים שלא יתחסנו על בסיס ההחלטה של FDA יטענו נגד מדיניות התו הירוק? מצד אחד, יכול להיות קושי למדיניות התו ירוק לבעלי חיסון שלישי. מצד שני, ביטול התו הירוק יפגע אנושות באמון הציבור ובשיתוף פעולה עתידי".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וניצן הורוביץ
נפתלי בנט וניצן הורוביץ
"יכול להיות קושי למדיניות התו הירוק לבעלי חיסון שלישי". ראש הממשלה בנט ושר הבריאות הורוביץ
(צילום: לע"מ)
בכל מקרה עדיין לא ברור אם תהיה לכך השפעה על החלטת הממשלה לשלול החל מ-1 באוקטובר את התו הירוק ממי שחוסנו לפני יותר מחצי שנה במנה השנייה. לא מן הנמנע שהנושא יגיע לדיון משפטי. שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, כתבה הבוקר בציוץ בטוויטר כי "נלמד את החלטת ה-FDA בקבינט הקורונה. אני יודעת שיימשך המאמץ לאפשר חיים לצד המגפה, על פני סגר מתמשך".
בתום ההצבעה הראשונה הסכימו המומחים שייתכן שניתן יהיה לאשר את הבוסטר לאוכלוסיות בסיכון - בני 65 ומעלה והסובלים מהשמנת יתר, סוכרת, מחלות כרוניות ודיכוי חיסוני - אבל עדיין אין מידע מספיק כדי לאשר אותו גם לצעירים. בעקבות תלונות על ניסוח שאלת ההצבעה שעסקה באישור גורף, החליטה הוועדה לצאת להפסקה כדי לנסח מחדש את שאלת ההצבעה - ולאחר מכן התכנסה להצבעה החוזרת. המומחים המליצו עוד לאשר את מתן הבוסטר גם לצוותי בריאות ולעובדים הנמצאים בסיכון גבוה להדבקה בעבודה.
במהלך הדיון הציגה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס, נתונים המבוססים על יותר ממיליון מחוסנים בישראל - שהצביעו על שיפור של פי 10 בהגנה מפני הידבקות בקורונה ומפני תחלואה קשה בעקבות הבוסטר. חרף זאת קבעו המומחים כי קיים חוסר אחידות במידע, בעיקר לגבי הבטיחות בבני נוער בני 17-16. עוד קבעו המומחים כי היקף הנתונים עדיין קטן מדי מכדי להכריע בסוגיה. המומחים קבעו כי יידרשו נתונים נוספים ולאחריהם דיון חוזר.
חלק מהשקפים שד"ר אלרעי פרייס הציגה לפורום הוועדה בדיון ה-FDA:
מספר החולים במצב קשה בקורונה  יורד לאחר מתן הבוסטר
מקדם ההדבקה יורד לאחר מתן הבוסטר
ללא מתן הבוסטר המדינה היתה נכנסת לסגר רביעי




בדיון סקרה ד"ר אלרעי פרייס את מהלך מגפת הקורונה בישראל - כשבמהלך חודש יוני, וריאנט אלפא נדחק על ידי וריאנט דלתא ששינה את פני התחלואה בעולם וגם בישראל, והביא לשיעור גבוה ביותר של הדבקות ותחלואה.
"התבקשנו על ידי ה-FDA להציג את המידע על אפקט הבוסטר ואנחנו שמחים לעשות זאת", פתחה ד"ר אלרעי פרייס את דבריה. "חשוב לנו להדגיש שאיננו מתיימרים להמליץ לרשויות כיצד לנהוג, אנחנו רק מציגים את המידע שהתגלה במחקרינו, ומקווים שהוא יסייע למדינות אחרות להגיע להחלטות בהתבסס על הנתונים. הניתוח בוצע על ידי מוסדות אקדמיים שונים ובשיטות שונות במהלך כמה חודשים. אין לנו כל ניגוד אינטרסים ורק התוצאות הסופיות מהנתונים שותפו עם פייזר".
ישראל הקדימה את העולם ובהחלטת הממשלה החלה לחסן את אזרחיה במנת הבוסטר כבר לפני כחודשיים. אתמול הודיע משרד הבריאות כי נחצה רף 3 מיליון מתחסני המנה השלישית - מוקדם מהיעד שהציב המשרד.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
מסיבת עיתונאים במשרד הבריאות
הציגה נתונים ולפיהם מחוסנים ותיקים נמצאו בסיכון פי 5 למחלה קשה ממחוסנים טריים. ד"ר אלרעי פרייס
(צילום: עמית שאבי)
לדברי ד"ר אלרעי פרייס, ככל שחלף הזמן מהחיסון השני, נצפתה הדעיכה בהגנה בכל הגילאים, כששיעור המאומתים המשיך לנסוק עם ההתרחקות מהמנה השנייה. הדעיכה נצפתה בהגנת החיסון גם נגד הדבקה וגם נגד מחלה קשה בכל הגילאים, גם אלה הצעירים יותר וגם אלה בני 60 ומעלה.
על פי נתוני המשרד שהוצגו ל-FDA, יעילות החיסון באפריל לאנשים שחוסנו בחודשים ינואר עד מרץ הגיעה לכ-97% מפני מחלה קשה, בעוד שיעילות החיסון בחודש יולי לאנשים שחוסנו בינואר צנחה לכ-85%. בשורה התחתונה, מחוסנים ותיקים נמצאו בסיכון פי 5 למחלה קשה ממחוסנים טריים. בדיון השתתף גם פרופ' רון מילוא מהמחלקה למדעי הצמח והסביבה במכון ויצמן.
לדברי ד"ר אלרעי פרייס, מנת הבוסטר הביאה את יעילות החיסון מול וריאנט דלתא לרמה הדומה לזו של חיסון טרי מול אלפא. תופעות הלוואי שנצפו היו דומות לאלה של מנות קודמות, ומתן המנה השלישית היה קריטי להתמודדות עם הגל הרביעי, ובלעדיה המודלים צופים כי המגפה הייתה ממשיכה להתפשט בקצב מדאיג שהיה מוביל לעומס קשה על בתי החולים ולסגר נוסף.
פורסם לראשונה: 01:44, 18.09.21