מנהיגת מאבק המתמחים, ד"ר ריי ביטון, התייחסה ב-ynet radio להכרעת ראש הממשלה יאיר לפיד כי ההיערכות לקיצור תורנויות המתמחים ל-16 שעות תחל בפריפריה באופן מיידי. בריאיון לאודי סגל (מגיש חדשות 13) ודוריה למפל, האשימה הבוקר (שלישי) יו"ר ארגון "מרשם" את ההסתדרות הרפואית ומשרד האוצר בתקיעת המהלך. "האינטרסים שלהם במקרה הזה הם זהים. אלו לא רוצים את הקיצור, ואלו לא רוצים להשקיע כסף", אמרה.
לדבריה, "עכשיו פתאום הם נהיו אבירי הפריפריה ואבירי הקיצור ובעד לצאת לדרך? אני רוצה להזכיר שבשנת 2011 ההסתדרות הרפואית חתמה על קיצור תורנויות במחלקות נשים ובמיונים בכל הארץ ל-20 שעות. לא רק שהם לא עשו שום דבר כדי לקבל את זה - את התקנים שהוקצו לצורך המהלך הזה הם לקחו לדברים אחרים. אז כשיש ארגון שפועל נגד, איך נתקדם?".
יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, האשים את רה"מ לפיד ושרת הכלכלה ברביבאי בהטלת "גזר דין מוות" על הרפואה הציבורית בפריפריה. "קומץ המחלקות במרכז הארץ שיוכלו להרשות לעצמן קיצור תורנות לפני ספטמבר 2023 וללא תקציב ממשלתי ייעודי, רק ירחיבו את הפערים ויגרמו לכך שהרופאים הצעירים לא יגיעו לפריפריה", טען חגי.
כשנשאלה אם ההסתדרות הרפואית פועלת גם לטובת המתמחים בעיניה, השיבה ביטון כי "מדובר בארגון שדואג לשכבה מאוד ספציפית בתוך הרופאים. הם דואגים לשכבת המנהלים בלבד. המתמחים, המומחים הצעירים והמומחים הבכירים בבתי החולים לא מקבלים מהם מענה. כמי שעברה בעשרות בתי חולים - אין בן אדם אחד שפגשתי שהיו לו דברים טובים להגיד על הדרך שבה הוא מיוצג על-ידי ההסתדרות הרפואית. לצערי, יש להסתדרות כוח שלנו אין כרגע".
בהמשך הגיב מנהל בית החולים ברזילי באשקלון ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, פרופ' חזי לוי, לדבריה של ד"ר ביטון ואמר מנגד כי "ההסתדרות הרפואית לא עובדת נגד מי שהיא אמורה לייצג, היא עובדת על דברים שלארגון מרשם לא נראים". הוא הוסיף: "אני סבור שההסתדרות הרפואית כן דואגת למתמחים, אבל ללא ספק יש ניגודי אינטרסים ארגוניים בין הארגונים".
1 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי בריאיון לאולפן
פרופ' חזי לוי בריאיון לאולפן
"מהלך שמכיל הרבה אלמנטים". מנהל בית החולים ברזילי, פרופ' חזי לוי
(צילום: בראל אפרים)
פרופ' לוי התייחס אף הוא להחלטת לפיד ואמר כי "מנהלי בתי החולים חושבים שצריך לעשות את הצעד הזה ביישוב דעת, ולא בכזה 'בום' שלא יעשה טוב למתמחים ובוודאי שלא לחולים. נשמח להתחיל את המהלך עם התנאים הנכונים ועם פרק הזמן הנדרש, אחת, כדי לקלוט מתמחים - כי הם לא מסתובבים ברחובות - ושתיים, כדי להכשיר אותם".
פרופ' לוי הסביר כי "אני חושב שמהלך כזה של קיצור תורנויות, שמכיל כל כך הרבה אלמנטים: מחד - תנאי העבודה של המתמחים, ומאידך - הטיפול בחולים - צריך להיעשות ביחד, כדי שלא נתחיל ואז נראה את כל הכשלים בהסכם עצמו".
אם הולכים עם הקו של לפיד, שמדבר על 16 שעות למתמחה, ונניח שהוא היה מחיל את זה ממש עכשיו - מה זה עושה לבית החולים שלך? "בית החולים שלי לא יוכל להתמודד עם זה. אין מספיק תורנים. כשזה יקרה, לא יהיה מי שיעבוד במחלקה בבוקר ויטפל בחולים".
בשבוע שעבר יצא לדרך ynet radio, הרדיו הדיגיטלי הראשון בישראל שיכלול שידורי אקטואליה יומיים של מגישים מובילים ומגוון תוכניות עם עיתונאי קבוצת "ידיעות אחרונות" ואורחים. תוכלו להאזין לו באפליקציית ynet ובאתר בדף הבית ובאפליקציות הרכב לטלפונים. קטעים נבחרים ותוכניות מלאות יעלו גם לאפליקציות הפודקאסטים.