בצל ההאשמות ההדדיות על הפרת הפסקת האש החלקית והזמנית בשתי ערים במזרח אוקראינה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שיגר אחר הצהריים (שבת) איומים מפורשים חדשים כלפי הממשלה בקייב. הוא הזהיר את מנהיגיה, בראשם הנשיא וולודימיר זלנסקי, כי אילו ימשיכו בדרכם הנוכחית - כלומר התנגדות עזה לפלישה הרוסית - אוקראינה עשויה לאבד את מעמדה כמדינה.
גם לעבר המערב הפנה פוטין איום חריף, כאשר השווה בין הסנקציות הקשות שהוטלו עליו ועל ארצו להכרזת מלחמה על רוסיה. הסנקציות הללו, נזכיר, הביאו לבידוד חסר תקדים של רוסיה מהכלכלה העולמית, וגם שורה ארוכה של חברות ואיגודי ספורט ותרבות הודיעו על חרם נגדה. על רקע הסנקציות הללו פוטין כבר שלח איום מרומז למערב, כאשר הורה על כוננות מוגברת של הכוחות הגרעיניים של צבאו.
12 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
פוטין. ממשיך לאיים
(צילום: AP)

פוטין, שדבריו הועברו בטלוויזיה הרוסית, שב וחזר על היעדים שהציב כאשר פלש לאוקראינה: הוא אמר כי רוסיה מעוניינת שאוקראינה תעבור "דה-מיליטריזציה" - כלומר פירוז מהנשק שקיבלה מהמערב - ו"דה-נאציפיקציה", התייחסות לטענתו השקרית כי קייב מונהגת בידי ניאו-נאצים. הוא דרש בנוסף שאוקראינה תהפוך לניטרלית בעימות שבין רוסיה למערב. באיום ישיר לממשלה האוקראינית אמר פוטין: "ההנהגה הנוכחית צריכה להבין שאם היא תמשיך במה שהיא עושה כעת, היא מסכנת את עתידה של אוקראינה כמדינה". לדבריו, "אם זה יקרה, רק היא תהיה אשמה בכך".
בדבריו שלל גם פוטין את השמועות שנפוצו בימים האחרונים בנוגע לאפשרות שמוסקבה תכריז על משטר צבאי ברוסיה, כחלק מדיכוי המחאה בתוך המדינה נגד המלחמה, דיכוי שבמסגרתו נעצרו אלפי מפגינים ונחסמה הגישה שם לפייסבוק, טוויטר ויוטיוב. לדברי פוטין, משטר צבאי נחוץ רק באזורים שבהם יש "תוקפנות" או קרבות. "אין לנו סיטואציה כזו", ציין, והביע תקווה שלא יהיה צורך בכך. הוא גם אמר שלא צפוי גיוס מיוחד של חיילים רוסים עבור המלחמה. "רק משרתי צבא מקצועיים לוקחים חלק במבצע הזה, קצינים וחיילים שנמצאים תחת חוזה", אמר.
פוטין התייחס גם לקריאה האוקראינית לברית נאט"ו לאכוף אזור אסור לטיסה בשמי אוקראינה - קריאה שנדחתה על ידי הברית הצפון-אטלנטית מחשש שבכך תיכנס לעימות צבאי גלוי מול רוסיה. פוטין איים כעת שזה בדיוק מה שיקרה: "אנחנו שומעים קריאות להכריז על אזור אסור לטיסה מעל אוקראינה. בלתי אפשרי לעשות את זה מטריטוריה אוקראינית - ניתן לעשות את זה רק מטריטוריה של מדינות אחרות. אבל כל צעד בכיוון הזה ייראה על ידינו כהשתתפות בעימות צבאי מצד אותה מדינה שתיצור את האיום הזה עבור חיילינו".
12 צפייה בגלריה
וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים מלחמה רוסיה אוקראינה
וולודימיר זלנסקי מסיבת עיתונאים מלחמה רוסיה אוקראינה
זלנסקי. דורש אזור אסור לטיסה בשמי אוקראינה - ותקוף את נאט"ו שמסרבת: "אור ירוק להפצצות הרוסיות"
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
מטוסי קרב רוסים במרחב האווירי של שבדיה
מטוסי קרב רוסים במרחב האווירי של שבדיה
מטוסי קרב רוסיים במרחב האווירי של שבדיה, השבוע. פוטין מאיים: "נגן על חיילינו"
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
שרידי מטוב רוסי בצ'רנייב
שרידי מטוב רוסי בצ'רנייב
שרידי מטוב רוסי באזור צ'רנייב, בצפון אוקראינה
(צילום: AFP PHOTO / State Emergency Service of Ukraine)
הלילה התייחס גם הנשיא האוקראיני זלנסקי לסירוב של נאט"ו להכריז על אזור אסור לטיסה בשמי ארצו, ותקף את מנהיגיה בחריפות. "כל האנשים שימותו מיום זה ואילך, ישלמו בחייהם גם בגללכם. בגלל החולשה שלכם, בגלל חוסר האחדות שלכם", אמר. הוא הוסיף כי אם המערב מתנגד לאסור על טיסות בשטח אוקראינה - עליו לפחות לספק לקייב מטוסי קרב. "הברית הצבאית נתנה היום אור ירוק להפצצת ערי וכפרי אוקראינה", האשים.
את דבריו אחר הצהריים השמיע פוטין בנאום שנשא בפני דיילות רוסיות ועובדים של חברת התעופה הלאומית של רוסיה, אירופלוט. זו הודיעה זמן קצר לפני שפורסמו דבריו כי היא עוצרת את כל טיסותיה למדינות זרות החל מ-8 במרץ, למעט טיסות לבלארוס השכנה - בעלת הברית הקרובה של פוטין שאפשרה לו לפלוש משטחה לאוקראינה, ומתמודדת גם היא כעת עם סנקציות מערביות. במקביל, רשות התעופה הרוסית המליצה לחברות תעופה רוסיות שמחזיקות מטוסים שכורים מחברות זרות להימנע מהמראה למדינות זרות החל מ-6 במרץ ולהימנע מהמראה ממדינות זרות לרוסיה החל מ-8 במרץ. אף שמדינות רבות הטילו איסור על מטוסים רוסיים להגיע לשטחן, אירופלוט המשיכה לטוס לישראל בימים האחרונים.
פוטין נאם כאמור כשברקע האשמות הדדיות בין הממשלה בקייב למוסקבה בנוגע להפרת הפסקות האש הזמניות במריופול ובוולנובאחה הסמוכה, בדרום-מזרח אוקראינה. הרשויות במריופול עצרו בצהריים את פינוי התושבים מהעיר הנצורה, אחרי שסגן ראש העיר סרגיי אורלוב טען בריאיון ל-BBC כי למרות הפסקת האש הזמנית שהוכרזה באזור הבוקר, "הרוסים ממשיכים להפציץ אותנו ולהשתמש בארטילריה. זה מטורף". לדבריו, "אין הפסקת אש במריופול, וגם לא לאורך המסלול ההומניטרי שהוגדר. האזרחים שלנו מוכנים לברוח, אבל לא יכולים בגלל ההפגזה".
12 צפייה בגלריה
עשן לאחר הפצצה של רוסיה במריופול אוקראינה
עשן לאחר הפצצה של רוסיה במריופול אוקראינה
עשן מיתמר באזור מריופול, אתמול, לאחר הפגזה או הפצצה רוסית
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
מריופול נזקים בעקבות  הפצצות הפגזות הרס הריסות משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מריופול נזקים בעקבות  הפצצות הפגזות הרס הריסות משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נזק לבתים במריופול. "אין חשמל, מים וגם המזון אוזל"
(צילום: AP )
12 צפייה בגלריה
תופסים מחסה בבית חולים במיופול
תופסים מחסה בבית חולים במיופול
תופסים מחסה בבית חולים במריופול
(צילום: AP)
מועצת העיר ביקשה מהתושבים לחזור למקלטים ולהמתין למידע נוסף, והוסיפה כי "אנחנו מנהלים משא ומתן עם הצד הרוסי כדי לאשר את הפסקת האש לאורך כל נתיב הפינוי". ממשלת אוקראינה מסרה שהיא בוחנת דיווחים שלפיהם הצבא הרוסי מנצל את הפסקת האש כדי להתקדם לעבר העיר המכותרת. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר מנגד כי רוסיה בודקת טענות שאוקראינה מונעת את חילוץ האזרחים ממריופול. מאוחר יותר האשים משרד ההגנה הרוסי כי צבא רוסיה ספג אש לאחר הקמת המסדרונות ההומניטריים שעליהם סוכם, והאשים כי "לאומנים אוקראינים" מונעים את יציאת האזרחים מהערים. השבוע טען המשרד ש"לאומנים אוקראינים" אחראים גם לשריפה בתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, שלפי קייב הופגזה על ידי הכוחות הרוסיים לפני שנכבשה על ידם.
רוסיה ואוקראינה הכריזו הבוקר על הפסקת האש החלקית כדי לאפשר לראשונה "מסדרונות הומניטריים" ליציאת אזרחים ממריופול ומוולנובאחה שבדרום אוקראינה בין השעות 16:00-11:00 (שעון ישראל). סוכנויות הידיעות הרוסיות ציטטו את משרד ההגנה של המדינה, שהודיע כי הפסקת האש נכנסה לתוקף החל משעה 09:00. משרד ההגנה הרוסי הדגיש כי בשאר אוקראינה המתקפה תימשך. לפני הטענות שהמתקפה הרוסית נמשכת גם באזור הפסקת האש, אוקראינה מסרה כי המסדרונות ההומניטריים נפתחו ממריופול לזפוריז'יה שממוקמת ממערב לה, שם השתלטו הרוסים על תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה.
עיר הנמל האסטרטגית מריופול סמוכה לחבל הבדלנים דונבאס ושוכנת לחופי ים אזוב, ונמצאת תחת מצור כבר כמה ימים. לאחר ההכרזה על הפסקת האש פנה ראש העיר מריופול ואדים בויצ'נקו לתושבים ואמר להם כי "בתנאים של הפגזה מתמדת וחסרת רחמים מצד הכובשים, אין ברירה אלא לאפשר לתושבים להתפנות. זו הזדמנות לצאת בבטחה מהעיר". לדבריו, "מריופול היא לא רחובות ובתים. היא התושבים שלה". דובר משרד ההגנה האוקראיני טען כי כוחות מדונייצק שבמזרח אוקראינה, שבשליטת המורדים הפרו-רוסים, ממשיכים להדק את כיתור מריופול. השתלטות על מריופול תסייע לרוסיה לנתק את הגישה של אוקראינה לים, ותאפשר לה להקים מסדרון יבשתי לחצי האי קרים שעליו השתלטה ב-2014.

12 צפייה בגלריה
חייל של צבא אוקראינה נושא ילד ומסייע למשפחה של פליטים פליט לחצות את נהר אירפין סמוך ל קייב מלחמה עם רוסיה
חייל של צבא אוקראינה נושא ילד ומסייע למשפחה של פליטים פליט לחצות את נהר אירפין סמוך ל קייב מלחמה עם רוסיה
חיילים אוקראינים מסייעים לפליטים לחצות נהר באזור אירפין, באזור קייב
(צילום: AP)
הלחימה נמשכת באזורים נוספים באוקראינה. מוקדם יותר הבוקר פרסם משרד ההגנה האוקראיני תיעוד של טיל מפיל מסוק רוסי - וכתב כי "כך מתים הכובשים הרוסים. תהילה לאוקראינה ולמגיניה, ביחד עד לניצחון". לא ברור היכן הופל המסוק. מוקדם יותר אמר שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב כי 66,224 גברים אוקראינים שבו מחו"ל כדי להצטרף למאבק בפלישה הרוסית. במקביל, מעיר הנמל הכבושה חרסון שבדרום אוקראינה התפרסמו סרטונים ממחאת ענק שקיימו התושבים נגד הפלישה הרוסית.
בתוך כך, ארגון ההגירה הבינלאומי של האו"ם עדכן כי מספר הפליטים שנמלטו מאוקראינה מתחילת המלחמה עלה ל-1.45 מיליון. כ-787 אלף מהנמלטים עזבו לפולין, כ-228 אלף למולדובה, כ-144 אלף להונגריה, כ-132 אלף לרומניה וכ-100 אלף לסלובקיה. בנוסף, אזרחים מ-138 מדינות חצו את גבול אוקראינה למדינות שכנות.