צה"ל בדרך להכיר בסרן ת' מאמ"ן כחלל: כשנה וחצי לאחר מותו הטרגי בכלא הצבאי של הקצין הצעיר מהיחידה הטכנולוגית המובחרת באמ"ן, בצה"ל נוטים בקרוב להכיר בו לפנים משורת הדין כחייל בזמן מותו, למרות ששוחרר מהשירות הצבאי במהלך תקופת מעצרו, מספר שבועות לפני שמת. כך נודע ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
הורי הקצין ת'
הורי הקצין ת'
"ההכרה חשובה להורים השכולים ולמשפחה". אביו ואמו של הקצין ת'
(צילום: דנה קופל)
הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, קיבל בימים האחרונים מכתב משלושת מנהלי ביה"ס הריאלי העברי בחיפה, בו למד ת' לפני גיוסו לצה"ל, במסגרתו הם הפצירו להכיר בת' כחלל צה"ל, ולו כדי להקל במעט על סבל המשפחה. עוד נודע ל-ynet כי מרבית פעולות השלמת החקירה שהומלצו לביצוע על ידי חוקרי להב 433 של המשטרה בוצעו לאחרונה כדי לפצח את סיבת מותו של ת', אך היא עדיין לא נקבעה, למרות הערכות כלליות בצבא כי הוא שם קץ לחייו.
פעולת החקירה המשלימה העיקרית הייתה הגעה ותשאול של כל הגורמים שבאו בקשר עם ת' מאז שנעצר, בהם גורמי הכליאה והחקירה השונים, הגורמים הרפואיים שטיפלו בו ועוד, כדי לנסות ולהבין האם שידר איתות מצוקה נפשית כלשהי במהלך חודשי המעצר הארוכים, בהם הפרשה הייתה תחת צו איסור פרסום גורף. פעולה אחרונה שנותרה לביצוע היא בחינה מחודשת של המסמכים הרפואיים, בהם הפתולוגיים.

בצבא מעריכים כי סיבת מותו הרשמית והחד משמעית של ת' לא תיוודע מעולם, באופן חריג וייתכן שחסר תקדים עבור חייל שמת בתוך בסיס צבאי. בצה"ל מזכירים כי 15%-20% מהבדיקות הפתולוגיות שנערכות במסגרת הרפואה המשפטית, סטטיסטית, לא מניבות תוצאה ברורה או תוצאה בכלל באשר לסיבת המוות.
המנהל המכהן של בית הספר הריאלי העברי בחיפה, ד"ר יוסי בן דב, קודמו תא"ל (במיל') רון כתרי וקודמו בתפקיד אל"מ (במיל') ישעיהו תדמור, כתבו לרמטכ"ל: "בוגר ביה"ס שלנו ביצע תוך שירותו הצבאי 'עבירות חמורות ביותר שהיו עלולות לפגוע בביטחון המדינה', כלשון הודעת צה"ל. ת' היה תלמיד מצטיין בבית ספרנו, הצטיין בלימודי המחשבים באוניברסיטה והיה קצין מצטיין ביחידתו.
"לאחר כמעט שנה במעצר, ועוד בטרם עמד לדין, הוא מת בכלא הצבאי. איננו כאן כדי להגן על מעשיו של ת', אין בידינו הכלים והמידע לעשות זאת. ידענו שמזה זמן רב מתנהלת חקירה בדבר נסיבות מותו, שעד כה הן עלומות. אנו פונים אליך להכיר בת' כחלל צה"ל מתוך הגישה היהודית-אנושית - 'אף על פי שחטא - ישראל הוא' (סנהדרין, מג ע"ב). הכרה זו חשובה כמובן להוריו השכולים של ת' ולמשפחתו".
2 צפייה בגלריה
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של הקצין איקס ליד קבר בנם
הוריו של סרן ת' ליד קברו
(צילום: גיל נחושתן)
שלושת המנהלים של המוסד החינוכי ב-40 השנים האחרונות ציינו שהוריו של ת' הם בשר מבשרה של מערכת הביטחון, משפחה שהיא "מלח הארץ", וכי הכרה בו כחלל "תחזק את האמון בצה"ל ובמפקדיו, שאינם 'נוטשים' את החיילים והקצינים שלהם, גם אם "חטאו".
בצה"ל סירבו להכיר בת' כחלל מחשש שהדבר יוביל לתקדים חריג שיסלול את הדרך להכרות דומות בעתיד, שכן רק חייל שמת בעת שירותו יכול להיות חלל צה"ל. ת' מת ככלוא בכלא צבאי בעודו אזרח, ועד היום המערכת הצבאית אוסרת לפרסם את נסיבות מעשיו, שלפי גורמים צבאיים היו אמורים לשלוח אותו ל-10-9 שנות מאסר בפועל, ועוד במסגרת עסקת טיעון. עיקר הפרשה נחשף ב-ynet כחודש לאחר מותו של ת', ומאז מנהלת משפחתו מאבק לגלות את סיבת המוות, למצות את הדין עם האחראיים ולהכירו כחלל צה"ל.
חרף חקירות מאומצות ותחקירים רחבים שבוצעו בצבא, לא נמצא אף קצין שהתרשל או אחראי בצורה עקיפה למותו של ת'. לאחר הכרתו המסתמנת של ת' כחלל צה"ל, במערכת הביטחון יחליטו עם המשפחה האם לקבוע לו מצבה צבאית במקום מצבתו האזרחית כיום בבית העלמין האזרחי בו הוא טמון, או להעביר את קברו לגמרי לבית עלמין צבאי.