מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן החל היום (ב') את ביקורו במזרח התיכון, בימים שהולכים ומסתמנים כקריטיים לקראת אפשרות של פריצת דרך לפני עסקת חטופים בין ישראל לחמאס. בלינקן נחת הבוקר בסעודיה, שם דן עם בכירים ממדינות ערב ואירופה בתוכנית ל"יום שאחרי" ברצועת עזה, והמשיך במקביל לקדם את היוזמה האמריקנית להסכם נורמליזציה בין ריאד לירושלים. הוא אמר שההסכם קרוב להשלמה, אך הדגיש כי ישראל תידרש למעשה להסכים לקדם את פתרון שתי המדינות.
בדברים שנשא במהלך הפורום הכלכלי העולמי בריאד, המשיך בלינקן בלחץ האמריקני על חמאס להסכים להצעה המצרית לעסקה - כזו שתוביל לשחרור עשרות חטופים בשלב הראשון ועשויה גם להוביל להפסקת אש ממושכת בשלב השני. בלינקן אמר כי בפני חמאס עומדת "הצעה נדיבה בצורה יוצאת דופן" מצד ישראל, והביע תקווה שחמאס יקבל את "ההחלטה הנכונה", כלשונו. "חמאס צריך להחליט - ולהחליט מהר", הדגיש, כשברקע בכירים בחמאס משדרים אמנם אופטימיות בנוגע להצעה המדוברת - אך מדגישים כי ידרשו בשיחות הצפויות בקהיר "הבהרות" שונות בנוגע לעמדת ישראל.
"בשלב זה, הדבר היחיד שמפריד בין תושבי עזה והפסקת אש הוא חמאס", ציין בלינקן - אמירה שממנה משתמע כי ישראל כבר מסכימה למעשה לתוכנית המצרית. בלינקן הוסיף שהסכמה של חמאס לעסקה עשויה להביא ל"שינוי יסודי בדינמיקה" של ההתרחשויות באזור, והודה לקטאר ולמצרים על מאמצי התיווך שלהן. "אנחנו נחושים לעשות הכול כדי לשים סוף לסבל האנושי הנוראי שאנחנו רואים מדי יום בעזה, בקרב ילדים, נשים וגברים שנקלעו לחילופי האש הנוראיים שחמאס מייצר", הוסיף.
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב ב כנס GCC ריאד סעודיה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב ב כנס GCC ריאד סעודיה
בלינקן בסעודיה, בצהריים
(צילום: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
אחרי ביקורו בריאד ימשיך בלינקן לירדן, וביום שלישי יגיע גם לישראל. אחת הסוגיות שבהן דן מול הבכירים הסעודים היא הסכם הנורמליזציה שממשל ביידן מנסה לגבש עוד מהתקופה שקדמה למלחמה. כשפרצה דווח שהמגעים הוקפאו - וההערכות היו שאחת הסיבות למתקפת הפתע של חמאס הייתה ניסיון למנוע הסכם שלום בין סעודיה לישראל - אבל כעת מקדמת ארה"ב שוב הסכם שכזה, כחלק מפתרון כולל למלחמה.

"ההכרעה הגורלית" שעומדת בפני נתניהו

הדרישה הסעודית לפי הדיווחים היא נכונות ישראלית לפשרות מסוימות בדרך להקמת מדינה פלסטינית, דבר שראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לו לפי שעה, כשבמקביל סעודיה תקבל ברית הגנה ביטחונית מול ארה"ב - בצל האיום האיראני. הסכם שכזה עשוי גם לפתוח פתח לביסוס ברית הגנה אזורית, שביטוי מרכזי לה הגיע בסיוע האזורי ביירוט מאות הכטב"מים והטילים ששיגרה איראן לעבר ישראל.
בנוגע להסכם הנורמליזציה אמר בלינקן כי ארה"ב וסעודיה השלימו בחודש האחרון "עבודה אינטנסיבית" לקראת הסכם שכזה, והוא העריך כי המגעים בין וושינגטון לריאד בסוגיה כמעט הושלמו. הוא הדגיש בהקשר זה את האיום המשותף שנשקף למדינות האזור מאיראן: "אני חושב שהתשובה היעילה ביותר הן לאיראן והן לחמאס תהיה שישראל תנרמל את יחסיה עם כל מדינה באזור, וגם הקמתה של מדינה פלסטינית. כמובן, גם חמאס וגם איראן מתנגדים לפתרון שתי המדינות. לפיכך, כמעט מעצם ההגדרה, השגת הפתרון הזה תהיה תוכחה מוחלטת לכל דבר שהם מייצגים - והרסו עבורו - כבר שנים".
4 צפייה בגלריה
מחאה להחזרת החטופים בירושלים
מחאה להחזרת החטופים בירושלים
הפגנה לשחרור החטופים. "ההצעה לחמאס נדיבה בצורה יוצאת דופן"
(צילום: רפי קוץ)
בלינקן הוסיף: "אנחנו רואים שתי דרכים הלאה לאזור בכללותו, ולישראלים ולפלסטינים בפרט. יש דרך הלאה שבה האזור כולו משולב באמת, שבה לישראל יש יחסים נורמליים עם שכנותיה, שבה לפלסטינים יש מימוש לשאיפות הלגיטימיות שלהם למדינה משלהם ושבה נסיים באופן סופי את מעגל האלימות, ההרס ואי-הביטחון - ושבה גם האיום המרכזי לכל מדינה כמעט באזור - איראן - תהיה מבודדת".
"זו דרך שאנחנו יכולים לראות אותה בצורה ברורה מאוד. הדרך השנייה היא של מעגל בלתי נגמר של אי-ביטחון, של אלימות והרס שגרמו לסבל רב כל כך - ושצריכים להסתיים. אבל זה דורש מכל מי שמעורב לקבל החלטות קשות ואמיתיות בנוגע לעתיד. אני חושב שהעבודה שלנו היא להבהיר את הבחירות הללו, את ההחלטות הללו, ולהבטיח שאנחנו עושים כל מה שאפשר כדי לספק את התמיכה הנדרשת לכל מי שמוכן לקבל החלטות קשות על העתיד".
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב פגישה עם פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה של ארה"ב פגישה עם פייסל בן פרחאן שר החוץ של סעודיה
בלינקן נפגש עם שר החוץ הסעודי בריאד. הסכם הנורמליזציה קרוב להשלמה
(צילום: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
בנוגע לנורמליזציה הדגיש בלינקן שההסכם שקרוב לגיבוש הוא זה שיעסוק בקשרים בין וושינגטון לריאד - לפי הדיווחים מדובר בברית הגנה משותפת - אך הדגיש כאמור כי גם בנוגע לנורמליזציה נעשתה בחודש האחרון "עבודה מאומצת". לדבריו הסוגיה הפלסטינית היא "מרכיב מרכזי" בהסכם שכזה. "העבודה שארה"ב וסעודיה עשו יחדיו, בנוגע להסכמים בינינו, אני חושב שהיא מאוד קרובה להשלמה, אבל אז כדי להתקדם לנורמליזציה יש שני דברים שנדרשים: רגיעה בעזה ודרך אמינה למדינה פלסטינית. אם נסיים את העבודה בינינו (האמריקנים והסעודים - ynet), אז אני חושב שמה שהייתה שאלה היפותטית – תהפוך לפתע לאמיתית, ואנשים יצטרכו לקבל החלטות", אמר.
דבריו של בלינקן מצטרפים למסרים נוספים מממשל ביידן, ולפיהם על ישראל לקבל הכרעה בנוגע לעתיד המלחמה. ביידן עצמו שוחח אמש עם נתניהו ולפי הבית הלבן הביע בפניו את "עמדתו הברורה" נגד המבצע המתוכנן ברפיח. שלשום גם התפרסם טור ב"ניו יורק טיימס" של פרשן העיתון תומאס פרידמן - שידוע בקרבתו לביידן - ובו הבהיר שבפני נתניהו "הכרעה גורלית" בין רפיח לבין עסקה.
פרידמן ציין כי לא בטוח שפלישה לרפיח תוביל למיטוט חמאס, והבהיר כי אם נתניהו ילך בדרך הזו הוא יחריף את הבידוד של ישראל בעולם ואף יעורר משבר מול ממשל ביידן, שהיה עד כה אחד מתומכיה המשמעותיים ביותר במלחמה. מנגד, כך טען, חתימה על הסכם נורמליזציה עם סעודיה היא המפתח לברית ביטחונית בהובלת ארה"ב נגד איראן: "אך היא תגבה מחיר. הממשלה בראשותו של נתניהו תיאלץ להתחייב ולפעול למען הקמת מדינה פלסטינית עצמאית".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
אור אדום מביידן למבצע ברפיח. הנשיא האמריקני ונתניהו שוחחו אמש
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
הוא ציין בנוסף כי אם ישראל תפלוש לרפיח כפי שכבר עשתה בחאן יונס ובעיר עזה, ותעשה זאת באופן שלא יהיה מקובל על הממשל האמריקני, ביידן ייאלץ לשקול להגביל העברות נשק לישראל. בעבר דיווחו כלי תקשורת בעולם על המתיחות סביב סוגיית רפיח, ואף ציטטו מקורות אמריקניים ולפיהם ארה"ב שוקלת לאסור שימוש בנשק אמריקני במבצע.
בלינקן הגיע לריאד בעיצומה של פסגה של הפורום הכלכלי העולמי, ולפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס מנצל זאת כדי להיפגש עם שורה של שרי חוץ - ממדינות מפרציות ומדינות אירופיות - ולדון עימם בתוכניות לשיקום הרצועה בתום המלחמה, בכלל זאת במימון השיקום. בלינקן, כך מדווחת רויטרס, ישוחח עם עמיתיו על האופן שבו המדינות האירופיות ייקחו גם הן חלק בשיקום. גורם בכיר במחלקת המדינה אמר כי בלינקן ידון עם שרי החוץ הערבים גם באופייה של הישות שעשויה לשלוט ברצועה ביום שאחרי המלחמה.
בכינוס בריאד השתתף גם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי, שאמר בנוגע למגעים לעסקה: "יש הצעה על השולחן - ועל שני הצדדים לבחון אותה". הוא הביע אופטימיות מסוימת, וציין: "אנחנו מלאי תקווה בנוגע להצעה וממתינים להחלטה סופית".
ליאור בן ארי השתתפה בהכנת הכתבה