4 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
השר לוין וח"כ רוטמן בוועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)
המהפכה המשפטית, שאותה יזם שר המשפטים יריב לוין ביחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, מתורגמת בימים אלה לשורה של הצעות חוק שידונו בהן בוועדת החוקה של הכנסת. בשבוע האחרון דנו חברי הוועדה בחוק היועמ"שים, המציע שעמדת היועצים המשפטיים לממשלה ולשרים לא תהיה מחייבת, ובשבוע הבא יחל הדיון בחוק השפיטה, המחזק את הכנסת אל מול בית המשפט העליון, הן בפסילת חוקים והן במינוי שופטים.
בהמשך ידונו גם בעילת הסבירות, שהשינוי שמבקש לוין לעשות בה הוא ששופטים לא יוכלו לפסול החלטות של הממשלה ושל רשויות שפועלות תחתיה (כמו רשויות מקומיות, שב"ס, ביטוח לאומי) בנימוק שהן לא סבירות. הצעות החוק הללו כאמור, יעלו כולן לדיון בוועדת החוקה, שאותה מנהל מאז הוקמה ממשלת נתניהו, ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית.
כשח"כ רוטמן הבין שתקוים בקשתו להתמנות לראש הוועדה שדרכה עוברת החקיקה הקריטית ביותר בכנסת, ובכללה חוקי יסוד, חוקת המדינה וסדרי משפט, הוא החליט למנות בתקן היועץ שנוסף לו את עו"ד שמעון נטף, שעד לפני כשנה היה חוקר וחבר בפורום קהלת, ושניכר שגם היום השקפת עולמו מתיישבת עם זו של הפורום.

את פורום קהלת הקים פרופ' משה קופל ב-2012 והוא עומד בראשו עד היום לצד המנכ"ל עו"ד מאיר רובין. הפורום מחזיק בתפיסת עולם שמרנית, ימנית וניאו-ליברלית שמטרתו המוצהרת היא לפעול "לעיגון מעמד הקבע של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לחיזוק הדמוקרטיה הישראלית, קידום חירות הפרט ועידוד יישום עקרונות השוק החופשי בישראל".
בהיבט של מדינה יהודית, הפורום לקח חלק בחקיקת חוק הלאום, ובהיבט של שוק חופשי הפורום מנסה לקדם חקיקה במישור הכלכלי-חברתי: נגד שכר מינימום, נגד דיור ציבורי או פיקוח על שכר דירה ובכלל נגד מדינת רווחה ובגדול - ישראל שבה החזק והעשיר שורד.
את מכון המחקר שבו חברים עשרות חוקרים מלומדים מממנים, כך על פי פרסומים, שני יהודים אמריקנים מיליארדרים שמחזיקים בחברת מסחר בניירות ערך והשקעות בשם סוסקהאנה אינטרנשיונל גרופ המומחית במסחר מהיר.
מעורבותו של נטף בהצעות החוק שמובאות לשולחן ועדת חוקה, ה"משנות סדרי עולם" במערכת המשפט, התגלתה כשיו"ר הוועדה רוטמן שלח לחבריה את הצעת החוק הראשונה שנדונה במסגרת הרפורמה - חוק היועמ"שים, שבה ניתנה סקירה באשר למערכת המשפט בישראל הלקוחה מפורום קהלת והתברר בדיעבד שעל נוסח הצעת החוק ח"כ רוטמן עבד עם אותו יועץ משפטי עו"ד נטף ולא עם היועץ המשפטי של הוועדה בכנסת, כפי שנהוג.
4 צפייה בגלריה
עו"ד שמעון נטף
עו"ד שמעון נטף
עו"ד שמעון נטף
גם כששר המשפטים לוין הציג בהצהרה דרמטית את הרפורמה שלו במערכת המשפט, הוא לא שכח להודות לראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת ד"ר אביעד בקשי, שסייע לו בעבודה עליה. חלק מרכזי מתזכיר החוק של לוין, בעיקר בהסבר הנוגע לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, צוטט ממחקר שערכו עבור קהלת ב–2019 עורכי הדין בקשי, נטף ושי-ניצן כהן.
עו"ד נטף עומד מאחורי מאמרים בפורום קהלת שבהם טען כי בג"ץ מקדם את שינוי המשטר בישראל, שבג"ץ שם את עצמו מעל הכנסת, הציבור והדמוקרטי, ושיש לפצל את סמכויות היועצים המשפטיים. נשמע מוכר?

"לאיים ב-D-9 על מערכת המשפט זה מעשה הומני"

המעורבות של בוגר הפורום עו"ד נטף בהצעות החוק עוררה סערה שוב ושוב בדיוני ועדת החוקה, אך ח"כ רוטמן הבהיר כי כיום הוא משמש לו כיועץ מקצועי ואינו חלק מהפורום. באחד הדיונים השבוע ציינה ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה את פורום קהלת, ובתגובה רוטמן זעם על כך שהיא מזכירה ארגון ש"לא נמצא בחדר ולא יכול לענות לה".
לזימי צחקה לשמע האמירה וציינה כי עוזרו הפרלמנטרי של רוטמן, שסייע בהכנת הצעות החוק, היה בעצמו חבר בפורום קהלת. רוטמן התרגז שוב, ואמר לה: "לתקוף אדם שלא יכול לענות לך זה מעשה נבלה". לזימי לא נשארה חייבת: "כי לאיים ב-D-9 על מערכת המשפט זה מעשה הומני". בסופו של דבר הוציא רוטמן את לזימי מחדר הוועדה בקריאה שלישית.
גם ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, שעמד בראש ועדת החוקה בכנסת הקודמת. יצא בשבוע שעבר נגד ההתנהלות של ח"כ רוטמן. "הדרך שבה יו"ר ועדת חוקה הניח על שולחן הוועדה את הנוסח שלו ושל פורום קהלת לחוק היועמ"שים, הדגים הלכה למעשה את הכוונות שלו ושל שר המשפטים לדחיקת רגלי הייעוץ המשפטי, להחלשתו ולהתעלמות ממנו", אמר קריב.
4 צפייה בגלריה
ד"ר אביעד בקשי
ד"ר אביעד בקשי
ד"ר אביעד בקשי
(פורום קהלת)
ליו"ר ועדת החוקה רוטמן עומדת הזכות לקבל ייעוץ מקצועי, מדובר בעניין שגרתי שבין חברי כנסת ושרים מסתובבים ארגונים אזרחיים שלעיתים לוקחים חלק פעיל בניסוח הצעות חוק שתואמות את את האינטרסים שלהם. למעשה, חברי פורום קהלת ייעצו בעבר גם לזאב אלקין, ניר ברקת, איילת שקד, אמיר אוחנה, בצלאל סמוטריץ' וחברי כנסת נוספים מהימין.
חברי כנסת מהאופוזיציה זועמים על שיתוף הפעולה של רוטמן ולוין עם פורום קהלת בקידום המהפכה המשפטית הנוכחית. אבל לא רק מקרב הפרלמנטרים יש כאלה שלא מחבבים את הרעיון. היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הופתעה לפני שבוע מהפצת נוסח "חוק היועמ"שים" על-ידי יו"ר ועדת החוקה רוטמן, והבהירה כי סקירת המצב המשפטי הקיים הנכללת ב"מצע לדיון" אינה משקפת במדויק את המצב המשפטי הנהוג במדינת ישראל. עוד אמרה כי הסקירה שמבוססת על מחקר פורום קהלת הוא "מסמך מטעה".
ח"כ רוטמן אמר בתגובה לדברים: "היועצת המשפטית אמרה את המובן מאליו. כל מי שקרא את המסמך ראה באותיות מודגשות שהמסמך הוא מטעם יו"ר הוועדה ולא מטעם הייעוץ המשפטי של הוועדה. המסמך אף לא דומה באף אחד ממאפייניו החיצוניים והעיצוביים למסמך הכנה מטעם הייעוץ המשפטי לוועדה, לכן לא ברורה נחיצות מכתב ההבהרה".
4 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת
הוועדה המסדרת
ח"כ לזימי
(צילום: שלו שלום)
ח"כ לזימי פנתה ליועצת המשפטית של הכנסת עו"ד אפיק וליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה: "אני מבקשת מכן להורות על שקיפות מלאה במעורבות פורום קהלת (וגופים אחרים אם ישנם) ברפורמה המשפטית – כולל כמות, תאריכי ואורכי פגישות בין צוות הפורום לצוותים המקצועיים של לוין ורוטמן, פעולות אשר התבצעו על ידי חוקרי פורום קהלת במסגרת קידום הרפורמה ובהן כתיבת ניירות עמדה לבקשת הצוותים המקצועיים והצעת ניסוחים ותיקונים לרפורמה".
לזימי כתבה עוד כי יש לבדוק האם קיים פגם בקשר בין פורום קהלת ללוין ורוטמן משום עבירה על "פרק י"ב: שדלנים לחוק הכנסת, תשנ"ד-1994" ואף תרומה בשווה כסף בצורת "יועץ חיצוני בחינם". לבסוף ציינה לזימי בפנייתה כי "נבחרי הציבור נדרשים לפעול בשם הציבור שבחר בהם ולא בשם בעלי הון זרים".
פורסם לראשונה: 13:06, 20.01.23