בעקבות פרשת העובר שהוחזר לרחמה של אישה אחרת, הורה משרד הבריאות לבית החולים אסותא בראשון לציון שלא לקבל מטופלות חדשות למחלקת ה-IVF (הפריה חוץ-גופית) של בית החולים. מאסותא נמסר הערב (שבת) כי הנהלת בית החולים מיישמת את ההנחיה מיום חמישי.
אתמול נמסר כי בית החולים איתר ככל הנראה את אם העובר. באסותא אמרו כי בעקבות בדיקה צומצמה רשימת המטופלות שלגביהן קיימת סבירות להחלפת העובר מכ-40 לכ-10, ומהן נמצאה אישה אחת בעלת סבירות גבוהה לקשר לאירוע. אותה אישה אינה בהיריון. בית החולים ציין כי יצר קשר עם האישה, שיודעה בנושא. מחר או מחרתיים צפוי הזיהוי הסופי של אם העובר.
1 צפייה בגלריה
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
בית חולים אסותא ראשון לציון
(צילום: קובי קואנקס)
האירוע נחשף ביום רביעי במסגרת בדיקה גנטית שנעשתה לאישה שעברה החזרת עוברים. בבדיקה התגלה כי היא נושאת עובר שלא תואם גנטית לה ולבן זוגה, ועל כן החליט משרד הבריאות להקים מיידית ועדת בדיקה עם אנשי המקצוע הרלוונטיים, ובהם מומחים בתחום הפריון והלידה. הדבר התגלה רק בשבוע ה-30 להריונה של האישה, כבת 40 מדרום הארץ.
רכילות עסקית גידי לשץ, אדוארד יעקובוב (שלישי מימין) והזוכיםגידי לשץ מנכ"ל אסותאצילום: דינה סטסקוביץ

במסגרת תהליך IVF מועבר עובר מוקפא לרחמה של האישה, שמופק מהביציות שנשאבו מהאישה או התורמת ומהזרע של בן הזוג או התורם. העוברים נשארים בהקפאה עד שהם מוחזרים לרחמן של נשים שמעוניינות להיכנס להיריון, נשים יחידניות או פונדקאיות. מדובר על תהליך שבחלקו הגדול מתבצע באופן פרטי, אך אמור להיות מפוקח על-ידי משרד הבריאות וחטיבת הרפואה בראשה עומדת ד"ר הגר מזרחי.
לאחר פרסום המקרה החריג שאירע במעבדת ה-IVF של אסותא בראשון לציון, עובדת לשעבר במכון סיפרה ל-ynet ול"ידיעות אחרונות" על נהלי העבודה הלקויים בו - וגם על היעדר פיקוח מצד משרד הבריאות. "מה שקורה במכון הזה הוא קטסטרופה", סיפרה העובדת. "העבודה שם מתנהלת בחובבנות".