האולטימטום של המתמחים פג: יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" ד"ר ריי ביטון כינסה היום (חמישי) מסיבת עיתונאים לשעה 14:00 בצהריים, במקביל לזמן שבו 200 מתמחים הודיעו שיגישו את התפטרותם, במחאה על כך שקיצור התורנויות, שהיה אמור להיכנס לתוקפו באפריל האחרון, נדחה בכשנה וחצי. במהלך מסיבת העיתונאים, ביטון הודיעה רשמית: "200 מתמחים מגישים ברגעים אלו את מכתב ההתפטרות שלהם".
היא פנתה בקריאה "לראש הממשלה ולעומד בראשה, ולשר האוצר, שרת הכלכלה ושר הבריאות. מכתבי ההתפטרות שמוגשים כרגע מהווים כתב אישום עם עשרות סעיפים של ניצול, שעבוד, הזנחה, וגרימת מוות ברשלנות. אתם במו ידיכם מובילים למשבר הבריאותי החמור ביותר שידעה מדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון המתחים מרשם
ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון המתחים מרשם
"הממשלה קיבלה החלטה להפקיר את המתמחים". ביטון במסיבת העיתונאים של ארגון המתמחים, היום
(צילום: ניצן דרור )
יו"ר ארגון המתמחים ציינה כי נאספו בסך הכול כ-600 מכתבי התפטרות, שיוגשו באופן הדרגתי, במידה ולא יושגו הסכמות מול הממשלה. "בכל יום חמישי בשעה 2 יוגשו מכתבי התפטרות נוספים", אמרה ביטון. כמו כן, היא הביעה ביקורת חריפה על דחיית קיצור התורנויות, ואמרה: "אין לקיחת אחריות, רק הסתתרות מאחורי הבחירות כדי למחות את החרפה. הממשלה קיבלה החלטה ברורה להפקיר את המתמחות והמתמחים ואת מערכת הבריאות".
ביטון פירטה את רשימת בתי החולים בהם יוגשו מכתבי ההתפטרות "איכילוב- כל הפנימיות ומחלקות נוירולוגיה. אסותא אשדוד - פנימית א,ב', מלר"ד, נוריולוגיה וילדים. וולפסון - נשים. הדסה עין כרם - נשים. רמב"ם - ילדים א', ב', שתי פנימיות. ברזילי - מחלקת נשים".
5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ד''ר ריי ביטון
מסיבת עיתונאים של ד''ר ריי ביטון
"אין לקיחת אחריות, רק הסתתרות מאחורי הבחירות". מסיבת העיתונאים
(צילום: יובל חן)
היא הוסיפה כי "היום הזה הוא יום עצוב וקשה, הלב כואב והיד רועדת. חבל שאתם לא שומעים את הייאוש. אנחנו הפיתרון, לא הבעיה. הבעיה האמיתית היא שאנשים איבדו אמון. מידי חודש ועוד ועוד אנשים, רופאות ורופאים מעולים, בוחרים לעזוב את המערכת שמרסקת כל פינה בגוף ובנפש שלהם".
כשנשאלה מה תוכנית המגירה של המתמחים, ביטון אמרה כי "אין לנו תוכנית מגירה, פשוט כי מדינת ישראל לא יכולה לשרוד שעה אחת בלי המתמחים שלה. ביום שמכתבי ההתפטרות ייכנסו לתוקף, לא יהיה מי שמטפל בחולים".
5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לתקשורת הזרה
ראש הממשלה יאיר לפיד בתדרוך לתקשורת הזרה
"האחריות היא בראש ובראשונה על ראש הממשלה". לפיד
(צילום: EPA)
ביטון הפנתה כאמור אצבע מאשימה לעבר הממשלה, ואמרה "האחריות היא בראש ובראשונה על ראש הממשלה והוא זה שצריך לתת דין וחשבון לכך שהמהלך הזה מתמסמס במשמרת שלו. העובדה שמאות מתמחים מגישים שוב מכתב התפטרות פעמיים זה כישלון ענק של השרים. אני רוצה לקרוא מפה לשר האוצר - יש בידיך הכוח לפתור את המשבר".
אחריה עלה לדבר ערן דותן, סטודנט לרפואה שנה חמישית באוניברסיטת תל אביב ויו"ר הנהגת הסטודנטים במרשם. דותן אמר כי "אי אפשר לעבוד יותר במערכת הזו. התורנויות יהפכו אותנו לאנשים שאנחנו לא רוצים להיות. אנחנו לא מוכנים ולא נהיה מוכנים לעבוד בתנאי עבדות". הוא הוסיף כי "המדיניות האטומה של הממשלה מבריחה את הסטודנטים מהמקצוע. אני עובד בהייטק, וכך גם חבריי. כולם עושים תוכניות מילוט מהמקצוע".
5 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב
הפגנת מתמחים בתל אביב, בחודש שעבר
(צילום: מוטי קמחי)
מכתבי ההתפטרות יכנסו לתוקף בתוך שבועיים, כך שהחותמים יוכלו למשוך אותם בחזרה אם יחול שינוי במצב או אם מי מהם יתחרט.
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי חתמה על מסמך שלפיו התורנויות יקוצרו בשלב ראשון ל-16 עד 18 שעות ב-10 בתי חולים בפריפריה - אבל רק בספטמבר הבא. אולם, משרד הבריאות הוציא אתמול הודעה שבה הביע תמיכה בקיצור התורנויות, והתנגדות למהלך ההתפטרות. המשרד האשים את האוצר בכך שהוא "מתנער מהתחייבותו להעביר תקציב לטובת המהלך".
5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
"מאבק המתמחים צודק, הקיצור היה צריך לצאת לדרך כבר באפריל". הורוביץ
(צילום: יאיר שגיא)
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר אתמול בתגובה: "‏המאבק של המתמחים צודק. אני שב ומבהיר כי קיצור התורנויות יכול היה וצריך היה לצאת לדרך באפריל. אחרי עשור של הזנחה קיבלתי החלטה, וגם דאגנו לתקצב אותה. שרי הכלכלה, הבריאות והאוצר סיכמו והדבר פורסם במפורש בצו של שרת הכלכלה. דוח היישום של משרד הבריאות משרטט מתווה מקצועי, אחראי וישים. אלא שהאוצר חזר בו מהתחייבותו, חד וחלק, וטרפד את ביצוע המהלך. אני רוצה לראות את אנשי האוצר עובדים 26 שעות ברצף".
הורוביץ הוסיף: "גם עכשיו ניתן להתחיל ביישום הקיצור, אם היועצת המשפטית לממשלה תורה על כך. משרד הבריאות תומך בקיצור התורנויות במודל 16+2 שעות, והתקציב קיים. אין לי ספק שזה הדבר הנכון למתמחים ולמערכת הבריאות".