העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, דיווח הבוקר (ראשון) מפי מקורות פלסטיניים ברצועת עזה כי מרואן עיסא, סגנו של מוחמד דף, אכן שהה באזור שהותקף בנוסייראת במרכז רצועת עזה ביום שני האחרון. על פי הדיווח הוא נפצע קשה, אך גורלו כרגע אינו ברור.
עיתון ה"גארדיאן" הבריטי מדווח כי "מערכות התקשורת המוצפנות של בכירי חמאס דממו ל-72 שעות אחרי התקיפה, כפי שקרה בפעמים קודמות כשחוסלו בכירי חמאס".
מומחים אמרו לעיתון כי המתקפה הממוקדת נגד עיסא עשויה להצביע על כך שישראל מקבלת מידע מגורם בכיר בהנהלת חמאס. "בכדי לתקוף ישראל הייתה זקוקה למידע היכן ומתי הוא מסתתר, ושיהיה מספיק זמן לקבינט לאשר לצה"ל לבצע את התקיפה. היא גם הייתה זקוקה לאישור שאין חטופים שנמצאים לידו כמגן אנושי. כל זה מצביע על כך שיש פה מודיעין אנושי שמעביר את המידע", הסביר לעיתון איש מודיעין ישראלי לשעבר.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מתקיפת מתחם תת קרקעי של בכירי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה
תיעוד מתקיפת מתחם תת קרקעי של בכירי ארגון הטרור חמאס ברצועת עזה
תיעוד מתקיפת מתחם תת קרקעי של בכירי ארגון הטרור חמאס ועיסא
(צילום: דובר צה"ל)
בסוף השבוע עדכנו גורמי ביטחון את שרי הקבינט כי מתרבות העדויות על חיסולו של עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס וממייסדי הארגון. ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על כך וכינה את הצעד "הישג ישראלי גדול". עיסא, המשמש כסגנו של מוחמד דף, נחשב למספר 3 בצמרת חמאס-עזה, אחרי יחיא סינוואר ודף.
צה"ל ושב"כ הובילו בשבוע שעבר מבצע של תקיפות אוויריות במרכז רצועת עזה בניסיון לחסל אותו, בזמן ששהה במנהרה. התקיפות החריגות, שלוו בניתוקי אינטרנט וחשמל, בוצעו במחנה הפליטים נוסייראת - שם לפי הערכות הסתתר עיסא. ראש הממשלה נתניהו וגם שר הביטחון גלנט רמזו בשבוע שעבר על חיסולו, לאור האינדיקציות לכך שהוא לא שרד את התקיפה.
עיסא נודע כאחד ממנהיגי חמאס שידעו ותכננו את מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר. אם הוא אכן חוסל, מדובר בחיסול המשמעותי ביותר מאז פרוץ המלחמה. הגורמים הבכירים ביותר בזרוע הצבאית של חמאס שחוסלו מתחילת הלחימה היו פעילים בדרג מח"ט - איימן נופל ואחמד רנדור. מלבדם, חוסל בביירות גם בכיר חמאס סאלח אל-עארורי, שפעל מלבנון ועמד מאחורי שורת פיגועים של חמאס ביהודה ושומרון.
לאורך השנים, עיסא מילא תפקיד מרכזי בפיתוח מערכות צבאיות ב"גדודי אל-קסאם", הזרוע הצבאית של חמאס, והפך למבוקש בישראל. שמו נכלל בין המבוקשים ביותר בצמרת חמאס, והוא היה במוקד ניסיונות חיסול של ישראל ב-2006, במהלך ישיבה שניהל עם דף ומנהיגים נוספים, וגם ב-2014 וב-2021, כשביתו הופצץ ואחיו נהרג. פניו לא היו ידועות לציבור לפני 2011, והוא צולם במהלך קבלת האסירים ששוחררו בעסקת שליט. עוד לפני פרוץ המלחמה, עיסא, בן 59, מיעט מאוד בהופעות פומביות. הוא נחשב לדמות המקשרת בין ההנהגה הצבאית להנהגה המדינית של חמאס ברצועת עזה מ-2012, תפקיד שטווה עבורו קשרים רבים בחמאס - והעניק לו כוח ומשמעות בעיני שתי הזרועות.
בכיר חמאס, מוחמד נזאל, אמר בשבוע שעבר כשנשאל אם עיסא נהרג כי "מי שיכחיש או יאשר לנו את הריגתו של מרואן עיסא הם רק גדודי אל-קסאם".