2 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל כוכבי
הרמטכ"ל כוכבי
הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: מוטי קמחי)
הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, מינה בימים האחרונים את האלוף (במיל') ניצן אלון לראשות ועדה לבחינת מעמדו של קצין אמ"ן, סרן ת', כחייל בעת פטירתו בכלא הצבאי לפני כשנה וחצי. דובר צה"ל הודיע היום (שלישי) כי ההחלטה התקבלה לאחר התייעצות עם ראש אכ"א, ראש אמ"ן והפצ"רית. מוקדם יותר נחשף ב-ynet כי בצה"ל נוטים בקרוב להכיר בסרן ת' לפנים משורת הדין כחייל בזמן מותו, למרות ששוחרר מהשירות הצבאי במהלך תקופת מעצרו, מספר שבועות לפני שמת.
דובר צה"ל ציין כי הוועדה לא תעסוק בנסיבות מותו של הקצין, אלא תבחן את האירוע "בגישה מערכתית ובראייה כוללת, תוך התבססות על עבודת הוועדות הקודמות שהוקמו בדבר מותו של סרן ת', תוך בחינת אופן הטמעתם ויישומם של לקחי האירוע, ותציג מסקנות מערכתיות ולקחים פיקודיים נוספים ככל שיהיו". הוועדה תציג את מסקנותיה לרמטכ"ל בתוך כחודש.
2 צפייה בגלריה
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של סרן ת' ליד קברו
(צילום: גיל נחושתן)
לאחר מעצרו של הקצין בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות חמורות, מינה ראש אמ"ן ועדה בראשות תא"ל (במיל') נעם שער לבחינת היבטים הנוגעים למיון מועמדים והיבטים נוספים הנוגעים לשירותו הצבאי של סרן ת' עד למעצרו, ובהם מנגנוני הבקרה ביחידה בה שירת, במטרה להפיק לקחים ולמנוע חזרה של מקרים דומים. בנוסף, מינה ראש אכ"א ועדה בראשות תא"ל (במיל') מיקי לוריא לבחינה מערכתית ורחבה של מערך הכליאה בצה"ל, בדגש על כלואים בעלי מאפיינים ייחודיים.
לפי צה"ל, חקירת מותו של קצין המודיעין, שנחקרת במסגרת חקירה פלילית של היחידה לחקירות פנים של צה"ל, מצויה בשלבי סיום, ותסוכם על ידי הפרקליטות הצבאית בתקופה הקרובה.
עוד נמסר מדובר צה"ל כי משפחתו של סרן ת' עודכנה בדבר הקמת הוועדה, ושבצבא משתתפים בצער המשפחה.
הוריו של סרן ת' מסרו: "הפרקליטה הצבאית הראשית, אלוף יפעת תומר ירושלמי, הדגישה בפנינו הבוקר כי חרף כל הניסיונות של גורמי החקירה, לא ניתן לומר מהי סיבת המוות של בננו ומה גרם לכך. כל ספקולציה והערכה חסרת בסיס, הגם שיוצאת מתוך צה"ל, רק מגבירה את הכאב העמוק שבו שרויה משפחתנו. אנו מברכים על הקמת הוועדה, אם כי באיחור ניכר, שתבחן את הנצחתו של בננו לצד בדק בית ללא משוא פנים, יסודי, עמוק ורציני באשר להתנהלות היחידה".