טיל הנ"מ הסורי ששרידיו הגדולים נפלו ברהט הוא SA-5, טיל ישן שנכנס לשירות בצבא הרוסי לפני כמעט 60 שנה. הטיל, שיכול להגיע לטווח של כ-400 ק"מ - ובמקרה זה אף הגיע לטווח כזה - שוגר במהלך תקיפה שיוחסה הלילה לחיל האוויר.
הטיל לא יורט מאחר והיה במעקב כל העת על ידי מערך ההגנה האווירית וזוהה כעתיד להתפוצץ באוויר - כפי שקרה. יחד עם זאת, הסוגיה מתוחקרת וייבדק בצבא האם היה נכון ליירט את הטיל בטרם חדר לעומק שמי ישראל. בצבא אומרים כי לא הופעלה התרעה על נפילת שרידי הטיל שהתפרק באוויר לקראת סוף מעופו בשל מדיניות ההתרעה.


בניגוד למקרים קודמים, ייתכן שאין מדובר ב"זליגה" - אלא באיתות סורי, שיגור מכוון של טיל לעומק ישראל. הסיבה להערכה הזו היא שלפי הדיווחים התקיפה נעשתה מכיוון מערב, ולא מדרום.
לאחרונה נשיא סוריה בשאר אסד הודיע כמה פעמים כי לא יבליג על תקיפות חיל האוויר בשטחו, וייתכן שתעוזתו גוברת בגלל המצב הפנימי בישראל. הסורים יכלו גם לפוצץ את הטיל באוויר, לפני שהגיע לעומק ישראל. אבל לפי ההערכה, הטיל התפרק מעצמו – ולא באמצעות הוראה ממפעיליו בסוללה.
חיל האוויר תקף הלילה את הסוללה ששיגרה את טיל הנ"מ. במקרים קודמים, רוסיה סיפקה לצבא אסד סוללות במקום אלו שהושמדו, אבל הפעם הרוסים יתקשו להעביר לסוריה סוללה חלופית או את חלקיה, כי הם זקוקים לסוללות אלו במלחמה באוקראינה – ואף משתמשים בטילי SA-5 לא פעם כטילי קרקע-קרקע לטווחים ארוכים.
4 צפייה בגלריה
מיקום נפילת הטיל מסוריה
מיקום נפילת הטיל מסוריה
מיקום נפילת הטיל מסוריה
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
מיקום נפילת הטיל מסוריה
מיקום נפילת הטיל מסוריה
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
מיקום נפילת הטיל מסוריה
מיקום נפילת הטיל מסוריה
(צילום: רועי עידן)
4 צפייה בגלריה
טיל נ"מ סורי נפל ברהט
טיל נ"מ סורי נפל ברהט
(צילום: חוסיין אלעוברה - ערוץ הנגב)
הסורים כבר שיגרו טילי SA-5 בזמן תקיפות חיל האוויר במדינה. בפברואר 2018 אף הפיל טיל כזה מטוס F-16 ישראלי באזור הגליל. שני הטייסים השתמשו בכיסאות המפלט וצנחו בשלום. גם אז, כמו הלילה, תקף כאמור חיל האוויר בתגובה את סוללת ה-SA-5 שירתה.
טיל SA-5, שמכונה גם S-200, לא אמור לפגוע פיזית במטוס, אלא להתפוצץ לידו. במקרה שהוא לא פוגע במטרה, ראש הקרב שמשקלו כמה עשרות ק"ג של חומר נפץ, אמור להתפוצץ אוטומטית באוויר. הטיל לא יעיל נגד מטרות מתמרנות, ונועד להפיל בעיקר מטוסים שנעים במסלול קבוע כמו מטוסי בקרה אווירית, מטוסי צילום וביון. דגם מתקדם של הטיל אף יכול לשאת ראש נפץ גרעיני.
שרידים הענקיים של טיל הנ"מ אותרו על ידי תושבים ברהט, ובמשטרה הודיעו כי שוטרים וכוחות הנדסה של צה"ל פעלו בעיר כדי לבודד את הזירות שבהן הם אותרו. בנוסף, במשטרה קראו לתושבי האזור להישמע להנחיות כוחות הביטחון בשטח ולהימנע מהגעה לזירות. איש לא נפגע מנפילת טיל הנ"מ בדרום הארץ.
שאקר אבו כאשף מרהט אמר ל-ynet radio: "אנשים היו בטוחים שנפל דוד שמש, אבל בגלל העוצמה של הפיצוץ ישר הבנתי שזה לא דוד שמש. הבום היה אדיר. היה שם נס. זה פגע בבית, החליק ונפל למטה".
סאמי אלקירנאווי, תושב רהט, סיפר כי "ישבתי בסלון, פתאום שמעתי בום חזק מאוד. הייתי בחרדה. התלבשתי, קפצתי, ופתאום חבר אמר לי שהטיל הארוך, הכבד והענק הזה נפל בשטח פתוח. ישר הרמתי ידיים לשמיים ואמרתי: 'מזל אלוהים'. זה נס גדול שזה לא נפל על בית, אחרת הוא היה מרסק אותו ועושה אותו חלקים קטנטנים. אני רוצה להעביר כאן מסר לכל מי שמאיים על מדינת ישראל: אם פה יהיה גשם, יהיה אצלם מבול. חד משמעי".
בינתיים, מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, ארגון אופוזיציה שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי בתקיפה נהרג אדם אחד ונפצעו חמישה המזוהים עם המיליציות הפרו-איראניות. על פי הדיווח, מטרת התקיפה הייתה מחסני תחמושת באזור הכפרי של חומס.