שעות לאחר שלבני משפחותיהם בארץ כבר נודע על מעצרם של בני הזוג הישראלים במהלך טיול בטורקיה – כיוון שצילמו ארמון שמשמש את הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן באיסטנבול – בקונסוליה הישראלית בעיר עדיין לא קיבלו עדכון רשמי על המעצר מהרשויות הטורקיות.
3 צפייה בגלריה
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה לאחר שצילם את ארמון ארדואן
הזוג שנעצר בטורקיה. טורקי שהיה על המעבורת הלשין עליהם
(מתוך פייסבוק)
בישראל מביעים הערב (חמישי) חשש שהזוג, תושבי מודיעין ונהגי אגד במקצועם, יואשמו בריגול. גורם שמעורה בפרטים אמר ל-ynet כי מדובר ב"אנשים פשוטים ותמימים", שצילמו את הארמון מרחוק: "בגוגל יש צילומים יותר טובים. ברור מיד שאין כאן שום ריגול. אנחנו חוששים מאוד שהטורקים מנפחים את הפרשה הזו בגלל המתיחות עם ישראל".
בני הזוג השתתפו ביום שלישי בשיט תיירותי וצילמו את ארמון דולמאבהצ'ה בעת שהספינה שלהם עברה בסמוך למקום. הזוג הנשוי לא ידע כי הדבר אסור, אבל בטורקיה מדובר בעבירה על החוק, ובעקבות זאת השניים נעצרו. ככל הנראה, הם נעצרו מיד עם רדתם מהמעבורת, אחרי שטורקי שהיה בה "הלשין" עליהם.
3 צפייה בגלריה
ארמון דולמאבהצ'ה באיסטנבול
ארמון דולמאבהצ'ה באיסטנבול
ארמון דולמאבהצ'ה באיסטנבול
(צילום: shutterstock)
מי שביצע את המעצר לא היה המשטרה המקומית, אלא הביון הטורקי – שלא נדרש להביאם לבית המשפט על מנת להאריך את מעצרם. כאמור, השלטונות הטורקיים לא דיווחו על המעצר: הייתה זו אשתו של אזרח טורקי, שנעצר יחד עם בני הזוג במהלך השיט, אשר דיווחה על כך לבני המשפחה שלהם בישראל.
אתי, אחותה של הישראלית העצורה סיפרה כי אתמול בערב הגישה תלונה על היעדרות, לאחר שהשניים לא יצרו קשר מיום שלישי בצהריים. "הם נסעו לטורקיה ביום רביעי שעבר, ליום הולדת של אחותי שחל ביום שישי. הוא עשה לה הפתעה ולקח אותה לטורקיה", סיפרה. לדבריה, השניים היו במעבורת כשאחותה צילמה את הארמון: "היא שלחה את התמונה בקבוצת הווטסאפ של המשפחה. הם כתבו לנו 'תראו את הבית של ארדואן, תראו כמה הוא יפה'".

הבן הקטן נשאר בארץ: "שואל איפה אבא ואמא"

היא סיפרה כי "עד לרגע זה אין לנו אימות שהם עצורים. הטורקים עושים בדיקות כדי לוודא שהם לא מרגלים, אבל הם אנשים תמימים. אחותי מתה על השפה הטורקית מהסדרות. היא מתקשרת אליי כל בוקר ומעדכנת אותנו כל בוקר בכל דבר שהיא עושה".
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
הנשיא ארדואן. הטורקים מנפחים את הפרשה?
(צילום: AFP)
לדברי האחות, לבני הזוג ילד בן חמש שנמצא על הספקטרום ולא הצטרף לטיול. "אמא שלו הייתה מתקשרת אליו כל כמה שעות ומדברת איתו בסקייפ. עכשיו הילד בהלם וכל הזמן שואל: 'איפה אבא ואמא?'. אנחנו לא יודעים מה להגיד לו. זה שובר לנו את הלב. אנחנו מתחננים למי שיכול לעזור להם".
בעקבות פרסום דבר המעצר היום, יועץ מטעמו של נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח הערב עם המשפחה - כדי לבחון אם הנשיא יכול לסייע. מוקדם יותר נמסר ממשרד החוץ שהמקרה מוכר ומטופל. עם זאת, אחותה של הישראלית טוענת כאמור שעד כה לא קיבלה אימות ממשרד החוץ על דבר מעצרם.
עו"ד ניר יסילוביץעו"ד ניר יסילוביץ
עו"ד ניר יסילוביץ, שמייצג את בני הזוג שנעצרו בטורקיה, מסר כי "מעצר מרשיי הינו מעצר מיותר. כל חטאם נעוץ בכך שצילמו את ארמונו של ארדואן במהלך שיט תמים. זהו המקרה הנדיר שעל משרד החוץ לעשות כל שניתן בידו על מנת שאזרחים ישראלים לא יימצאו במעצר מחוץ לגבולות המדינה על לא עוול בכפם".