בצל ההמתנה לתשובת חמאס להצעה שגובשה בפסגת פריז, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אמש (יום רביעי) כי "אנחנו פועלים להשיג מתווה נוסף לשחרור חטופינו, אבל אני מדגיש - לא בכל מחיר". לדבריו, ישנם קווים אדומים שלפיהם "אנחנו לא נסיים את המלחמה, אנחנו לא נוציא את צה״ל מהרצועה, ואנחנו לא נשחרר אלפי מחבלים".
בינתיים, בוול סטריט ג'ורנל דווח כי גורמים ערבים ואמריקנים, שבקיאים בפרטי המשא ומתן בין ישראל לחמאס, אומרים כי ארצות הברית דוחפת את ישראל לעבר הפסקת אש ממושכת, שתעצור את המומנטום הצבאי של ישראל. נתניהו מצידו הבהיר כי ישראל פועלת לשחרור החטופים וגם להשגת יעדי המלחמה הנוספים - חיסול חמאס והבטחה שעזה לא תהווה עוד איום. "אנחנו עובדים על שלושתם יחד ולא נוותר על אף אחד מהם", אמר.

2 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
סינוואר ונתניהו. בישראל ממתינים בדריכות לתשובת חמאס
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
הכותרת
הימשכות המלחמה ושחרור החטופים לא הולכים יחד | רונן ברגמן
23:20
לפי המתווה שעומד על הפרק, השלב הראשון של העסקה כולל שחרור 15 נשים ושני ילדים. בנוסף ישוחררו בו כל הפצועים, המבוגרים, החולים והחיילות, במשך הפוגה שתימשך 45 ימים. מדובר על 35 חטופים בסך הכול, לפי עקרון של יום הפסקה על כל חטוף שישוחרר, בנוסף ל-10 ימים לשחרור חטופים נוספים שחמאס יבחר - ובתוכם שבוע לניהול מו"מ על השלב השני והשלישי, שבו ישוחררו חיילים חיים וגופות. בישראל לא שוללים הגעה לסיכומים סופיים לגבי השלב השני עוד לפני יציאתו לדרך של השלב הראשון, אך בכל מקרה המתווה נוסח כך שיהיה אפשר לצאת לדרך - ואחר כך לדון על השלב השני.
לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", ראש ה-CIA וויליאם ברנס וצוותו למו"מ טענו שישראל תתקשה לחדש את המלחמה בעצימות הנוכחית אחרי הפסקת אש ארוכה. ארה"ב גם הדגישה בפני המתווכות האחרות שישראל שוקלת לעבור לשלב של פעולות מוגבלות עוד יותר ברצועה - גם בכל הנוגע לתקיפות אוויריות.
חמאס סירב עד כה לשחרר חטופים אם לא תסתיים המלחמה - וישראל מסרבת לכך. המתווה שנמצא על הפרק אמור לגשר על הפערים - ולרכוש זמן לדיונים על הפסקת אש ארוכת טווח, שתביא בפועל לעצירת הלחימה האינטנסיבית. חמאס, לדברי גורמים שדיברו עם ה"וול סטריט ג'ורנל", יהיה גמיש לגבי משך ההפוגות בלחימה - כל עוד יהיו ערבויות להפסקת אש ארוכת טווח. גם חבר הלשכה המדינית של תנועת הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני, עלי אבו שאהין, אמר אתמול כי "הערותינו על ההצעות שהוצגו הן שהן אינן מובילות להפסקת אש - ואנו רוצים ערבויות".
נקודות המחלוקת העיקריות כעת הן, כאמור, איכות ומספר האסירים המחבלים שישוחררו מבתי הכלא הישראליים - וגם דרישת חמאס לערובות לכך שתסתיים המלחמה. האחראי על יחסי החוץ של החמאס ונציג הארגון בלבנון עלי ברכה אמר אתמול כי "העקרונות שלנו הם הפסקת אש לצמיתות, פתיחת מעבר רפיח ומחויבות ערבית-בין לאומית לשיקום רצועת עזה ולשחרור אסירים במתווה של 'כולם תמורת כולם'".
לפי הגורמים הערבים, עסקה מיידית לא נמצאת על הפרק בגלל המכשולים שמציבים בישראל ובחמאס, אבל אם המתווכים יצליחו להתגבר עליהם - הסכם יכול להגיע תוך שבוע עד 10 ימים. בכירים בישראל אמרו אמש ברקע הדיווחים על התקדמות במגעים כי "ישראל וחמאס הם כמו שני קטרים שנמצאים על מסילה אחת. עכשיו השאלה היא האם הקטרים ייפגשו, או שיתנגשו. אם הם חיים בחלומות בשמיים – זה לא יעבור".
במזרח התיכון, וגם בארה"ב, חוששים בחודשים האחרונים מהתלקחות אזורית בעקבות הימשכות הלחימה ברצועת עזה, וגם זה מניע אותם לדחוף להפוגה ממושכת - וללחוץ על חמאס להסכים למתווה החדש. בינתיים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר אמש כי האתגר העיקרי הוא דרום רצועת עזה - שם צה"ל עדיין פועל בעצימות גבוהה, ומפרק את תשתיות הטרור של חמאס בחאן יונס מעל ומתחת לקרקע. "עלינו לוודא שהסיוע ההומניטרי יעבור בבטחה, כדי לוודא שיגיע למקומות שזקוקים לו", אמר בלינקן. "אנחנו דוחפים לכך בכל יום, וגם מדגישים את הצורך להגן על אזרחים".
2 צפייה בגלריה
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב
עצרת למען החטופים בתל אביב. לפי גורמים ערבים, הסכם יכול להגיע תוך שבוע עד 10 ימים
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
בישראל ממתינים בדריכות לעדכון מהמתווך הקטארי לגבי תשובת הנהגת חמאס ל"מתווה פריז". העסקה המוצעת, נזכיר, הוצגה לחמאס כיוזמה שמוסכמת על כולם: ישראל, ארצות הברית, קטאר ומצרים. המתווה הוא למעשה יוזמת ישראלית שעוצבה על-ידי ראש המוסד דדי ברנע, האלוף במיל' ניצן אלוף, ראש השב"כ רונן בר, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. התוכנית גם הוצגה ואושרה על-ידי קבינט המלחמה.
פורסם לראשונה: 21:36, 31.01.24