העיתון "וול סטריט ג'ורנל" פרסם היום (חמישי) פרטים חדשים על העסקה שגובשה בפריז לשחרור החטופים ולהפסקת אש במלחמה. בפסגה לקחו חלק ראשי המוסד והשב"כ, ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל וראש הממשלה הקטארי מוחמד א-ת'אני.
בדיווחים קודמים אמרו גורמים ערבים ואמריקנים, שבקיאים בפרטי המגעים, כי מטרתה של ארה"ב היא שישראל תסכים להפסקת אש ממושכת, ושהמומנטום הצבאי שלה ייעצר.
3 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
הבכירים שלקחו חלק בפסגה בפריז
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
טיוטת ההסכם עוסקת בשלושה שלבים של שחרור חטופים ישראלים ואסירים פלסטינים. גורמים שבקיאים במגעים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי בשלב הראשון של העסקה יידרש מישראל לנצור את האש למשך שישה שבועות – ולהפסיק גם את פעילות הכטב"מים והרחפנים שלה ברצועה.
בזמן שישראל נוצרת את האש, חמאס ירכז את הישראלים החטופים לקראת שחרורם. לפי הדיווח, השלב הראשון כולל שחרור של ישראלים שאינם בגיל גיוס - ולכן לא מוגדרים על ידי חמאס כ"חיילים". נטען כי בשלב זה חמאס ישחרר מהשבי קשישים, ילדים וחטופים חולים. השלב הראשון קובע כי יתאפשר לאזרחים העזתים לנוע בחופשיות ברחבי הרצועה, והסיוע הדרוש יוכל להגיע לכל האזורים.
3 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
(צילום: AP / Ariel Schalit)
אם השלב הראשון של העסקה יצליח, הצדדים יתקדמו לשלב השני, שבו ישוחררו גם חיילות ישראליות מהשבי - בתמורה להגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה. בשלב השלישי, כך לפי המתווה שהוצג בפריז, ישחרר חמאס חיילים ישראלים וגופות של חטופים. חמאס דורש בנוסף לקבל מישראל את גופותיהם של מחבלים פלסטינים שנהרגו במהלך המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר.
ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב שהשלב האחרון של העסקה צפוי להיות הקשה ביותר, מכיוון שראשי חמאס בעזה עשויים להשאיר ברצועה מספר קטן של חטופים כקלפי מיקוח ומגינים אנושיים. כמו כן, ישראל עשויה לסרב לשחרר מבתי הסוהר שלה אסירים פלסטינים שנחשבים לבכירים.
3 צפייה בגלריה
רפיח, רצועת עזה
רפיח, רצועת עזה
ההרס ברצועת עזה
(צילום:AFP)
שני הצדדים מצאו ליקויים במתווה, ובמגעים יש עדיין סוגיות שנמצאות במחלוקת - כולל היחס בין שחרור האסירים הפלסטינים לשחרור החטופים הישראלים: הדרישה של חמאס היא לשחרר 150 אסירים תמורת כל חיילת ישראלית שמוחזקת בעזה. ישראל רוצה לשחרר את כל החטופים מהשבי בעזה, וטרם נקבע כמה אסירים פלסטינים ישוחררו תמורתם.
בישראל אמרו שהשיחות בפריז היו מועילות, בשעה שחמאס מסר שהוא בוחן את פרטי העסקה. ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי ראש המוסד דדי ברנע אישר עקרונית את פרטי המתווה.