מגיש התוכנית "Morning joe" ברשת MSNBC, ג'ו סקרבורו, התעמת אתמול (יום חמישי) עם שר הכלכלה ניר ברקת סביב סוגיית המימון שזרם מקטאר לחמאס באישור ראש הממשלה בנימין נתניהו - ולא הצליח לקבל תשובות.
3 צפייה בגלריה
ברקת בריאיון ב - MSNBC
ברקת בריאיון ב - MSNBC
"למה לא עשיתם כלום?". ברקת בריאיון
(צילום: MSNBC)
3 צפייה בגלריה
נתניהו בקבינט המדיני-ביטחוני בירושלים
נתניהו בקבינט המדיני-ביטחוני בירושלים
"הוביל את ישראל למצב הזה, ואתה סומך עליו שיקבל את ההחלטות הנכונות?". נתניהו
(צילום: דוברות רה״מ)
סקרבורו, בעברו חבר בית הנבחרים האמריקני מטעם המפלגה הרפובליקנית, הפגין לאורך הריאיון בקיאות במתרחש בישראל לפני ואחרי המלחמה, ופעמים רבות קטע את תשובת ברקת עוד לפני שהסתיימה בדרישה לניסוחים פחות דיפלומטיים. תחילה הוא תהה אם לפני 7 באוקטובר רוב הישראלים חשבו שחמאס הם "נאצים", וברקת השיב כי: "חלק מהישראלים - בגלל שאנחנו שוחרי שלום - חשבו שיום אחד גם הם יעדיפו שלום על פני טרור". סקרבורו הקשה ותהה: "מה לגבי נתניהו, הוא חשב על חמאס כנאצים?" - וברקת השיב בחיוב.
בשלב זה תהה סקרבורו: "אם תמיד ידעתם את זה - מדוע נתניהו שלח את ראש המוסד לדוחא שלושה שבועות לפני המתקפה הנוראית ביותר מאז השואה, ואמר לקטאר שהם יכולים להמשיך לממן את חמאס?". ברקת השיב כי "7 באוקטובר ריסק את הרעיון הזה", וסקרבורו מחה: "אבל אמרת שתמיד חשבתם שהם נאצים. גם אני חשבתי עליהם כנאצים תמיד. אנחנו כועסים שקטאר מימנה את חיזבאללה וחמאס - ואני רוצה לדעת מדוע נתניהו וטראמפ ידעו על זה ולא עשו כלום? הם רצו שהכסף הזה יגיע לחמאס? אנחנו באמריקה לא מבינים. היה תחקור בישראל על הנושא הזה?".
ברקת השיב כי הוא "בטוח שיהיה" תחקיר, וחזר על המסר שעליו זעמו בדוחא: "אני מסכים לגמרי שקטאר היא זאב בעור של כבש". סקרבורו מחה: "אני חייב לתקן אותך - מנהיגי קטאר שאלו את נתניהו אם הוא רוצה שייתנו כסף לחמאס, הוא השיב 'כן'. אתם מאכילים את הזאב הזה - ונותנים לזאב הזה להאכיל את הנאצים בעזה! אז אני רוצה להבין מדוע נתניהו והממשלה שלו היו שותפים במימון של קטאר את חמאס".
3 צפייה בגלריה
מחבלים מסתובבים בשדרות ב7 באוקטובר
מחבלים מסתובבים בשדרות ב7 באוקטובר
"תקלות בממשלה ובצבא". מחבלים בשדרות ב-7 באוקטובר
ברקת אמר כי "זו טעות שהתגלתה ב-7 באוקטובר", והסביר את ההנחה השגויה שלפיה "אפשר לקנות שקט ושלום על-ידי מימון חמאס". המראיין לא הרפה, ותהה מדוע נתניהו - בידיעה שאמנת חמאס קובעת שצריך להשמיד את היהודים - יאפשר מימון לארגון הזה. ברקת אמר כי "השאלה הזו צריכה להישאל ולקבל תשובה כשנסיים את המלחמה".
לאחר מכן תקף המראיין: "נשים ישראליות הוכו, נאנסו, נרצחו. סבתות ישראלות נשרפו למוות. תינוקות נורו למוות במיטותיהם במשך 10 שעות. האנשים חיכו לממשלה של נתניהו שתבוא להציל אותם. הילדים שראו את ההורים שלהם נרצחים חיכו שלוש, ארבע, שבע, עשר ואפילו 13 שעות. איפה היה בנימין נתניהו, איפה היה הצבא, איפה היו כוחות ההגנה כשהטבח הכי נורא מאז השואה התרחש במרחק של 50-40 מייל?".
ברקת הודה שהיו "תקלות" בממשלה ובצבא, והשיב: "אנחנו נחקור את זה. הופתענו והיו טעויות רבות". המגיש תהה איך ישראל הופתעה על אף שתוכניות חמאס היו בידיה, ושר הכלכלה השיב: "הטעויות האלה יעלו ואנחנו נחקור את הכול. כולנו רוצים להתעמק בחקירות האלה, אבל זה לא הזמן, כי כרגע עלינו להתמקד בניצחון במלחמה".
לאחר מכן ביטל המראיין שוב את טענת ברקת: "עם כל הכבוד, הייתי אומר שאם ישראל - מדינה חשובה לשלום ולדמוקרטיה במזרח התיכון ובעולם - הובלה למצב הזה על-ידי מנהיג שאפשר לכל זה לקרות, איך אתה סומך על המנהיג הזה שיקבל את ההחלטות הנכונות במלחמה החשובה ביותר מאז 1973?". ברקת מצידו השיב כי ישראל "מאוחדת" סביב הניצחון במלחמה, וקרא להתמקד בה ובשחרור החטופים.