שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר התפוצות נחמן שי הובילו בצהריים (ראשון) מתקפה על שרת הפנים איילת שקד סביב היחס של מדינת ישראל לפליטים מאוקראינה. השניים מתחו ביקורת חריפה על דרישתה של ישראל מפליטים להפקיד ערבות של 10,000 שקלים עם כניסתם לארץ.
2 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ', דנה קופל, אבי מועלם)
שרת הפנים שקד אמרה לפני ישיבת הממשלה כי היא מתכוונת לגבש מדיניות שתאזן את הגעת הפליטים, שכן לדבריה 90% מהאוקראינים שמגיעים לישראל לא זכאים לעלות לפי חוק השבות. שקד התעקשה שישראל קלטה יותר פליטים מכל מדינה מערבית אחרת שלא גובלת באוקראינה, ואמרה כי "מאז פרוץ המלחמה נכנסו 2,034 אוקראינים. אנחנו במגמת עלייה. בימים הראשונים למלחמה דובר על עשרות אוקראינים שהגיעו לישראל, אך אם נסתכל רק על השלושה ימים האחרונים נראה שביום רביעי נכנסו 351, ביום חמישי נכנסו 521 ובסוף השבוע נכנסו לישראל 605 אוקראינים".
שרת התחבורה מיכאלי פנתה לשקד במהלך הישיבה ותהתה בפניה: "איזה מן דבר זה לבקש את הערבויות האלה?". השר שי הצטרף לדבריה של מיכאלי ואמר: "אנחנו מוציאים לעצמנו שם רע בכל העולם עם הערבויות האלה. אי אפשר להתנות התניות. פליטים שברחו ממלחמה מתרוצצים סביב נתב"ג כדי לחפש כספומטים. תורידו את ה-10,000 שקל. משפחה של חמישה אנשים זה 50 אלף שקל. מה עושה מי שאין לו כסף? זה לא יכול להיות במדינת ישראל".
השרה מיכאלי הוסיפה: "תינוקות בוכים ואנשים לא מקבלים אוכל ושתייה. הנציגים מרשות שדות התעופה עושים השתדלות. אני מבקשת שכל הפליטים הלא-יהודים יוכנסו למלוניות הקורונה לשעבר – ושם ייעשו התשאולים". מיכאלי קראה לשר האוצר ליברמן לפעול למימון הלנת הפליטים מאוקראינה במלוניות, ואמרה כי "המראות הקשים האלה של מי שממתינים עד גמר הבדיקה לא יכולים להיות פניה של מדינת ישראל וחייבים להיפתר מיידית".
2 צפייה בגלריה
מעוכבים בנתב"ג
מעוכבים בנתב"ג
ממתינים בנתב"ג, בשבוע שעבר
(צילום: רומן ווליס )
שרת הפנים שקד השיבה לשניים במהלך הישיבה. "תפסיקו להגיד דברים שאתם לא יודעים. מדינת ישראל היא המדינה המערבית שקלטה הכי הרבה פליטים ביחס לגודל שלה בהשוואה למדינות שאינן גובלות באוקראינה", היא אמרה להם. גם השר גדעון סער יצא להגנתה של שקד: "מספיק להלקות את עצמנו כל הזמן. אנחנו עושים מעל ומעבר והתפקיד של ישראל הוא לקלוט פליטים יהודים. אם אפשר לקלוט לא-יהודים – נקלוט".
שר הביטחון בני גנץ אמר כי הוא מציע להימנע מפרסום מספר האנשים שכניסתם לארץ נמנעת. "צריך לשנות את הרטוריקה. להגיד שאנחנו קולטים בצורה נכונה וברוכה את הפליטים. סתם מאיימים, יהיו מספרים קטנים של פליטים", הוא טען. שקד השיבה לו שהיא מעריכה, לפי הקצב הנוכחי, שמספר הפליטים שיגיעו לארץ יעמוד על 15 אלף עד סוף החודש.

בנט: דיברתי עם פוטין על הביקוש לעלייה מרוסיה

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה בדיון כי גם היא תומכת בביטול הדרישה מפליטים להציג ערבות בכניסתם לארץ. "צריך לקלוט לא רק את העולים ואת זכאי חוק השבות, אלא גם את הפליטים, כעם יהודי שעבר סבל. במקסימום, אפשר להחתים אותם שהם שוהים כאן זמנית עד שהמצב יירגע", היא אמרה.

תמנו שטה הוסיפה שהיא ואנשי משרדה מזהים גם קפיצה בביקוש לעלייה מרוסיה, ולא רק מאוקראינה. ראש הממשלה נפתלי בנט, שנפגש אתמול עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, סיפר לשרים שחלק מפגישתו עם פוטין עסק בכך. "חלק ניכר מהפגישה היה בדיוק על זה – לאפשר את העלייה משם", הוא אמר.
בדיון סביב משבר הפליטים מאוקראינה עלתה גם שאלת הגיור. תמנו שטה אמרה שיש מקום לייעל את הליך הגיור, ואליה הצטרף שר האוצר אביגדור ליברמן. בהמשך הוסיפה תמנו שטה שהיא לא רואה מקום למנות ממונה חיצוני לטיפול במשבר: "אני מתכוונת להקים מנהלת חירום ועובדת בשיתוף פעולה עם המשרדים. לא צריך פרויקטור חיצוני, זה ניסיון להביא שר קליטה חלופי. אני והמשרדים יודעים לעבוד והמל"ל בתמונה.
בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנט כי ישראל נערכת לגל עלייה "משמעותי". "המערכת מכינה תרחישים לקליטת מספרים שונים שעולים ותציג זאת השבוע בפני הקבינט. זה אתגר לישראל, אבל זה אתגר שעמדנו בו בעבר פעם אחר פעם. רגעים כאלה, שבהם העולם עומד בפני טלטלה ויהודים כבר לא בטוחים במקום שבו הם נמצאים, מזכירים לכולנו כמה חשוב שיש בית ליהודים באשר הם", הוסיף בנט.