ארבעה ימים אחרי המתקפה האיראנית שכללה יותר מ-350 טילים, וכטב"מים - בצמרת הישראלית נשמר רוב לתגובה ישירה נגד טהרן. בישראל נמשכים הדיונים בשאלת התגובה למתקפה, אך השאלות עדיין מתמקדות במתי ואיך תתבצע התקיפה, כשברקע עומדים שיקולים מבצעיים שמשפיעים על הדיונים, לצד לחץ בינלאומי גובר.
הבוקר דווח ברשת ABC האמריקנית, מפי גורם אמריקני בכיר, כי בצל הדיונים שנמשכים בישראל - התגובה נגד איראן לא צפויה לקרות לפני חג הפסח בשבוע הבא. במקביל, גורמים ישראלים אמרו ל-ABC כי ישראל נערכה וביטלה לפחות בשני לילות פעולת תגובה למתקפה האיראנית. לפי הדיווח, בין האפשרויות שנשקלות פגיעה בשלוחיה של איראן, אך לא על שטחה, אך גם אופציות אחרות כמו מתקפת סייבר.

4 צפייה בגלריה
התכנסות קבינט המלחמה בקריה בתל אביב
התכנסות קבינט המלחמה בקריה בתל אביב
הלחץ גובר, אבל בצמרת עדיין בעד תגובה
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
לא כל ההנהגה הישראלית סבורה שיש צורך לתקוף את איראן. מי שמוביל את הקו ה"מתון" בקבינט המלחמה הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי, שחושב שלא נכון לפתוח עוד זירות ולחפש להסלים את המצב. "האויבים שלנו מחפשים את זה ולא צריכים להיגרר למקום הזה", אמר דרעי בריאיון לביטאון ש"ס, הדרך. גורמים בממשלה מעריכים שדרעי זיהה אפשרות להשפיע - ולכן חש ביטחון להודיע בפומבית על עמדתו בשאלת התקיפה באיראן.
בארה"ב, כך או כך, לא אומרים לישראל לא לתקוף, אך מציעים שתעשה זאת בצורה שלא תגרום למלחמה ותתאם את הדברים עם ארה"ב כדי שלא תופתע. גורם אמריקני בכיר העריך ש"לא תהיה מלחמה בין ישראל לאיראן".
4 צפייה בגלריה
מטוס f-35 של חיל האוויר
מטוס f-35 של חיל האוויר
F-35 של חיל האוויר. 39 כאלה, שיכולים לעשות את הדרך לאיראן
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
לא רק ארה"ב הביעה את עמדתה בעניין תקיפה ישראלית באיראן. לירושלים הגיעו אתמול שרת החוץ של גרמניה אנאלנה ברבוק ושר החוץ הבריטי דיוויד קמרון, שביקשו משר החוץ ישראל כ"ץ להגיב בחוכמה. "אנחנו חושבים שאתם צריכים להימנע מהסלמה, אבל מכבדים את הריבונות והעצמאות שלכם, רק מבקשים שתהיו חכמים", אמר קמרון לכ"ץ.
ברבוק סיפרה: "היינו ערים כל הלילה בברלין, וראינו בטלוויזיה מה קרה. זה בלתי ייאמן. האיראנים טענו שזו הייתה הגנה עצמית. אני לא מבינה איך 350 טילים זו הגנה עצמית". לדבריה, "ציבורית זה היה ניצחון הגנתי לישראל. העולם רואה באיראן כמי שמסלימה את המצב. תשמרו על הקו הזה, תהיו חכמים. זה הניצחון הכי גדול שלכם בזירה הבינלאומית. אנחנו לא מעוניינים במלחמה כוללת במזרח התיכון".

תקיפה מהאוויר?

בשבוע שעבר פורסם, עוד לפני המתקפה האיראנית, כי חיל האוויר השלים תרגיל שמיועד לתקיפה ביעד רחוק - בשיתוף עם צבא קפריסין. התרגיל נועד לדמות תקיפה ביעד דוגמת איראן, והגיע בימי דריכות שיא. מאז תקפה איראן את ישראל בטילים וכטב"מים - כמעט כולם יורטו - אך בישראל נשמעו עוד ועוד קולות שקוראים להגיב, על אדמת איראן.
בפני ישראל אפשרויות רבות - מפגיעה במתקני הגרעין, דרך חיסול בכירים, ועד מתקפה על שלוחי איראן, או במתקניה בסוריה. כלי תקשורת בבריטניה תהו באילו אמצעים תוכל ישראל לתקוף באיראן, אף שהתשובה לשאלה כמעט ברורה - והעלו אפשרויות נוספות, הגם שהן נשמעות סבירות הרבה פחות.
4 צפייה בגלריה
טהרן איראן מצעד יום הצבא
טהרן איראן מצעד יום הצבא
מפקד חיל היבשה במשמרות המהפכה מוחמד פאקפור, לצד מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה אמיר עלי חאג'יזאדה. איראן תתקשה ליירט מתקפה דומה לשלה
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
לישראל, לפי "סקיי ניוז", יש את צי מטוסי ה-F-35 החמקנים השישי בגודלו בעולם. 39 מטוסי F-35 נמצאים בשירות חיל האוויר, והם יכולים לעשות את הדרך לאיראן, שאיימה לתקוף כל מדינה שתשתף פעולה עם ישראל.
מלבד זאת, אמצעי נוסף שבו תוכל ישראל להשתמש, לפי דיווחים זרים, הוא טילי קרקע-קרקע, שעל פי הדיווחים נמצאים בידי ישראל. במערכת הביטחונית מעולם לא הצהירו על שימוש בטילים כאלו, אך דיווחים זרים לאורך השנים טענו כי בידי ישראל טילי "יריחו" - משלושה דורות.
לפי המרכז למדעי המדינה ואסטרטגיה, מכון מחקר אמריקני היושב בוושינגטון, הטיל יריחו 3 - החדש ביותר - הוא טיל בליסטי לטווח בינוני שהוגדר מבצעי כבר ב-2011. יריחו 3, לפי הפרסומים הזרים, מסוגל להגיע עד למרחקים של בין 6,500-4,800 ק"מ. אורכו של הטיל הוא 16-15.5 מטר, וקוטרו כמטר וחצי. ה"ביזנס אינסיידר" דיווח כי הטיל הישראלי הוא אחד מארבעת טילי הקרקע-קרקע בעלי הטווח הארוך ביותר - לצד המיניטמן האמריקני, הרובז' הרוסי והדונגפנג הסיני.
4 צפייה בגלריה
לוחמי הצוללות
לוחמי הצוללות
לא רק מהאוויר?
(צילום: דובר צה"ל )
הטיל, לפי נתוני המכון, שוקל בעת השיגור 29 טונות ומסוגל לשאת מטען ייעודי של 1,300-1,000 ק"ג. כמו כן, לטיל ישנה יכולת נשיאת ראשי נפץ גרעיניים וכימיים שמונחים בעזרת מכ"מ.
לפי דיווחים זרים, הטיל נבדק לראשונה בינואר 2008 בפלמחים, ושני ניסויים נוספים – שמעולם לא קיבלו אישור רשמי - נערכו בשנת 2011. באתר המרכז נכתב כי ליריחו 3 יש טווח גדול יותר מקודמו, ומשמעות כניסתו לשירות מבצעי ב-2011 היא ככל הנראה שטילי יריחו 2 הוחלפו.
ב"סקיי ניוז" נכתב כי אם ישראל תחליט לנסות להוציא לפועל מתקפת טילים בליסטיים דומה על איראן, הרפובליקה האיסלאמית עשויה להתקשות ליירט אותה - כפי שעשתה ישראל עם עמיתותיה. אמצעים נוספים, לפי ה"פייננשל טיימס", הם ירי מצוללות בסביבת איראן, או שליחת נחיל כטב"מים ישראליים לאיראן - גם אם לא ישוגרו מאדמת ישראל עצמה.
פורסם לראשונה: 23:27, 17.04.24