בישיבת ההנהלה המשותפת של מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי שהתקיימה היום (חמישי), הוחלט על המשך המאבק בחוק "קרן הארנונה". בין היתר הוחלט על הפסקת השביתה ברשויות המקומיות, ועל עתירה לבית המשפט. ההחלטה נובעת מרצון הארגונים להעביר את צעדי המאבק בחוק כך שיכוונו נגד הממשלה, ולא יפגעו בתושבים.
ראשי הרשויות המקומיות הכריזו על השביתה ביום ראשון האחרון בתום ישיבת חירום שקיימו אחרי עימות חריף בוועדת הכספים של הכנסת סביב קרן הארנונה. בקואליציה תקפו אז את ראשי הרשויות שהודיעו כי ישבתו וטענו כי מדובר ב"שביתת הרשויות העשירות".
כאמור, שני המרכזים נערכים לפנות לערכאות משפטיות, אשר יוגשו בסיום תהליך החקיקה של חוק ההסדרים. בנוסף הקים השלטון המקומי צוות פעולה אשר ירכז את הפעולות שינקטו במאבק מול הממשלה, מבלי לפגוע בתושבים. הצוות יוביל את הצעדים המשפטיים, הבירוקרטיים והמעשיים.
הארגונים תיארו את חוק קרן הארנונה כ"חוק מעוות המשנה את סדרי בראשית ביחסי שלטון מרכזי ושלטון מקומי. מדובר בחוק לא-שוויוני, המתבסס על נתונים שקריים שהציג משרד האוצר, וקודם בצורה דורסנית ולא חוקית. הקרן לא משיגה את המטרות לשמן נטען שהיא הוקמה - טיפול במשבר הדיור - וברור שקודמה משיקולים זרים אחרים".
עוד נמסר כי "השלטון המקומי מתנגד התנגדות מוחלטת לחוק קרן הארנונה שפוגע באוטונומיה, בסמכויות ובתקציבים של הרשויות המקומיות, ודורש מהמדינה להציג תוכנית אמיתית לפתרון משבר הדיור, שתביא להורדת מחירי הדיור, תמרוץ ריאלי להרחבת בניית יחידות דיור וחיזוק אמיתי של הרשויות בפריפריה ובמגזר".
2 צפייה בגלריה
אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון
אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון
"היינו צריכים להמשיך בשביתה מלאה במקום להתקפל". ראש העיר רמת השרון, אבי גרובר
(צילום: ינאי יחיאל)
מנגד, ראש העיר רמת השרון, אבי גרובר, אמר כי לא תמך בהחלטה על הפסקת השביתה, וחשב שהיה נכון להחריף את הצעדים. "יצאנו למאבק על עתיד השלטון המקומי, אך לצערי רוב ראשי הערים לא היו מסוגלים להסתכל קדימה יום אחד. במקום להתקפל היינו צריכים להמשיך בשביתה מלאה עד שקרן הארנונה תרד מסדר היום, והארנונה תקובע כמס עירוני השייך לעיר, אבל הפחד מהציבור הכריע את הכף".
גרובר הוסיף: "מהרגע הראשון יותר מדי מקומות שבתו בקריצה וקרסו לנוכח גודל המעמד. קרן הארנונה והעיקרון העומד מאחוריה הם עוד צעד בדרך למיטוט השלטון המקומי, פגיעה בתושבים במרכז ובפריפריה, ובעצמאות הרשויות והמועצות המקומיות. אני מקווה מאוד שהציבור יהיה חזק מאיתנו ויאבק בכל הכח בקרן הגזל עד שזו תרד מסדר היום".
2 צפייה בגלריה
 ביבס על סמוטריץ': "זה עונש על המאבק של הרפורמה"
 ביבס על סמוטריץ': "זה עונש על המאבק של הרפורמה"
ביבס על סמוטריץ': "זה עונש על המאבק של הרפורמה"
(צילום: מוטי קמחי, הדר יואביאן)
יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, תקף את הממשלה ברקע קידום הקרן, ואמר כי "שיטת העבודה שלה היא לסכסך בין הרשויות. ניסו להוביל את זה כמאבק של ישראל הראשונה מול ישראל השנייה, אבל הסיפור הוא שהממשלה מקימה קרן כדי לעשוק את תושבי המדינה. זה גזל שיטתי, ובשיטה הזאת המדינה תקרוס. במקום להילחם ביוקר המחיה, לוקחים יותר מהאזרחים".
ביבס מתח ביקורת קשה גם על שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שטען בתחילת השבוע כי יו"ר מרכז השלטון המקומי חזר בו מהבנות שהושגו איתו ונכנע ללחץ מצד הערים הגדולות: "ישבנו אצל סמוטריץ' לפגישה בחודש מרץ, סיכמנו להוריד את קרן הארנונה מסדר היום. הוא התחייב, אבל ברגע שהצטרפנו לשביתה הכללית במשק נגד הרפורמה המשפטית - הכל התהפך עלינו. זה עונש על המאבק של הרפורמה".
במקביל, השר סמוטריץ' פנה היום ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בדרישה לייצוג עצמאי בנושא שביתת השלטון המקומי. במכתבו ליועמ"שית סמוטריץ' כתב כי השביתה היא "פראית ובלתי חוקית, ומהווה שימוש לרעה בכוח השררה והתנערות מחובתו של השלטון המקומי כלפי תושביו". סמוטריץ' כתב עוד כי עמדת היועמ"שית בנושא עומדת "בניגוד גמור" לעמדתו כשר האוצר, ולכן הוא מבקש ייצוג עצמאי, "שבאמצעותו תוצג עמדתי השוללת מכל וכל את חוקיותה של השביתה".
שר הפנים והבריאות משה ארבל (ש"ס) התייחס הבוקר לנושא בריאיון ל-ynet radio ואמר כי "אם הייתי מתבקש להכריע בנושא הזה, הייתי מעדיף ללכת לתהליכים של דיפרנציאליות בתקצוב. שהמדינה תשקיע יותר ברשויות חלשות ופחות ברשויות חזקות. הרעיון הוא של פקידי אגף התקציבים במשרד האוצר, שמנסים במשך כמה קדנציות להכניס את זה לחוק ההסדרים, והפעם הם הצליחו". לדברי ארבל, "אני חושב שצריכים להיות קשובים לביקורת. התפקיד שלנו כמשרד הפנים באירוע הזה, זה להבטיח שגם רשויות חזקות, שהתנהלו נכון והתנהלו בצורה איתנה ומושכלת, לא יזדעזעו מהמהלך הזה".