הסרטון הדרמטי – שממחיש את הסכנה האורבת לעיתונאים שנשארים באוקראינה מוכת הקרבות: רשת "סקיי ניוז" פרסמה בסוף השבוע תיעוד דרמטי מאש כבדה שנפתחה לעבר צוות עיתונאים שלה, באזור העיר בוטצ'ה הסמוכה לקייב, על ידי מי שהאוקראינים טוענים שהם פעילי חבלה רוסים. העיתונאי הראשי של הרשת באוקראינה, סטיוארט רמזי, נפגע מהירי בחלקו התחתון של גבו, והצלם ריצ'י מוקלר ספג שני קליעים באפוד המגן שלו. כל חמשת אנשי הצוות חולצו, וכבר הועברו לבריטניה.
התקרית התרחשה לפי עדות שפרסם רמזי באתר "סקיי ניוז" ביום שני האחרון, כאשר אנשי הצוות קיבלו דיווח על כוחות רוסיים ש"הושמדו", כלשונו, בקרבות שהתרחשו יום לפני כן באזור בוטצ'ה, השוכנת כ-30 ק"מ מערבית לקייב. רמזי תיאר כיצד אנשי הצוות עברו שורה של מחסומים ונסיעה שהייתה אמורה להימשך זמן קצר בימי שגרה התמשכה שעות ארוכות. בסופו של דבר הגיעו לאזור הקרבות, אך שם נאמר להם כי מסוכן מדי לשהות באזור, כיוון שעדיין מתחוללים בו חילופי אש, והם ניסו לחזור חזרה לקייב.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מ ירי לכאורה של חוליית פעילי חבלה של רוסיה לעבר צוות של סקיי ניוז באזור העיר בוטצ'ה ליד קייב אוקראינה
תיעוד מ ירי לכאורה של חוליית פעילי חבלה של רוסיה לעבר צוות של סקיי ניוז באזור העיר בוטצ'ה ליד קייב אוקראינה
תיעוד בריחת העיתונאים. "הירי היה מקצועי"
(צילום: סקיי ניוז)
רמזי ציין כי זמן לא רב לפני שנפתחה האש לעבר הצוות הוא ועמיתיו עוד קיבלו גלידות מלוחמים אוקראיניים שאיישו מחסום באזור בוטצ'ה. אותם חיילים נתנו להם הכוונה כיצד לחזור לקייב, והם פעלו על פי הנחיותיהם. לדבריו, לפני שהחל הירי לעברם, באזור שבו נסעו היה שקט מוחלט. "ואז משום מקום היה פיצוץ קטן וראיתי משהו פוגע באוטו ושמעתי גלגל מתפוצץ. התגלגלנו עד שנעצרנו. ואז העולם התהפך על עצמו", כתב רמזי בתיאור רגעי הדרמה.
מיד לאחר מכן, סיפר, החל הירי הבלתי פוסק כמעט. "זה היה מקצועי, הקליעים המשיכו לפגוע במכונית – הם לא פספסו", הוא כתב. תחילה חשבו אנשי הצוות כי אלו שיורים עליהם הם האוקראינים, ובתיעוד הם נשמעים צועקים כי הם עיתונאים, במחשבה שכך אלי האש תיפסק. אלא שהיא לא נפסקה, ולפי "סקי ניוז" לעיתונאים נאמר לאחר שחולצו כי מי שירה עליהם הם אותם אנשי פעולות חבלה רוסים, שבאוקראינה חושדים כי נשלחו לבצע פעולות שונות בתוך ערי המדינה לפני ובמקביל לפלישה של הכוחות הצבא – בין אם לזרוע בהלה או לחסל גורמים בממשלה, בראשם הנשיא וולודימיר זלנסקי.
"אני זוכר כיצד תהיתי אם המוות שלי הולך להיות כואב", שחזר רמזי בעדות שפרסם, בהתייחסות לרגעים הראשונים אחרי שנפגע מהירי. "אבל מה שהדהים אותי הוא שהפגיעה לא כאבה כל-כך. זה היה יותר כמו מכת אגרוף, האמת". רמזי ושאר אנשי הצווץ הצליחו בסופו של דבר להימלט מהרכב שהתהפך – ונמלטו תחת אש לתעלה סמכה לכביש. בהמשך מצאו מחסה במחסן סמוך. לאחר שעות ארוכות שבהן חששו כי אלו שפתחו לעבם באש ירדפו אחריהם לאותו מחסן, הגיעו לשם כוחות המשטרה האוקראינית, וחילצו אותם.
למרות שחולץ בסופו של דבר, רמזי סיכם את עדותו בנימה פסימית למדי: "היה לנו מזל. אבל אלפי אוקראינים נהרגים, ומשפחות נפגעות על ידי יחידות החיסול הרוסיות כמונו. המלחמה הזו הולכת להיות גרועה יותר מיום ליום".
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון שיבח את העיתונאים על פועלם: "מדהים לצפות באומץ של העיתונאים הללו, ששמים עצמם במצבים מסוכנים ומבעיתים. הם מסכנים את חייהם כדי שהאמת תיאמר. חופש התקשורת לא יאוים על ידי פעולות אלימות ברבריות וחסרות הבחנה".