ראש המל"ל צחי הנגבי התייחס למגעים לנורמליזציה עם סעודיה - וסיפק אמירה שלא מסתדרת עם ההבטחות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כזכור, לפני כמה חודשים הבטיח רה"מ כי ישראל נמצאת "כפסע מניצחון מוחלט" - ובפעם האחרונה אמר זאת בחודש שעבר. הנגבי לא בטוח שהניצחון המוחלט יגיע כל כך מהר, והודה כי יהיה קשה להגיע להסכם עם ריאד בלעדיו. "ניצחון מוחלט? אני לא יודע אם הוא יושג בלוח הזמנים שכרגע מדברים על הנורמליזציה - שזה בערך חודש, חודשיים, שלושה מקסימום, לפי העונה הפוליטית בארה"ב".
צחי הנגבי: "רגיעה בעזה - אחרי ניצחון מוחלט. אני לא יודע אם הוא יושג בשלושה חודשים הקרובים"
(צילום: INSS)

עם זאת, לדבריו, רגיעה כן יכולה להגיע בפרק הזמן הזה. "אני חושב שאחרי רפיח יהיה מעבר ממערכה אסטרטגית, עם כל העוצמות כפי שהופגנו לאורך הזמן, למה שנקרא על ידי הצבא שלב ג' של המלחמה, שזה סוג אחר. אז אם את זה הסעודים יודעים לבלוע, אני חושב שגם זה יקדם אותנו".
הוא הבהיר כי מה שכרגע מעכב את ההסכם ההיסטורי, שהיה קרוב מתמיד לפני 7 באוקטובר, היא המלחמה בעזה. "מה שיותר בעייתי נראה לי זה הסיפור של המלחמה בעזה, כי אם פה תהיה דרישה שצה"ל יֵצא מעזה והחמאס למעשה יחזור לשלוט שם, זה יהיה מאוד קשה. רגיעה בעזה תתאפשר אחרי ניצחון מוחלט".
1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
בן סלמאן. "אם הסעודים יֵדעו לבלוע את 'שלב ג'', זה יתקדם"
(צילום: Evelyn Hockstein / POOL / AFP)
הנגבי ציין היום גם כי "המטרה המרכזית היא שמעזה לא יהיה איום. זאת משימה אפשרית, שאפתנית ולא יומרנית". לדבריו, "הנשיא ביידן שותף לאמירה שלנו שלא יכולה להיות אחיזה של חמאס בגרונות של שני מיליון פלסטינים. אנחנו לא מצליחים לשכנע את התקשורת ש'היום שאחרי' לא יכול לעמוד בפני עצמו, זה צריך להיות היום שאחרי חמאס". עוד אמר כי "בחמישי יתקיים דיון שמטרתו היא חלופות לחמאס. אין אדם אחד בקבינט שרוצה ממשל צבאי ישראלי ברצועה".
אמש דווח ב"פייננשל טיימס" כי ארה"ב צפויה להסיר את ההגבלה על מכירת נשק לסעודיה בשבועות הקרובים, כחלק מהעסקה הרחבה - שבמסגרתה מנסים האמריקנים לקדם גם את הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. לפני שלוש שנים הנשיא ג'ו ביידן לא אִפשר מכירת נשק התקפי לסעודים, על רקע המלחמה בתימן והחשש משימוש בנשק אמריקני שם. לפי גורם המעורה בפרטים, ארה"ב כבר אותתה לסעודיה כי היא מתכוננת להסרת ההגבלה.