2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט לראות את החקירה הנגדית של פילבר
בנימין נתניהו הגיע לבית המשפט לראות את החקירה הנגדית של פילבר
"נראה לי שהגיע הזמן להתנקש בו". בן דוד על רה"מ לשעבר נתניהו
(צילום: ראובן קסטרו)
בית משפט המחוזי בבאר שבע קיבל את ערעור הפרקליטות והחמיר את עונשו של אשר בן דוד, שהורשע באיומים כלפי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. בית המשפט המחוזי הטיל עליו 13 חודשי מאסר בפועל, שהחליפו את העונש הקודם שנקבע - שמונה חודשי עבודות שירות.
"יש להחמיר עם כל מי שמבקש על דרך האיום לשנות סדרי שלטון, ולהשפיע בדרך נפסדת זו על השיטה הדמוקרטית", קבע בית המשפט המחוזי. הרכב השופטים, בראשות השופט יואל עדן, ציין כי "על הענישה לכלול מאסר בפועל, ועליה לבטא גם את הצורך להרתיע את כל מי שסובר כי בדרך האיום ניתן לקדם מטרות כלשהן".
על פי כתב האישום שבו הודה, לפני כשנתיים פרסם בן דוד ציוץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "מישהו יודע על הכנות להתנקשות בראש הממשלה? אשמח לקחת חלק. נראה לי שהגיע הזמן, הגיעו מים עד נפש!!!" נוסף על כך, כתב בן דוד בחשבונו גם על יאיר נתניהו: "יאיר כפרה, כל כלב ביג' יומו. מה קרה, הבית רועד? הקירות דקים, שומעים את הלב שלך דופק". כמו כן, לאחר שנעצר במשרדי החקירות בלהב 433, אמר לקצין במקום: "אני נעצר רק כי המתלונן הוא ראש הממשלה. אם אני נעצר בגללו - אז שימות עכשיו, זה מעצר פוליטי".
2 צפייה בגלריה
ציוץ בפייסבוק הקורא להסתה נגד נתניהו
ציוץ בפייסבוק הקורא להסתה נגד נתניהו
הפוסט המסית
המעצר התרחש לאחר שאמיר אוחנה, שכיהן אז כשר לביטחון הפנים, כתב ליועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט ולממלא מקום מפכ"ל המשטרה לשעבר מוטי כהן, ואמר כי הוא "מבקש לפעול בעניין ההסתה נגד ראש הממשלה".
ליאת שמיר הירש, שופטת בית משפט השלום באשדוד, גזרה על בן דוד לפני כמה חודשים את העונש שנקבע במקור - שמונה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 1,500 שקל. היא ציינה כי נסיבות חייו קשות, וכי הן משפיעות על דפוסי התנהגותו גם כיום. השופטת אף התחשבה בעובדה שבן דוד הביע חרטה, הודה ובכך קיצר את משך ההליך המשפטי. שמיר הירש אמרה כי "מאופי האיום התרשמתי כי מטרתו לעורר פרובוקציה, מבלי שנתן משקל מתאים למילים שכתב - שיש בהן כדי לעודד אחרים לפעול באלימות". היא ציינה כי הדברים נכתבו בתקופת בחירות שעוררה חילוקי דעות ציבוריים, והוסיפה כי "בנקל אפשר היה לראות כיצד נחצה הגבול בין חופש הביטוי למעשה אלימות".
כאמור, הפרקליטות הגישה ערעור על קלות העונש, והדגישה כי זוהי תופעה שהמדינה צריכה להילחם בה. לטענתה, יש לראות בחומרה רבה כל אמירה מסוג זה - כך שכל אדם שמתחבא מאחורי המקלדת ישקול את מילותיו ברצינות יתרה. בהודעת הערעור ציינה הפרקליטות כי "לא ייתכן שמקרים כאלה יחזרו ויתרבו במדינה, ולכן מבחינת האינטרס הציבורי - אין להסתפק בענישת בית משפט, ויש להחמיר אותה למאסר בפועל". בית המשפט המחוזי קיבל את טענות הפרקליטות וקבע כי "איום המופנה כלפי איש ציבור מהווה פגיעה בשלטון החוק ובמשטר הדמוקרטי".

מוקדם יותר הודיעה המשטרה על השלמת חקירת האיומים על משפחתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, שבמסגרתה נעצרה פעילת הליכוד אילנה ספורטה חניה (65) בחשד ששלחה מכתבי סחיטה עם קליע לגילת, רעייתו של בנט, ולבנו יוני. בחקירה התברר כי בעבר שלחה ספורטה חניה מכתב מאיים לאביחי מנדלבליט, שהגיש נגד בנימין נתניהו כתב אישום.
חוקרי המשטרה השוו את כתב היד במכתב למנדלבליט עם כתב היד על המעטפה במכתבים למשפחת בנט, ומצאו התאמה. במכתב האיום לגילת בנט כתבה ספורטה חניה, בצירוף קליע (הטעויות במקור): "זה הכדור שיפגע וינטר את גילת שלך הנוכלת או אותך נפתלי בנט נוכל תתפטר עצה לך".