בקבינט המדיני-ביטחוני נרשם הלילה (בין חמישי לשישי) עוד דיון סוער, כשהפעם הופנו החיצים לעבר ראש השב"כ רונן בר ושר הביטחון יואב גלנט. ביקורת הופנתה גם כלפי הרמטכ"ל הרצי הלוי, שבלט בהיעדרו. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושרת התחבורה מירי רגב תקפו במהלך הישיבה, ולא בפעם הראשונה, את ראש השב"כ בר על ההחלטה לשחרר 40 עצירים מינהליים. השניים תהו אם מדובר ב"מחווה", כלשונם, לפלסטינים - ובר נאלץ להכחיש: "לא שחררנו את המעצר המינהלי שלהם, פשוט לא הארכנו אותו".
השר בן גביר טען כי תזמון שחרור העצירים "מוזר", רגע לפני הרמדאן. "הרי אתם יודעים שבחג יש פיגועים אז למה לשחרר דווקא עכשיו?", אמר השר לביטחון לאומי. ראש השב"כ הסביר את מה שגם נמסר בהודעה החריגה של צה"ל אתמול בלילה, ולפיה השחרור התבצע בין היתר כדי "לפנות מקום לבעלי רמת איום גבוהה יותר". "יש צפיפות בבתי הכלא, אני לא יכול להעביר להם אסירים", אמר בר.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה 27.8
ישיבת ממשלה 27.8
בן גביר זעם, ראש השב"כ הסביר: "יש צפיפות בבתי הכלא"
(צילום: שריה דיאמנט, מוטי קמחי)
בן גביר לא התרצה מתשובתו ואף זעם על האופן שבו השיב: "תפסיק לתקוף שמעבירים עליך ביקורת". הוא אף סיפק הצעה לבעיית מחסור במקומות הכליאה ואמר כי "אם יש מחסור במקומות - תשחררו את העצירים המינהליים היהודים".
אל הישיבה לא הגיע כאמור הרמטכ"ל הלוי, שהיה בהערכת מצב בזירת הפיגוע ליד עלי, ואיחר שר הביטחון גלנט. במהלך הישיבה, שהייתה סוערת למדי, מתחו שרים ביקורת גלנט. "איפה שר הבטחון. למה הוא לא כאן לתדרך אותנו?", תהתה רגב. שרים טענו כי העובדה שהוא לא הגיע בזמן לישיבה מעידה על זלזול, ואחד השרים עקץ: "הוא בטח מרכיב ממשלה חדשה עכשיו".
לאחר שגלנט הגיע, השרים תקפו אותו על הצהרתו הדרמטית בנוגע לחוק הגיוס. "למה היית צריך את הנאום הזה? למה נתת לגנץ זכות וטו", הטיחה רגב בשר הביטחון. סמוטריץ', שבמפלגתו לא התייחסו לסוגייה כלל, הוסיף: "לא נכון לדבר על דברים כאלה עכשיו – עכשיו צריכים לעסוק באחדות".
גלנט השיב לרגב ויתר המבקרים: "זה בכלל לא עניין פוליטי. פעם ב-75 שנה שקורה לנו דבר כזה, וזה הזמן לעשות את הסדר הזה". לדבריו, "אני קורא לאחדות, אני רוצה להמשיך במלחמה ולנצח ולא להגיע בחירות. קראתי לחבריי, לכל חברי הקואליציה, לפעול יחד ולהגיע להסכמות כדי שנוכל לשמור על האחדות ולאפשר לצה"ל את הכוחות לו הוא זקוק כדי להמשיך להילחם ולהגן".
2 צפייה בגלריה
שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט
שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט
רגב: "למה היית צריך את הנאום הזה?". שרים עקצו: "מרכיב ממשלה חדשה"
(צילומים: Alberto PIZZOLI / AFP, יובל חן)
גלנט פנה לסמוטריץ' - ונתן לו עותק מודפס של הנאום שלו: "קח, זה יהיה לך קל לקרוא את הנאום שלי במקום לקרוא פרשנויות. קח, תקרא את זה אולי זה יעזור לך להבין מה אמרתי ומה לא אמרתי". בשלב הזה התערבה בדיון נציגה מהמחנה הממלכתי - השרה יפעת שאשא ביטון: "למחנה הממלכתי יש וטו בלי שיצטרכו לתת לנו את זה".
רגב, שמרבה לבקר את ראשי מערכת הביטחון בדיוני הקבינט, גם מתחה ביקורת על כך שהרמטכ"ל לא נמצא בדיון, וראש הממשלה נאלץ להסביר לה שהוא נמצא בדיון ביטחוני אחר (הערכת מצב בזירת הפיגוע - א"א). גנץ התערב ואמר כי "הרמטכ"ל נמצא פה כל הזמן, אם הוא לא נמצא כנראה שיש סיבות לזה".
במהלך הדיון עלתה גם תקרית משאיות הסיוע בצפון הרצועה, ולשרים הסבירו מה קרה באירוע. הודגש בפני חברי הקבינט כי הדברים התרחשו לא כמו שדווחו בתקשורת תחילה. כפי שהעלה התחקיר הראשוני של צה"ל, מרבית ההרוגים מתו כתוצאה מדוחק או דריסה של נהגי המשאיות שניסו להימלט מהמקום. הירי, כפי שדיווח צה"ל בתחקיר, בוצע כירי אזהרה או ירי לעבר רגלי הבוזזים. מהסקירה עלה כי מאש הכוחות ככל הנראה לא היו הרוגים כלל. במסגרת הדיון על התקרית הזו, דנו השרים על בעיות ההסברה של ישראל.
לקראת הרמדאן, ובצל השלמת ההכנות למניעת הסלמה בגדה במהלך החודש הנפיץ, בן גביר וסמוטריץ' דרשו בדיון להחזיר את המחסומים ליהודה ושומרון - זאת לאחר שגורמי הבטחון דיווחו שהוסרו 80% מהמחסומים באיו"ש. בנוסף התקיים דיון סוער על הכנסת הסיוע ההומניטרי לאיו"ש, ולשרים דווח בישיבה שהסיוע הוכנס באמצעות חמולות שמתנגדות לחמאס.