מרדכי (מוטי) אשכנזי (59) מיבנה, מיכאל לדיגין (36) מבת ים ותמיר אביחי (50) מקריית נטפים הם שלושת הנרצחים בפיגוע המשולב שאירע הבוקר (יום שלישי) באזור התעשייה באריאל. "זו מציאות הזויה", אמרה הערב לירון, בתו של אביחי, שהיה אב לשישה ילדים. "אבא שלי היה מלא שמחת חיים, ועכשיו תחסר הרבה שמחת חיים בעולם".
שיראל, בת נוספת של אביחי שנדרס למוות בפיגוע, הודתה ללוחם ש"ירה במחבל ולא חשב פעמיים". היא אף פנתה לקרוביהם של שני הנרצחים האחרים: "למשפחות השכולות האחרות, אנחנו פה איתכן, וחוות איתכן את הכל". בהלווייתו בנותיו קראו מעל קברו: "אבא תשמור עלינו מלמעלה". בנו הקטן, בן 10 בלבד, אמר עליו קדיש.
אחת מהן היא שחר, שאמרה בבכי: "למה לא אמרת לי שלום? אני החברה הכי טובה שלך. אתה אף פעם לא הולך בלי להגיד לי שלום. איך לקחו לי את החבר הכי טוב שלי. אתה היחידי שיודע להיכנס לי ללב. הייתי נותנת הכול כדי שתיה פה. אני עדיין מחכה שתבוא ותגיד שעבדת על כולנו. תמיד אתה תהיה אבא שלי. אני בחיים לא אשכח את המילים שאמרת לי בחופה. איך אני אסתדר עכשיו? אני חייבת לדבר איתך אבא, אני מתחננת. אני מצטערת אם לא אמרתי לך מספיק, אבל אני אוהבת אותך. תקום אבא, בבקשה תקום. אני מתחננת".
2 צפייה בגלריה
מיכאל לדיגין אב לשניים
מיכאל לדיגין אב לשניים
"בעולם תחסר הרבה שמחת חיים". מימין: מיכאל, מרדכי (מוטי) ותמיר
(צילום: באדיבות המשפחה)


אלמנתו של לדיגין, יבגניה, התקשתה הערב לדבר. היא אמרה כי מיכאל, אב לשני ילדיה שעלה לארץ לפני חמש שנים מטעמי ציונות, "היה אדם מאוד ישיר, מאוד טוב לב. הוא היה יודע לעשות הכל, הילדים מאוד התלהבו ממנו. תמיד הוא מצא להם תעסוקה, משחק איתם ומבשל להם כדי שלא יהיה להם משעמם. אני לא מבינה איך אחיה בלי בעלי".
ראש העיר בת ים צביקה ברוט, שביקר בבית המשפחה, סיפר שבנו של מיכאל ביקשה שסנטה יביא לו במתנה את אבא שלו חזרה. רוב משפחתו של לדיגין, אגב, נותרה ברוסיה, וקיבלה משם את הבשורה הקשה על מותו. מחר בבוקר צריכים הוריו לנחות בישראל כדי ללוות את בנם למנוחת עולמים.
עבור יונית, אלמנתו של מוטי - אב לשלושה וסב לשני נכדים - בשורת המוות דפקה בדלתה פעמיים. בשנת 1979 נרצח בדקירות אחיה, דוד שמיר, בפיגוע גם כן. לדבריה, מחר היה אמור בעלה לחגוג לאחד משני נכדיו יום הולדת 4. אתי גואטה, אחותה של יונית, סיפרה שהיא עדיין לא מעכלת שבעלה יצא לעבודה בשעה 04:00 לפנות בוקר - ולא שב.
"בשנת 1979 היה מצב דומה, שאחי דוד נרצח על-ידי מחבל באזור אל-עריש והחזירו את הגופה שלו רק אחרי עשרה חודשים", אמרה גואטה. "אנחנו לא התאוששנו מזה, ועכשיו שוב זה קורה. עוד פעם מחבלים, עוד פעם שונאי ישראל, לא להאמין. אז הייתי בת 14, לקחו את החוגר של אחי והעבירו לירדן כאילו הוא עדיין היה חי. חתיכת סיפור שחוזר אלינו שוב".
2 צפייה בגלריה
חארס ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
חארס ה כפר ממנו הגיע המחבל באריאל
עימותים בכפר המחבל חארס והרמטכ"ל בזירת הפיגוע
(צילום: אריק מרמור, שאול גולן )
שי נקר, חברו של אשכנזי, סיפר כי הוא שוחח עמו בטלפון כשהיה בתחנת הדלק. "פתאום אני שומע בטלפון צעקות 'דקרו אותי, דקרו אותי', כשאני על הקו. הוא צעק 'תנעלו את הדלתות'". דקות קשות ומורטות עצבים עברו על בני המשפחה אחרי שנודע דבר הפיגוע, והוא כמובן לא יכול היה לענות לאף אחד בטלפון. נקר סיפר כי בתו של אשכנזי התקשרה אליו בוכה, והוא לא יכול היה שלא לספר לה את ששמע. "אמרתי שהוא פצוע קשה ועושים לו החייאה, והיא בכתה", סיפר.
מעיריית יבנה נמסר כי "בצער רב התבשרנו היום על מותו של תושב העיר, מוטי (מרדכי) אשכנזי ז"ל שנרצח בדם קר על-ידי מחבל נתעב בפיגוע באזור התעשייה באריאל. אנו משתתפים בצער המשפחה ועומדים לצידה בכל אשר יידרש. בשם תושבי העיר כולנו מחזקים אותם בשעה קשה זו".
נתנאל עובד, רב היישוב קריית נטפים, סיפר גם הוא על תמיר אביחי היום ב-ynet radio. "הוא היה מכניס אורחים וחייכן", אמר. "אנחנו מכירים קרוב ל-15 שנה מהמגורים המשותפים ביישוב. תמיר ידידנו היה אבא מסור וטוב לשישה ילדים - חמש בנות ובן זקונים, כאן אצלנו בשומרון. אני מכיר את משפחתו. הוא התעסק בעיקר בארבעת המינים, הוא אמר לי 'אם מישהו צריך ארבעת המינים תגיד לי, אני אעביר לו'. הכל בשקט ובצניעות".
עובד הוסיף כי "תמיר הפך לאבן בפסיפס בסיפור של תקומת ישראל. אנחנו מובילים את אחד מחברינו היקרים ביותר לקבורה, בצער גדול. משפחתו לא תישאר לבד. הקהילה שלנו מתורגלת למקרי חירום והיא עשויה מאנשים שכולם רתומים לכך".
ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן אמר בהלווייתו של אביחי כי "זה בלתי נתפס שנפלת חלל על אדמת השומרון אותו כל כך אהבת. היית אהוב על כולם תמיד מחייך ואופטימי ועוזר בשמחה לכולם. תמיד גאה בילדים ובנכדים. הלב הרחב שלך הביא לנתינה גדולה. תמיד כשנפגשנו הקדמת לי שלום. אני מתקשה להאמין שלא נזכה לראות יותר את החיוך שלך. אנו עומדים כאן כי ממשלת ישראל הפקירה את הביטחון של התושבים שלה".
לדבריו, "הממשלה לא החזירה את ההרתעה ולא החזירה את המחסום, ואנו עומדים כאן ומפנים את האצבע המאשימה למחבל בחליפה אבו מאזן. אנו דורשים מהממשלה הנכנסת להפוך את המשוואה ולא לוותר בביטחון. רק לפני שבוע עמדנו יחד מול מיטת הקדוש שלום סופר שנרצח בשומרון והיום נרצחו שלושה יהודים קדושים. זה אובדן מוחלט של ההרתעה ושל המשילות, איפה הכבוד הלאומי שלנו?".

"הפיגוע היה צריך להסתיים בש.ג"

הרמטכ"ל, אביב כוכבי, הגיע הערב לזירת הפיגוע, כשבמרחק לא גדול משם הפגינו עשרות מתנחלים במחאה על המצב הביטחוני. בינתיים, בשעות הערב פרצו עימותים בין כוחות הביטחון למתפרעים בכפר חארס שממנו הגיע המחבל. לטענת התושבים הפלסטינים, "מתנחלים יידו אבנים לעבר כלי רכב בכניסה המערבית של הכפר". מגורמים ביטוחוניים נמסר כי כ-70 יהודים זרקו אבנים על מכוניות פלסטיניות באיזור הפיגוע. לשמשות הרכבים נגרם נזק, אך נוסעי הרכבים לא נפגעו.

גורם ביטחוני בכיר התייחס אחר הצהריים לפיגוע ואמר כי "אם הדיווח של האירוע היה מגיע מהש.ג בזמן ובאופן אינפורמטיבי ומדויק, היו כבר סוגרים עליו ביציאה מתחנת הדלק. כל מסע הרצח הזה נמשך 20 דקות. זה לא מעט במונחי טרור, בייחוד כשמדובר על פיגוע שבו המחבל הגיע עם סכין בלבד, בלי רכב מילוט ובלי נשק חם. אירועים כאלה עם 'הצלחות' של נרצחים מספקים עוד מוטיבציה למפגעים בודדים לצאת ולפגע. אירועים כאלה חייבים להסתיים תוך שניות".
המחבל, מוחמד מוראד סאמי סוף (18) מהכפר חארס, חוסל כשניסה לתקוף עמדה צבאית. הוא החזיק בהיתר עבודה במפעל באזור התעשייה באריאל. על פי קצין בכיר בצה"ל, המחבל הגיע הבוקר לעבודתו כרגיל, ובכניסה דקר מאבטח ופצע אותו. לאחר מכן הוא רץ לתחנת דלק סמוכה, שם דקר למוות את לדיגין ואת אשכנזי.
בשלב זה, לפי הקצין, "הוא עולה על רכב מסוג ברלינגו, פוצע בנקודה את בעל הרכב ואז עולה על כביש 5 ונוסע על הכביש לזירה השנייה עם הרכב ככלי נשק". עם המכונית, המחבל פגע בשול הכביש באזרח, תמיר אביחי, ורצח אותו. לאחר מכן יצא מהרכב, דקר אזרח נוסף ופצע אותו באורח קשה.
אזרח שנסע בכביש הבחין במתרחש ויצא לסייע לגבר שנדרס בשול. רכב הברלינגו הושבת אז המחבל חטף את המכונית הנוספת של האזרח שעצר לסייע, ונסע עם הרכב השני, מסוג ב.מ.וו, לכיוון עמדה צבאית. המחבל הבחין בחיילים ועשה סיבוב פרסה, נגד כיוון התנועה, והתנגש בכלי רכב. במקום נוצר פקק והמחבל יצא ברגל וניסה לברוח, אז נורה על ידי חיילים ואזרחים, בהם לוחם גולני, חייל בחופשה וטירונים מחטיבה 7 של השריון. "למחבל הייתה תעוזה רבה ויצירתיות בגניבת הרכבים", אמר הקצין.