נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יחגוג ב-20 בנובמבר את יום הולדתו ה-80. כמעט שבועיים קודם לכן, ב-8 בנובמבר, יתקיימו בארה"ב בחירות אמצע הכהונה - שבהן עלולה המפלגה הדמוקרטית של ביידן לאבד את הרוב בקונגרס.
בריאיון לקראת בחירות האמצע נשאל ביידן על נושא שמטריד את המצביעים הדמוקרטים, ומספק תחמושת ליריבים הרפובליקנים: גילו המתקדם. בריאיון ניסה הנשיא האמריקני להרגיע את הבוחרים, ולהבהיר שכרגע אין סיבה שהוא לא יתמודד לכהונה נוספת, למרות שטרם הצהיר על כך רשמית.

3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
יושבע לנשיאות בגיל 82? ג'ו ביידן
(צילום: AP)
ביידן נבחר לנשיא ארה"ב בגיל 78 – האדם המבוגר ביותר שמתחיל לכהן כנשיא ארה"ב. אם ירוץ לכהונה שנייה וינצח הוא יושבע לתפקיד בגיל 82, וצפוי לעזוב את הבית הלבן בגיל 86. ביידן מעוניין לרוץ לנשיאות גם ב-2024, אך רבים מהמצביעים הדמוקרטים מעדיפים מועמד צעיר יותר.
שני סקרים שפורסמו לאחרונה מלמדים כי רוב הדמוקרטים יעדיפו לראות ב-2024 מועמד אחר במקום ביידן, שלא נחשב לנשיא אהוד. סקר של ניו יורק טיימס שפורסם בחודש יולי הראה שרק 26% מהבוחרים הדמוקרטים תומכים בכך שביידן יהיה מועמד המפלגה לנשיאות. בקרב המתנגדים למהלך, גילו המתקדם של ביידן הוא הסיבה השכיחה ביותר.
לפי שעה, התרחיש שבו ביידן יתמודד על הנשיאות מול דונלד טראמפ - כפי שהיה ב-2020, הוא תרחיש סביר. סקר של AP הראה שהציבור האמריקני מעדיף דו-קרב בין מועמדים צעירים יותר: רק 3 מכל 10 אמריקנים רוצים שטראמפ בן ה-76 או ביידן בן ה-79 ירוצו לנשיאות בעוד שנתיים. רק 5 מכל 10 דמוקרטים רוצה שביידן יתמודד לכהונה נוספת. 6 מ-10 רפובליקנים רוצים שהנשיא לשעבר יתמודד שוב.
3 צפייה בגלריה
עימות בחירות שני ארה"ב
עימות בחירות שני ארה"ב
ביידן וטראמפ בעימות ב-2020. רוב האמריקנים לא רוצים לראות שחזור של הדו-קרב
(צילום: AFP)
בקמפיין הבחירות ב-2020 ניסו יריביו של ביידן להציג אותו כאדם סנילי שכוחו כבר אינו במותניו. במהלך כהונתו נרשמו מספר אירועים מביכים, שהעלו תהיות לגבי מצבו הבריאותי ואף הקוגניטיבי: בחודש שעבר, במהלך נאום, הנשיא חיפש בקהל את ג'קי וולורסקי, חברת קונגרס מאינדיאנה שנהרגה בתאונת דרכים חודש קודם לכן. ביידן, כך נראה, שכח שהיא הלכה לעולמה.

"מכבד את הגורל. מחר אני יכול להתפגר"

בריאיון ל-MSNBC אמר ביידן ש"לגיטימי לגמרי" לתהות אם אדם בגילו כשיר לכהן כנשיא. הוא קרא לבוחרים להחליט בעצמם אם הוא מסוגל למלא את התפקיד. "אני חושב שהדרך הטובה ביותר לשפוט היא להסתכל עליי. האם אני נעשה איטי יותר? האם אני הולך באותו הקצב?", אמר ביידן.
"מצבי הבריאותי טוב. כל מה שיש לי בגוף עדיין מתפקד היטב, גם שכלית", אמר הנשיא ל-MSNBC. ביידן אמר שצריך לשפוט אותו לפי החיוניות שבה הוא מבצע את התפקיד, ולא על סמך הגיל.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"בן 80? לא מסוגל אפילו לומר את זה"
(צילום: EPA)
בריאיון, שלפרקים התנהל באווירה מבודחת, נשאל ביידן על יום הולדתו ה-80 ואמר שהוא "אפילו לא מסוגל לומר" את הגיל הזה. "אני אדם שמכבד מאוד את הגורל. אני יכול לחלות מחר, אני יכול להתפגר מחר. מבחינת רמת האנרגיה שלי, מבחינת ההספק שלי, אני חושב שאנשים צריכים להביט בי ולומר – האם עדיין יש לו את אותה התשוקה לעשות את מה שהוא עושה? אם הם חושבים שכן, ושאני יכול לעשות את זה, אז זה בסדר. אם הם חושבים שלא, אז הם לא צריכים להצביע לי".
בשנה שעברה, מעט לפני יום הולדתו ה-79, ערך ביידן סדרת בדיקות רפואיות. ד"ר קווין אוקונר, רופאו של הנשיא, כתב בחוות הדעת שפרסם הבית הלבן שביידן "בריא וחיוני" ו"כשיר לבצע בהצלחה את חובותיו כנשיא".