2 צפייה בגלריה
שיגור לווין כושל של איראן
שיגור לווין כושל של איראן
בצילום לוויין של Maxar - שריפה באתר השיגור האיראני
( צילום: AP)
בזמן שהעולם מביט לעבר אוקראינה: איראן ניסתה לשגר לוויין לחלל בלילה שבין שבת לראשון - ונכשלה כתוצאה מתקלה באתר השיגור. באיראן ניסו להסתיר את התקלה, אך לפי גורמים שונים שמעורים בפרטים במקום אירע פיצוץ וניסוי השיגור בוטל. בשנים האחרונות נחלו האיראנים כישלונות דומים, כולל שריפות קטלניות ופיצוץ על כן השיגור, אך בניסיון האחרון האיראנים טרם הודו.
בתמונות לוויין של חברת Maxar, שפורסמו על ידי סוכנות הידיעות AP, נראו סימני שריפה על כן השיגור בבסיס השיגור "האימאם חומייני". נזק נראה גם לרקטה שנראית בתמונה כשהיא ניצבת על כן השיגור.
בתחום הלוויינים איראן נכשלה כבר בכמה שיגורים. האחרון שבהם היה בדצמבר האחרון, אז הודה דובר משרד ההגנה האיראני כי הלוויין ששוגר לא הצליח להיכנס למסלול סביב כדור הארץ. הפעם הלוויין שוגר על רקע דיווחים שהסכם גרעין חדש קרוב מאוד, בזמן שהמערב מתמקד במלחמה באוקראינה ובסיוע למדינה שאליה פלש צבא רוסיה.
2 צפייה בגלריה
איראן תמונות לוויין שיגור טיל שכשל
איראן תמונות לוויין שיגור טיל שכשל
אתר שיגור שעלה באש באיראן ב-2019
(צילום: Planet Labs Inc)
מדובר בהתפתחות מעניינת מאוד במרחב: איראן מנסה, במקביל לשיחות הגרעין, להתעצם בשני תחומים במקביל - כטב"מים ולוויינים. בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים הפכה איראן למעצמה אזורית ומפגינה ביצועים מרשימים באופן יחסי.
טהרן מייצאת את הכלים לבני בריתה, כמו החות'ים בתימן וחיזבאללה בלבנון, ובשל כך קיימה ישראל בשבוע שעבר תרגיל משותף עם הצבא האמריקני ומדינות נוספות באזור להתגוננות מפני האיום המרכזי החדש במזרח התיכון.
כפי שפורסם אמש ב-ynet, ישראל וארה"ב מהדקות את שיתוף הפעולה הביטחוני ביניהן בזמן שרוסיה עסוקה בלחימה באוקראינה, והיום יגיע הגנרל קנת מקנזי, מפקד פיקוד המרכז של הצבא האמריקני, לביקור בזק. מקנזי הקדים את פגישתו המתוכננת בכמה שבועות וישוחח עם בנט וכוכבי על תיאום מבצעי בכל הנוגע לפעילות צה"ל בשטח הפיקוד, שכולל גם את לבנון, סוריה ואיראן.